9.7 C
Dobříš
Čtvrtek, 11 prosince, 2025
Domů Blog Strana 42

Ing. arch. Jaroslav Šimek ze studia ARCHZONE architects:

Zdroj foto: Studio ARCHZONE architects

Nová služebna Policie ČR v Dobříši může jednoznačně pozvednout kvalitu místa, které se nachází jen pár desítek metrů od náměstí a které je součástí památkového ochranného pásma zámku Dobříš.

Stávající třípatrový objekt čp. 66 v Dobříši už nesplňuje současné požadavky na bydlení ani na budovu veřejné služby. Na otázky ohledně koncepce nové služebny Policie ČR, která bude navržena jako šetrná dřevostavba respektující okolní zástavbu, odpověděl Ing. arch. Jaroslav Šimek ze studia ARCHZONE architects.

Zdroj foto: Studio ARCHZONE architects

Jak hodnotíte stávající objekt čp. 66 v kontextu místa a jeho využití?
Stávající třípatrový dům pochází z druhé poloviny 70. let a svým pojetím je zcela poplatný tehdejšímu způsobu zástavby, kdy forma plní účel bez výrazného vztahu k místu a okolí. Objekt svojí hmotou a výškou vybočuje z měřítka okolních převážně rodinných domů o dvou nadzemních podlažích a podkroví. Také jeho umístění, kdy uliční fasáda zabírá téměř celou šířku pozemku, není pro řešenou stranu ulice 28. října typické. A pokud se týče jeho využití, objekt svým stavebně-dispozičním řešením a úrovní technické vybavenosti již nesplňuje současné požadavky na stavby pro bydlení a stavby plnící funkci veřejné služby.

Co bylo pro Vás při návrhu novostavby klíčové z hlediska tvorby její koncepce?
Jednoznačně pozvednutí kvality místa, které je pár desítek metrů od náměstí a které je součástí památkového ochranného pásma zámku Dobříš. Naším záměrem bylo na pozemek umístit objekt o menším objemu, než má současný dům, a s maximálně dvěma nadzemními podlažími, který nebude vytvářet výškovou dominantu v rámci vilové čtvrti a který se nebude vizuálně uplatňovat v průhledech z Pražské ulice spojující předprostor zámku s náměstím. Zároveň jsme objekt obdélníkového půdorysu situovali kratší stranou do ulice a zbylou šířku pozemku využili pro rozšíření veřejného prostoru se stromy, lavičkou a upraveným parterem se zelení. Toto venkovní místo tvořící zároveň vstupní předprostor do nové služebny Policie ČR bude vizuálně přes prosklenou stěnu viditelné z prostoru pro veřejnost v interiéru a celému provozu služebny přinese lidsky přívětivý charakter.

Nový dům je navržen jako dřevostavba. Jaké největší výhody to podle Vás pro projekt přináší?
V dnešní době vstupuje do popředí stále víc vliv staveb na životní prostředí. Dřevostavby jsou šetrné k životnímu prostředí. Dřevo je přírodním materiálem a jako jediný stavební materiál má pasivní bilanci CO2, což znamená, že během své existence tohoto skleníkového plynu více absorbuje, než vyprodukuje. Navíc je to materiál plně obnovitelný. Pro výrobu stavebních částí je spotřebováno méně energie, než je tomu u jiných stavebních materiálů. Náš projekt novostavby v Dobříši připravujeme jako stavbu složenou z plošných prvků předpřipravených ve výrobním závodě. Jejich montáž na místě je potom velice rychlá a bez tradičních „mokrých“ stavebních procesů, což značně snižuje nepříjemnou zátěž bezprostředního okolí stavby. Užití tohoto typu stavby pro budovu veřejné služby je dle mého názoru významným a odpovědným příkladem přístupu města k výstavbě objektů v jejich majetku a správě.

Zpracovala DH
Zdroj foto: Studio ARCHZONE architects

Ing. arch. Jan Zbíral: Městské budovy v Dobříši pro veřejnost v roce 2025

V proběhlých debatách o rekonstrukci či přeměně budovy Police ČR v Dobříši dle mého názoru bohužel vůbec nezaznělo jeho úvodní zadání městské samosprávy, na rozdíl od mnoha dalších argumentů. S tím je spojena otázka: Jak bychom chtěli, aby vypadaly městské budovy pro veřejnost v roce 2025?

Úvodním zadáním byla komplexní rekonstrukce budovy Policie ČR s vytvořením moderních bezbariérových prostorů pro veřejnost a zázemí pro Policii ČR s úpravou bytových jednotek v objektu. Návrh měl splňovat všechny aktuální zákonné požadavky na bezbariérový přístup, statiku, požární bezpečnost, energetickou náročnost, akustiku a další parametry vnitřního prostředí. Dále měl zohledňovat platnost nových evropských směrnic o energetické náročnosti budov, které počítají s termínem uhlíková neutralita od roku 2050 pro stávající budovy, což zohledňuje i možnost čerpat dotace na realizaci projektu. Viz odkazy na veřejné zdroje:

Podle tohoto zadání vznikla architektonická studie, která byla schválena radou města v listopadu 2023. Na základě této architektonické studie potom byl zpracován veřejně prezentovaný odhad investičních nákladů rekonstrukce objektu 51,2 mil. Kč bez DPH.
V souvislosti s tím bych chtěl reagovat na skutečnosti uváděné kolegou zastupitelem Filipem Kahounem na jednání zastupitelstva 17. 2. 2025 a v Dobříšských listech z března 2025. Rekonstrukci uváděnou kolegou nelze nazvat komplexní rekonstrukcí objektu v 21. století, ale opravou objektu z roku 1975 se zateplením. Komplexní rekonstrukce objektu již dávno neznamená pouze ve stávajících dispozicích opravu všech povrchů, výměnu oken, zateplení a nové rozvody. Komplexní rekonstrukce veřejné budovy znamená její lepší fungování pro veřejnost a z pohledu města nižší provozní a další investiční náklady s využitím „chytrých“ systémů technického zařízení budov, jejichž účelem je snížení energetické náročnosti, zvýšení komfortu a příprava budov na chytré sítě. V těchto oblastech se jako město snažíme být dlouhodobě aktivní na poli komunitní energetiky a také například vypsáním soutěžního dialogu na dodávku tepla a přípravu teplé vody do objektů vlastněných městem Dobříš.

Chceme tedy na Dobříši v roce 2025 moderní policejní služebnu z roku 2025, nebo opravenou policejní služebnu z roku 1975?
Další vývoj projektu rekonstrukce z roku 2023 vzhledem k vysokým investičním nárokům vedl k návrhu demolice současného projektu a navržení novostavby, čímž by byla umožněna realizace dalších strategických projektů města se zachováním prioritní funkce objektu policejní služebny.
Naším cílem je předat objekt s policejní služebnou dalším radnicím v takovém stavu, aby mohly investovat do dalších projektů, které budou v blízkém horizontu potřeba, jako je například rekonstrukce domu s pečovatelskou službou či poliklinika.

Řečí čísel:
1. Komplexní rekonstrukce objektu v roce 2025 s plněním parametrů pro veřejné budovy v roce 2050 – 51,2 mil. Kč bez DPH (dle studie PRINS, s. r. o.). Odhadované provozní náklady na energie – 235 000 Kč/rok (dle studie PENB PRINS, s. r. o.)
2. Oprava objektu na parametry roku 1975 se zateplením – 20 mil. Kč (dle kalkulace Filipa Kahouna, Dobříšské listy 03/2025). Následně nutná rekonstrukce objektu pro plnění parametrů pro veřejné budovy v roce 2050 – ?. Odhadované provozní náklady na energie – 553 000 Kč/rok (dle studie PENB PRINS, s. r. o.)
3. Demolice objektu a novostavba – demolice 2,35 mil. Kč bez DPH (s ohledem na přenesenou daňovou povinnost v tomto případě se jedná o cenu konečnou, DPH nebude odvedeno) a novostavba 29,9 mil. Kč bez DPH (dle studie ARCHZONE). Odhadované provozní náklady na energie – 120 000 Kč/rok (dle studie PENB PRINS, s. r. o.)

Ing. arch. Jan Zbíral,
předseda stavební komise, člen rady města
a zastupitel za STAN Dobříš
Zdroj foto: Studio ARCHZONE architects

Petice STOP demolici a informace petičního výboru k situaci okolo budovy čp. 66

Návrhy možného budoucího vzhledu budovy čp. 66 po její rekonstrukci, které nechal petiční výbor vytvořit z finančních příspěvků vlastních členů a podporovatelů petice

Vážení spoluobčané, rádi bychom vás informovali o dalším postupu a vývoji naší petice STOP demolici.

V současné době, tedy konkrétně do data 14. března, se nám díky vaší podpoře petice a díky naší společné aktivitě podařilo shromáždit více než 450 popisů. Naše petice i nadále trvá, a tak stále mohou další zájemci petici podpořit svými podpisy.

Dne 6. března proběhlo první jednání zástupců petičního výboru se členy Rady města Dobříše, kdy obě strany vyslechly názory a stanoviska svých oponentů. Toto vyvolané jednání je prvním drobným úspěchem dosaženým právě zájmem veřejnosti o problematiku budovy čp. 66 a s tím spojené účasti na petici. V každém případě nám bylo na schůzce sděleno, že zájmem RM „již není“ demolice uvedeného domu, ale hledání nejvhodnějšího řešení, jak budovu uvést do odpovídajícího stavu pro užívání služebny Policie ČR v našem městě, tak jak tomu bylo dříve, což je pochopitelně zájmem nás všech. Pro připomenutí bych ještě rád uvedl, že Zastupitelstvo města Dobříše na svém 15. zasedání dne 17. února v drtivé většině zastupitelů neschválilo pozastavení demolice budovy čp. 66, z čehož jasně vyplývá, že jejich původním záměrem schválení demolice bylo. Co je ovšem z našeho pohledu minimálně diskutabilní, je sdělení zástupců města, že se nehodlají zabývat developerskou činností. Jak jsme již několikrát uvedli, to po nich nikdo z nás nepožaduje. My naopak požadujeme, aby zastupitelé města v maximální míře spravovali bytové jednotky, které v majetku města již dlouhodobě jsou. Všichni dobře víme, že další byty jsou bohužel doslova v nedohlednu.
Jelikož se nám dostala od zástupců RM informace, že současné prostory pro účely Policie ČR nevyhovují, podali jsme sami podnět na Policii ČR, obvodní oddělení Příbram, aby nám, petičnímu výboru, dle zákona 106 uvedli, jaké mají konkrétní požadavky na dispozice nové služebny pro případnou rekonstrukci, tak jak to proběhlo například v Sedlčanech, kde právě tento postup zvolili.
Ústy našeho pana místostarosty nám bylo řečeno, že tyto požadavky jsou začleněny v původní vypracované studii, kterou má město k dispozici, nicméně žádný konkrétní požadavek nám sdělen nebyl, nejspíš se jednání protáhlo déle, než byl pro něj vymezený čas (kováříček nevěděl, jdeme za kovářem), a právě z toho důvodu jsme se rozhodli oslovit Policii ČR napřímo.

Nejvýznamnější požadavek, který za petiční výbor po RM požadujeme, je, aby dle běžného postupu zadala veřejnou zakázku na vypracování projektové dokumentace rekonstrukce domu čp. 66 se zachováním současných bytových jednotek, včetně zpracování všech požadavků, které RM od Policie ČR obdržela. Následně po získání této dokumentace budeme po zástupcích města považovat, aby uspořádali výběrové řízení na dodavatele rekonstrukce celé budovy, kdy už nebude prostor na stanovení ceny přestavby budovy nějakou neobjektivní tabulkovou hodnotou, ale skutečnou relevantní cenovou nabídkou od několika stavebních firem, které se jistě rády tohoto tendru zúčastní.
Stále si stojíme za tím, že je pro naše město rozhodně ekonomicky i fakticky výhodnější rekonstrukce stávajícího domu se zachováním devíti bytových jednotek, i kdyby v konečném důsledku nákladově vyšla na podobné náklady jako plánovaná výstavba dřevostavby s ani ne poloviční užitnou plochou.

Návrhy možného budoucího vzhledu budovy čp. 66 po její rekonstrukci, které nechal
petiční výbor vytvořit z finančních příspěvků vlastních členů a podporovatelů petice

Pokud byste nás chtěli podpořit osobně, budete mít možnost. Opoziční zastupitelé města požadují svolání mimořádného zastupitelstva, kde se má tato záležitost řešit. Předpokládané datum zasedání by mělo být začátkem dubna. Přesný termín bude oznámen na webových stránkách města.

Tímto vás na toto zasedání zastupitelstva zveme a budeme se těšit na vaši osobní účast. Děkujeme.

Za petiční výbor Miloslav Vodička

O co jde opozici? Reakce na článek starosty v DL č. 3

Zdroj foto: Pixabay

Pan starosta žil v přesvědčení, že všem zvoleným zastupitelům jde o dobro pro naše město. Opoziční zastupitelé v tomto přesvědčení stále žijí. To, že poukazují na chyby vedení města, nabízejí jiná řešení, kompromisy, je jejich úlohou. Výsledek je ale vždycky stejný. Vše je smeteno ze stolu ukázněnou hlasovací mašinou zastupitelů za ODS, STAN, KDU ČSL. Odlišný názor se nepřipouští. Ani ve vlastních řadách. Tlak na to, aby nehlasoval podle svého přesvědčení, už neunesl jeden z koaličních zastupitelů a raději rezignoval, když nesouhlasil s necitlivým zvýšením daně z nemovitostí v době vrcholící inflace, kdy lidem klesala kupní síla, přicházeli o více jak čtvrtinu úspor a vláda prosadila zvýšení daně o 80 %. K tomu, možná jako v jediné obci v republice, zvedla ještě koalice tuto zvýšenou daň na troj- a pětinásobek! Na jednání s vedením města a pak čtyřikrát na zastupitelstvu navrhovala opozice odložení zvýšení daně, kompromisy. Výsledek nula. Proto nemá smysl pracovat ani ve výborech se symbolickým zastoupením opozice v roli fíkového listu.
Pak jako obvykle, když dojdou argumenty, přijdou na řadu dehonestační nálepky o populistech, stěžování si na houstnoucí atmosféru na zastupitelstvu a nesmyslné napadání vedení města. Nemá na té houstnoucí atmosféře podíl také chování koalice, pane starosto? K prosazení svého jste ochoten udělat leccos. Když vám chyběli dva koaliční zastupitelé, místo jednání s opozicí o podpoře vašich návrhů jste radši posunul zasedání zastupitelstva s nepravdivým odůvodněním, že by zastupitelstvo nebylo usnášeníschopné. K usnášeníschopnosti je třeba přítomnost 11 zastupitelů, ale vy jste si upravil výklad zákona tak, že to musí být 11 těch správných zastupitelů.
Jako nesmyslné příspěvky opozičních zastupitelů označujete mj. návrhy na odvolání místostarostů, změnu systému placení za odpady či bourání staré budovy Policie.

Stručně: Navrhli jsme změny na místě místostarostů, poté kdy oba přešli pracovat na plný úvazek na kraj. Místostarosta Vokurka sedí ještě na třetí židli v představenstvu nemocnice v Příbrami. Objektivně nelze poctivě současně pracovat na dva plné úvazky. Proto jsme navrhli výměnu místostarostů, aby ti noví mohli za plnou odměnu také na 100 % pro Dobříš pracovat. Místostarostové mohli dále působit ve vedení města jako radní. Bylo jim to ale málo, hlavně peněz. Je to takový nesmysl?

Navrhli jsme změnu v systému placení poplatků za svoz odpadu z plateb na osobu na platbu za objem a počet vyvezení. Místo sledování údajů 8 tisíc obyvatel jsme navrhli evidenci podle 3 tisíc čísel popisných a evidenčních (chaty). Aby za svoz platila i více jak tisícovka nepřihlášených k pobytu. Aby neplatila jedna domácnost v rodinném domě i desetinásobek za litr vyvezeného odpadu, než platí sousední. Aby neplatila stejně velká domácnost v bytovém domě o stovky vyšší poplatky jako trest za to, že se nezaregistrovala do MESOH, který získal anticenu Slídil roku za nadměrný sběr osobních údajů. Je to takový nesmysl? Pokrytectvím je svolat pracovní komisi k tomuto návrhu a předem ho označit za nesmyslný.

Kvůli rozhodnutí rady o zbourání budovy Policie podali všichni opoziční zastupitelé návrh na svolání mimořádného zastupitelstva proti zbourání, za rekonstrukci budovy a zachování 9 bytů pro místní občany. Vedl je k tomu i silný odpor občanů vyjádřený v petici, kterou jen do 14. podepsalo podepsalo už 450 Dobříšáků. Podrobnosti k tomu najdete v dalších příspěvcích. I toto je dle pana starosty nesmyslný návrh. Občane, mlč! Na Dobříši vládne samoděržaví.

Jiří Bláha, Eva Burešová,
Martin Čermák, Markéta Čermáková,
Tomáš Helebrant, Jan Procházka,
zastupitelé za ANO 2011

Místo, kde žiji, a co předáme našim dětem?

Ilustrační foto, zdroj: @sewcream

Od počátku roku se mezi obyvateli města a okolních vesnic víc a víc začíná mluvit o tom, co bude s městem, kde žijí, kam chodí k lékaři, přestupují na spoje do zaměstnání, děti chodí do školy…

Svět se mění pro někoho k lepšímu, pro jiného k horšímu. Kolem nás se objevují v médiích články, zprávy o ohrožení, možném válečném konfliktu, hospodářské krizi, nedostatečné zdravotní a sociální peči, málo místech ve školách a školkách, o nedostatku peněz na zajištění potřeb. Doplňte si každý informace, které den co den přijímáte a způsobují ve vás strach, naštvání, vztek a hněv, pocit urážky, nedůvěru…
Historici se vrací do minulých dnů, často se děje v současnosti pouze jinak nazývají, ale ve své podstatě se opakují. Vždyť každý z nás je součástí historie, jen mrknu okem, řeknu ahoj a už je to historie. Každý psycholog řekne, že lidé kolem nás reagují na naše chování, mají nás v paměti, dávají nám vizitku a hodnocení. Ne vždy stačí se omlouvat, vymlouvat a házet vinu na druhého. Měli bychom si uvědomit, že přísloví „LEŽ MÁ KRÁTKÉ NOHY“ si lidé neříkali jen tak. Neznám nikoho, kdo by aspoň málo nezalhal, aby někomu pomohl, pomohl sám sobě… Informace se k nám dostávají s odstupem a jejich tvar a obsah je ovlivněn mnoha společenskými, politickými a ekonomickými požadavky těch, kteří je dál předávájí a komu je dávají. Často se upravují. Data, informace jsou každodenní součástí života. Mediální gramostnost nás má naučit, jak s nimi pracovat, jak je získávat a vnímat i předávat.

Generace našich rodičů a nás padesátníků vyrostla v období, kdy informace byly měněny, upraveny a my jsme byli tlačeni do situace – na venek je přijímat (pro veřejnost, sousedy, v práci, ve škole, …) a myslet si své (dát si pozor, komu to budu říkat). Když už toho bylo hodně, tak společnost chtěla změnu – 1968, 1989, … Historici vám přidají další a další období revolucí, rozpadu říší a změn v životě našich předků.
Město Dobříš má velice dlouhou historii od založení českým králem přes prodání šlechtickému rodu, znárodnění, vrácení majetku původním majitelům až k prodání a zavření státních podniků, změny názvů orgánů a institucí, názvů ulic… Dobříš pro své okolí byla městem, které mělo plnit úkoly správního úřadu, poskytovat vzdělání, zdravotní a sociální služby, být středem dopravy, obchodů, služeb. K tomu bylo třeba stavět budovy, kde tyto služby, úřady, orgány sídlily. Každá budova, každý domek, každý podnik atd. byly stavěny v dané historické době, získaly svou pověst, v hlavách obyvatel se usídlily v paměti. Je normální, že každý chce měnit, stavět, rozšiřovat. Dnes se často, nebo spíš pokaždé zapomíná na důvody, proč ty domy, budovy jsou takové, jaké jsou, málokdy o nich hledáme podrobnější informace, nejen stavební, nechceme se tím zabývat. Vymlouváme se, že někdo nám to řekl, doporučil. Ve velmi krátké době máme informace opačné, proti sobě. Je na každém z nás, k čemu se přikloníme. Často naše představy nejsou v souladu s realitou, spíše s vizí a ideálem. U stolu se to vymýšlí líp a snadněji, hůř když jsem s tím každý den v kontaktu a pracuji s tím. Počítače a umělá inteligence udělá jen to, co jsme jí předali. Když to neznám, lehce se nechám přesvědčit i o věcech, které nejsou uplatnitelné. Co jde jednomu, nemusí jít druhému.

V každé historické době (může to být i včera) se objevují myšlenky ke změnám. Je jen otázka, zda se mi v hlavě objeví: „Co bylo včera, dnes už neplatí“, a jak se tím budu řídit, co pro to udělám a jak. Změny byly, budou a budoucí generace nás budou hodnotit. Každý za sebe nese zodpovědnost. Učíme to děti, ale my na to jaksi zapomínáme.

Mgr. Eva Burešová, zastupitelka

Aktuální info z úřadu

Vážení a milí návštěvníci našeho úřadu, dovolte mi vás seznámit s novinkami na našem úřadě, které jsme s kolegyněmi a kolegy připravili od 1. dubna 2025. Tou nejvýznamnější změnou, kterou někteří z vás již zaznamenali, je rozdělení stávajícího Oddělení tajemníka, které formálně vedl tajemník úřadu, na Odbor infocentra a propagaceOdbor kanceláře vedení. Oba odbory mají své samostatné vedoucí, které uspěly ve výběrovém řízení a byly dne 18. února 2025 jmenovány radou města.

Odbor infocentra a propagace, jehož vedoucí se stala Bc. Lucie Kocmanová, bude, stejně jako dosud, sídlit v Kopáčkově domě. I nadále bude zajišťovat obsluhu klientů našeho infocentra, organizaci kulturních a jiných akcí (spolu)pořádaných městem, působit jako redakce Dobříšských listů, spravovat sociální sítě města a intenzivněji se zaměřovat na propagaci a podporu turismu a cestovního ruchu. Složení infocentra se mírně změnilo – pracovníkem pro styk s občany zůstává pan Daniel Rambousek, ostatní kolegyně jej budou v době jeho nepřítomnosti pouze zastupovat. S tím souvisí i nejdůležitější změna – zrušení agendy vidimace a legalizace, kterou jsme do infocentra přidali v červnu loňského roku, abychom tuto službu mohli občanům nabízet každý všední den.
Tuto službu chceme zachovat v pracovních dnech i nadále (tj. nejen v úřední hodiny, které jsou pondělí a středa 7.30–11.30 a 12.30–17.00 a pátek 7.00–11.30 a 12.30–14.00), a proto je možné od dubna vidimovat (ověřovat shodu opisu nebo kopie s listinou) nebo legalizovat (ověřovat pravost podpisu) na přepážce matriky i v úterky a čtvrtky, a to pouze po předchozí dohodě s matrikářkami – paní Jitkou Klimtovou (318 533 313) nebo paní Ivetou Urikovou (318 533 316) anebo na e-mailu matrika@mestodobris.cz, neboť v tyto dny zajišťují i jiné úkony (např. ověřování v terénu, čtvrteční svatby), a proto je třeba se předem na termínu návštěvy našeho úřadu v tyto dny dohodnout.
Žadatelé o výpis z CzechPOINTu (např. výpis z rejstříku trestů či výpis z katastru nemovitostí) mohou navštívit i nadále jak přepážku matriky, tak infocentrum.
Z organizačních důvodů jsme však nuceni zkrátit úřední hodiny matriky, a to v pátky, kdy bude matrika otevřena jen v době 7.00–11.00 z důvodu konání svatebních obřadů a na pozdější čas nyní neumožňuje rezervaci ani objednávkový systém on-line.

Odbor kancelář vedení povede Ing. Bc. Martina Uhrinová, která bude pracovat ve 2. patře budovy radnice (čp. 119), ovšem své pracovníky bude mít i nadále po všech budovách úřadu. Tento odbor bude zajišťovat agendy podatelna, spisovna, správa IT, školství a příspěvkové organizace, sekretariát vedení, veřejnosprávní kontroly a prevence kriminality.
S tím souvisí i přesun pracovníků Odboru místního rozvoje z 2. patra budovy radnice do 2. patra budovy čp. 230 (kde sídlí městská policie, živnostenský úřad a část Odboru správních agend řešící přestupky).
Věřím, že se změny projeví pozitivně a vy, návštěvníci našeho úřadu či obyvatelé města, budete s naším úřadem i nadále spokojeni, jak se čas od času dočtu od těch, kteří se nebojí ocenit práci úředníka a nahlas vyjádřit pochvalu.

Jan Horník, tajemník MěÚ Dobříš

Lucie Kocmanová – nová vedoucí Odboru infocentra a propagace

foto: Denisa Havlíčková

Po absolvování vysoké školy se zaměřením na cestovní ruch jsem dvacet let působila ve vydavatelských a mediálních domech, kde jsem zastávala pozice zástupkyně šéfredaktora, vedoucí vydání a editorky. Mé zkušenosti z oblasti médií a komunikace nyní využívám k podpoře rozvoje turismu a povědomí o našem městě.
Mezi klíčové priority, na které se chci společně se svými kolegy zaměřit, patří zajištění a koordinace akcí pořádaných a spolupořádaných městem Dobříš, zefektivnění služeb infocentra, spolupráce na přípravě Dobříšských listů a větší propagace města jako turistické destinace, a to nejen prostřednictvím sociálních sítí, ale i pravidelnými články v celostátních médiích. Dále se soustředím na modernizaci webových stránek města a zavedení jejich anglické jazykové verze.
Velký důraz kladu na projekt Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21, jehož náplní je zkvalitnění života místních obyvatel. Důležité je také udržování a rozvoj spolupráce s partnerským městem
Wągrowiec, což přispívá k posilování mezinárodních vztahů a kulturní výměny. Mým cílem je, aby Dobříš byla nejen atraktivním místem pro návštěvníky, ale také moderním a otevřeným městem pro místní občany.

Lucie Kocmanová

Martina Uhrinová – nová vedoucí Odboru kanceláře vedení

foto: Denisa Havlíčková

Jsem absolventkou Českého vysokého učení technického, kde jsem získala inženýrské vzdělání, na které jsem následně navázala pedagogickým studiem. Své znalosti jsem si dále rozšířila v průběhu pracovních let v oblasti práva. Nabyté vědomosti jsem využila během své praxe na různých pozicích ve veřejné správě.
Na Městském úřadu Dobříš pracuji již šestý rok – během této doby jsem získala cenné zkušenosti zejména v oblasti agendy dotací, veřejnosprávních kontrol a metodické podpory v legislativních procesech. Díky této praxi jsem se mohla podílet na zajištění transparentního a efektivního fungování veřejné správy, což považuji za klíčový aspekt moderního úřadu.
V pozici vedoucí Odboru kanceláře vedení bych se ráda zaměřila na modernizaci a elektronizaci některých agend, například dotačního řízení, což by vedlo ke zjednodušení a zrychlení celého procesu. Dále se chci soustředit na systematickou podporu příspěvkových organizací, zejména prostřednictvím metodické pomoci. Současně považuji za nezbytné zajistit efektivní fungování dalších klíčových agend úřadu, jako jsou podatelna, archivní služba a IT správa celého úřadu, které jsou pro chod města nepostradatelné.

Martina Uhrinová

Občanské průkazy a cestovní doklady

Foto: Denisa Havlíčková

Občanský průkaz je jedním z nejdůležitějších dokladů v České republice. Je povinný pro každého občana staršího 15 let s trvalým pobytem na území České republiky. Od 2. srpna 2021 se na území České republiky vydávají strojově čitelné občanské průkazy s biometrickými údaji. Vydání občanky je spojeno s návštěvou úřadu a pořízením fotografie a otisků prstů na místě (již není potřeba tzv. průkazovou fotografii přinést s sebou). Žádost o občanský průkaz nebo cestovní pas lze podat na Městském úřadu Dobříš (Mírové náměstí čp. 119, přízemí) nebo na kterémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností. Občanský průkaz je možno na vlastní žádost, tedy dobrovolně, pořídit i pro děti od narození do 15 let a je možné využívat ho i jako cestovní doklad také po členských státech Evropské unie. Z důvodu změny údajů uvedených v občanském průkazu (například změna trvalého pobytu nebo změna stavu v něm zapsaných) se občanský průkaz po 45 dnech blokuje a občanský průkaz se stává neplatným.

Všechny občanské průkazy, které byly vydány po 1. červenci 2018, obsahují povinně čip. Pokud držitel průkazu tento čip aktivuje, může následně svou totožnost prokazovat také elektronicky při využívání digitálních služeb veřejné správy. Kromě aktivovaného čipu budete potřebovat také čtečku čipových karet a software eObčanka, který je dostupný pro počítače.

V aplikaci eDoklady, což je další novinka, můžete mít uloženou virtuální občanku a můžete se tímto způsobem přes QR kód prokázat, stejně jako s klasickou plastovou kartičkou. Od července 2024 tuto aplikaci využijete například na úřadech obcí s rozšířenou působností, policii, soudech, úřadech práce nebo finančních úřadech. Pokud končí platnost stávajícího dokladu, mají ten „obyčejný“ žadatelé bezplatně. Pokud jej chtějí s platností na jeden či tři měsíce, zaplatí 100 Kč. Oproti tomu občanka s čipem vyjde vždy na 500 Kč.

Chcete-li cestovat mimo Evropskou unii, musíte si pořídit cestovní pas. U velvyslanectví daného státu zjistíte, jakou minimální platnost cestovního pasu cizí stát vyžaduje. Požadovaná minimální doba platnosti cestovní pasu může být například 6 měsíců po návratu. Požádejte o vydání nového cestovního pasu včas, protože standardní lhůta pro vydání je 1 měsíc.

Lze vydat i cestovní pas ve zkrácené lhůtě – například do 5 pracovních dnů anebo do 24 hodin, ale zde jsou vyšší správní poplatky. K žádostem o nový občanský průkaz i cestovní pas se předkládají doklady (např. rodný list, platný občanský průkaz, platný cestovní pas, oddací list, řidičský průkaz) vždy v originále.

Jan Horník, tajemník MěÚ Dobříš

Dobříšský Týden Země 2025

Foto: Denisa Havlíčková

22. duben je zapsán v povědomí lidí jako Den Země a celosvětově věnován oslavě naší planety a ochraně životního prostředí.

Slaví se jako den vzniku moderního environmentálního hnutí. Společnou účastí na akcích konaných k oslavě tohoto významného dne se také hlásíme k tomu, že nám není lhostejný stav naší planety, našeho státu, našeho města i okolí našeho domova. Deklarovat svůj postoj je velmi důležité, zejména v současné neklidné době. I když na velké změny jedinec sám nestačí, může se na jejich prosazování a vlastní realizaci podílet.
K oslavě Dne Země se každoročně přidává i město Dobříš. Chystá tradičně Týden Země, kdy se bude nejen celé město a jeho okolí uklízet, ale bude se i slavit. Hlavní aktivitou od 21. (pondělí) do 27. dubna (neděle) bude úklid veřejných prostranství a okolí města, součástí oslav však budou i další akce, které různým způsobem upozorní na nutnost chránit naše životní prostředí. Nejvýznamnější bude opět oslava Dne Země na hřišti Boženy Němcové, tentokrát v pátek 25. dubna od 10 do 16 hodin s názvem „Šelmy mezi námi“.

K úklidu město vyzývá neziskové organizace, dobříšské školy i další občany města, kteří nikde organizovaní nejsou a chtějí pomoci, a prosí o jejich zapojení. Tradičně zajistí svoz a likvidaci sesbíraného odpadu a dle požadavků vydá igelitové pytle a gumové rukavice. Pro potvrzení úklidových lokalit i další informace k tématu kontaktujte Odbor výstavby a životního prostředí – e-mail: harmanova@mestodobris.cz, telefon 318 533 380, popřípadě přímo osobní návštěva (čp. 1602 – nad Penny Marketem). Děkujeme za zapojení do péče o životní prostředí.
Na hřišti se setkáme k oslavě s tématem
Šelmy mezi námi. O zábavu i informace opět nebude nouze. Organizátoři chtějí návštěvníky upozornit na momentálně aktuální problematiku velkých šelem nejen v našich lesích, exotických druhů v soukromé péči, na zvířata v útulcích i na vhodnou péči o pejsky a kočičky v domácnostech. Věříme, že si tyto informace osvojí zejména děti z našich mateřských školek a prvních stupňů škol základních, pro které je akce primárně určena. Ani dospělí návštěvníci se však nudit nebudou. Na tuto akci, kterou město pořádá ve spolupráci s dalšími organizacemi z Dobříše a okolí, jste srdečně zváni.

Ing. Alena Harmanová, vedoucí
Odboru výstavby a životního prostředí