10.9 C
Dobříš
Pondělí, 8 prosince, 2025
Domů Blog Strana 30

Dobříšské listy – červen 2025

Kompletní podobu tištěných Dobříšských listů si můžete v elektronické podobě přečíst zde: 
» červen 2025

Dozvuky debat o čp. 66

Foto: Michael „Hrabák” Kočí

Dovolte mi se ještě vrátit k tématu budovy Policie ČR. Ukazuje totiž, jak složitě ve městě hledáme shodu na velkých projektech. Na počátku každé velké změny jsou různé nápady, k nim se shánějí podklady a nad nimi probíhá diskuse. Po diskusi padne rozhodnutí. Tohle se kolem budovy dělo od roku 2022. Na podzim loňského roku jsme představili záměr budovu zbourat a postavit menší policejní služebnu. To byl čas, kdy se tématem zabývala rada města, stavební komise a záměr byl představen veřejnosti na zastupitelstvu při projednání projektů na letošní rok a schvalování rozpočtu. Vznikly dvě studie, na rekonstrukci stávající budovy a na stavbu budovy nové. Následně v únoru a znovu v dubnu někteří zastupitelé požadovali podrobnější projednání, bohužel ani na jedno z jednání nepředložili žádné podklady, studie, kalkulace. Rada města obdržela několik výzev a zabývala se jimi. Za zásadní nepochopení pokládám výhrady k jednotlivým zastupitelům, jak může doktor, právník či ekonom rozhodovat o stavebních zakázkách. Ale to je zcela v pořádku. Naše zastupitelská demokracie funguje tak, že občané zvolí dle svého uvážení 21 zastupitelů z těch, kdo v komunálních volbách kandidují. Výsledek tedy odpovídá vůli občanů. Od zastupitelů se očekává, že budou plnit svůj slib, a to dle své cti a svědomí. A každý z nich k rozhodování přistupuje dle svého. Kde se tedy mohou ke slovu dostat odborníci? Tak jednak podklady pro rozhodování zastupitelů připravují úředníci městského úřadu, složitá témata si město objednává u specialistů. V tomto případě studie či stavební projekty. Druhý místem pro odbornou debatu jsou poradní orgány rady města a zastupitelstva, především stavební komise a finanční a kontrolní výbory. Všechny politické strany, které získaly křesla v dobříšském zastupitelstvu, dostaly po volbách v roce 2022 nabídku nominovat své zástupce do těchto poradních orgánů. Strany, které nyní postup vedení města nejvíce kritizují, nikoho nenominovaly. Jednání výborů a komisí se jejich odborníci neúčastní. Navíc první a doposud jediný vážně míněný podklad od odborníka přišel až v květnu v době, kdy demolice byla nejen radou již schválena, ale byla podepsána i smlouva s firmou, která zvítězila ve výběrovém řízení na provedení demolice. Usilujeme o to, aby hlasování rady a zastupitelů měla nějaký časový rámec a jednotlivé kroky na sebe navazovaly. Jen tak lze zaručit, že se diskuse nebude točit stále dokola a že město budeme skutečně společně měnit k lepšímu. Respektuji, že na problematiku správy městských nemovitostí může mít kdokoli jiný názor.

Děkuji všem, kteří jste svůj pohled v debatě k budově čp. 66 vyjádřili.

A co se bude dít v červnu? Na vydařené Májovky naváže v sobotu 7. června oslava výročí 140 let od založení hasičského sboru na Dobříši a 50 let od založení dobříšské jednotky profesionálních hasičů. Na konci června nás pak čeká první letošní letní kino, proběhne další jednání zastupitelstva a nová hudební oslava konce školního roku Vízofest.

Pavel Svoboda, starosta

Dobříšská koalice připraví město o majetek za desítky milionů a občany o šanci získat bydlení ve městě

Foto: archiv zastupitele

Smutný příběh kolem demolice domu čp. 66 v plné nahotě odhalil, jak nekompetentně řídí město starosta Svoboda a koalice ODS, STAN, KDÚ-ČSL. Politikaření a odmítání jiného než svého názoru, prosazování vlastních zájmů a zájmů kamarádů, nenaslouchání argumentům druhých, a když ano, pak jejich absolutní ignorování a nulová ochota k sebemenšímu kompromisu. Tentokrát připraví město svým chybným rozhodnutím o majetek za téměř 30 milionů a 9 rodin přijde o možnost získat bydlení. V době bytové krize, kdy je ČR v dostupnosti bydlení úplně poslední v Evropě.

Rada města vydala 9. května veřejnou vyhlášku (!), ve které se pokusila obvyklou formou manipulací s fakty a nepravdami obhajovat svoji nekompetentnost a zlou vůli při rozhodování o budově čp. 66. V pamfletu, k jehož obsahu neměl nikdo možnost se vyjádřit, rada mimo jiné přiznává: „Nesmyslností bourání se v tomto roce dvakrát zabývalo zastupitelstvo města a opakovaně i rada města.“ Bylo to vždy z podnětu opozičních zastupitelů a vždy byly naše návrhy smeteny ze stolu. Měly pokaždé stejný obsah:
Zastavte demolici do doby vydání stavebního povolení na novou budovu.
Získáme čas ke zjištění reálné ceny rekonstrukce a nalezení nejlepšího řešení pro město.
K žádnému zdržení nedojde, teprve po schválení stavebního povolení se bude několik měsíců připravovat podrobná stavební dokumentace, během které lze případnou demolici provést.

Od začátku jsem pochyboval o relevantnosti hlavního argumentu pro demolici, kterým byl odhad ceny za rekonstrukci stávající budovy 51 milionů. Sám projektant uvedl, že tento odhad byl vytvořen podle cenových ukazatelů pro novou budovu. U budovy, která už stojí, se bere orientační odhad jako u hrubé stavby – 60 %, tedy žádných starostou Svobodou opakovaně účelově uváděných 51 milionů, ale cca 30 milionů.
Urážlivý je výrok rady, že oponenti nepředložili jiný odhad. Oponentní odhady měla pořídit rada města, než rozhodla o demolici majetku za desítky milionů! Takový odhad něco stojí a chvíli trvá. Odpůrci demolice, kterým není lhostejné hospodaření s majetkem města, se na odhad nezávislého autorizovaného inženýra složili a 5. května ho s žádostí o urgentní projednání v radě a další prosbou o posun zahájení případné demolice předali starostovi. Rada města ho ale 7. května arogantně odmítla, i když byla ještě možnost demolici oddálit! Prý již byla podepsána smlouva o dílo s dodavatelem, který má realizovat demolici. Tu ale chvatně podepsal až po všech výzvách k pozastavení demolice starosta Pavel Svoboda 22. dubna 2025, aby zhatil prostor pro jakákoli další jednání o jiném řešení. Licoměrnost starosty a rady města je do nebe volající! Máme v ruce důkaz, že jsme něco udělali špatně, ale přeci nepřiznáme, že měla opozice a stovky odpůrců demolice z řad občanů pravdu. Že přijde město o 30 milionů, nevadí, můžeme ještě zvednout daň z nemovitostí!

Odhad, který měla rada k dispozici, prokázal, že cena za rekonstrukci podle studie s 12 byty by byla dokonce nižší než demolice a cena nové budovy. Další možnosti ke snížení ceny jsem předložil k diskuzi. Jako priorita byl návrh ponechání původního půdorysu bytových podlaží a jako alternativa – pro případ, že by rada chtěla ještě více ušetřit – rozdělení budovy na jednotky. Město by si ponechalo budovu policie, a případně 3 byty jako u dřevostavby, a zbylé byty by prodalo. Tím by získalo novou služebnu pro Policii ČR a 3 byty, stejně jako v případě demolice a novostavby, za poloviční cenu cca 15 milionů.

Rada vůbec nepochopila podstatu návrhu a nařkla mě, že jsem byl před čtyřmi roky proti prodeji domu. Ano, stejně jako třeba místostarostka Jindřiška Romba, která tehdy horovala za zachování 9 bytů, a teď otočila. Nenavrhuji a nikdy jsem na rozdíl od starosty Svobody a místostarosty Vokurky nenavrhoval prodej budovy, naopak se snažím budovu pro město zachránit a případný prodej několika bytů je jen další možnost a námět k diskuzi. Lživé nařčení radou chápu jako zoufalý pokus koalice na mě plivnout, zřejmě v souvislosti s volbami do poslanecké sněmovny. To ale do místní politiky nepatří, tady jde jen o Dobříš!

Tomáš Helebrant, zastupitel

Pohrdají radní města názory občanů?

Rada města reagovala 9. května 2025 veřejnou vyhláškou (!) na opakovanou výzvu devíti zastupitelů za ANO 2011, Otevřenou radnici – PRO a Nezávislé, aby neprodleně pozastavila demolici budovy čp. 66 a začala jednat o možnosti její rekonstrukce, která je pro město a jeho občany prokazatelně daleko výhodnější. Rekonstrukce by přinesla kromě zmodernizované služebny Policie ČR i 9 cenných bytů v centru. Proti demolici a nové dřevostavbě by se majetek města zhodnotil minimálně o 27 milionů.

K pozastavení demolice do doby vydání stavebního povolení na novostavbu, a tím vytvoření prostoru k jednání o možnostech a výhodách rekonstrukce, bylo vedení města vyzváno oficiálně čtyřikrát. Všechny výzvy rada a zastupitelé zvolení za ODS, STAN a KDU-ČSL smetli. Stejně jako povýšeně odmítli požadavek občanů na svolání kulatého stolu vznesený na jednání zastupitelstva 1. dubna 2025, na kterém nezávislí architekti, stavaři i veřejnost přednesli mnoho argumentů o nesmyslnosti a nevýhodnosti bourání v jádru zdravé budovy. Vysmáli se více jak 500 občanů, kteří podepsali během jednoho měsíce petici proti demolici a všem vzkázali: „Vážíme si názoru obyvatel, ale už se s vámi nebudeme bavit!“ Tento postoj vedení města potvrdil 13. května v deníku Náš region místostarosta Vokurka. V něm také lhal, když prohlásil: „Žádali jsme odpůrce, aby nám předložili nějaké jiné podklady. Bohužel zatím nedodali nic validního, jsou to jen takové dojmy.“
Odpůrci demolice nedisponují penězi města, aby pořídili za 400 tisíc architektonickou studii, ze které se použije jediný dokument – odhad ceny rekonstrukce čítající deset řádků. Ten se stal hlavním argumentem pro rozhodnutí koalice zdemolovat budovu za desítky milionů! Sám projektant k odhadu uvedl, že byl vytvořen podle cenových ukazatelů pro novou budovu. Odpůrcům bourání není lhostejné hospodaření města, proto obstarali na vlastní náklady odhad ceny rekonstrukce od nezávislého autorizovaného inženýra. Ten zohlednil i technický stav budovy a předpokládaný rozsah prací. Cena rekonstrukce v rozsahu podle architektonické studie s 12 byty by stála kolem 30 milionů, o několik milionů měně, než cena za demolici a novou dřevostavbu. Odhad byl osobně předán 5. května starostovi. Rada města k němu ale na jednání 7. května odmítla přihlédnout. Mohla ještě demolici zastavit, ale i přes znalost nových informací tak neučinila a nese plnou odpovědnost za újmu způsobenou městu a jeho občanům. K žádné prodlevě by při jejím odložení nedošlo. Po vydání stavebního povolení se teprve připravuje podrobná prováděcí dokumentace a času na demolici by bylo dost. Je to jenom zlá vůle a politikaření vládnoucí koalice, prosadit svoji, ať to stojí, co to stojí, když to nejde z naší kapsy.

Skutečností je, že za 40 milionů z městského rozpočtu (vč. DPH) lze pořídit BUĎ:
• novou dřevostavbu jen pro Policii ČR s poloviční podlahovou plochou, NEBO ZA MÉNĚ PENĚZ
• zrekonstruovat stávající budovu, čímž město získá ke zmodernizované služebně pro Policii ČR ještě 9 bytů o celkové ploše 480 m2. To představuje majetkovou hodnotu 38 milionů Kč. (Při aktuální ceně bytů na Dobříši 80 tisíc Kč/m2). Hodnota 3 bytů v dřevostavbě činí 11 milionů (141 m2).

Za licoměrné je nutno označit jednání starosty Pavla Svobody, který po všech výzvách, aby se zasadil o pozastavení demolice, reagoval tak, že 22. dubna 2025 spěšně podepsal smlouvu na demolici, aby zhatil jakákoli další jednání o jiném řešení! To není pohrdání názory občanů, pane starosto? Zůstává otázkou, v čí prospěch a s jakou motivací takto Vy a další členové rady překotně jednáte. V zájmu Dobříše a jeho občanů a v souladu se slibem zastupitele to určitě není.

Tomáš Helebrant, Jan Procházka,
Markéta Čermáková, Jiří Bláha,
Martin Čermák a Eva Burešová,
zastupitelé za ANO 2011
Foto: Denisa Havlíčková

Co se povedlo a co je před námi – Odbor správy majetku v roce 2025

Vážení občané,
Odbor správy majetku Městského úřadu Dobříš sídlí na Mírovém náměstí čp. 75 a má na starosti široké spektrum činností, které se přímo dotýkají kvality života nás všech. Zajišťujeme údržbu a opravy místních komunikací, chodníků, veřejného osvětlení, pečujeme o zeleň, dětská hřiště, městské budovy a byty, sportoviště i mobiliář. Sledujeme a optimalizujeme spotřebu energií v městských objektech, spravujeme veřejná pohřebiště a řešíme také provozní potřeby městského majetku. Úzce spolupracujeme s městskými společnostmi DOKAS Dobříš, spol. s r. o., a Vodohospodářská společnost Dobříš, spol. s r. o. Naším cílem je udržovat majetek města v dobrém stavu a neustále jej rozvíjet.
Přinášíme vám přehled činností, které jsme již v roce 2025 realizovali, a připojujeme i výhled na období do konce roku.

Co jsme již zvládli

Opravy místních komunikací a chodníků

Na jaře jsme se zaměřili na opravy místních komunikací, včetně parkoviště v ulici Plk. B. Petroviče, a lokání výspravy dlážděného povrchu. Dále jsme opravili průtah vedoucí zástavbou v chatové osadě Chotobuš, který je v majetku města, a v neposlední řadě jsme provedli i opravu dlažby u autobusového nádraží. V květnu proběhly rozsáhlejší opravy v ulicích Jeřábová a Na Vlašce o celkovém rozsahu více než 2 000 m². Předláždění a výměny obrub se dočkaly také chodníky v ulicích Přemyslova a nový asfaltový povrch byl položen před cyklopřístřeškem v ulici Školní. Lokální výspravy výtluků probíhají průběžně na různých místech ve městě.

Příprava pro projekt kameny zmizelých

V průběhu jara jsme provedli přípravu vybraných míst v chodnících na náměstí Komenského a ulici 28. října, kde byly umístěny takzvané kameny zmizelých – malé pamětní kameny připomínající oběti nacistického režimu, které v Dobříši žily.

Péče o městskou zeleň

Během zimního a jarního období proběhlo kácení rizikových stromů a bezpečnostní řezy na topolech. V březnu došlo k náhradní výsadbě více jak 30 ks stromů a přes 100 ks keřů, které obohatí městský ekosystém. Současně jsme se letos věnovali i přípravě trvalkových záhonů na Mírovém náměstí, které díky promyšlenému návrhu a výběru rostlin zkrášlí centrum města po celý rok a vyžadují minimální údržbu. V nejbližší době dojde také k opravě tůňky v jedlovém hájku. Abychom podpořili biodiverzitu ve městě, budeme v letošním roce snižovat počet sečí na vytipovaných lokalitách, nejen v centru města. Neposečené plochy poskytují útočiště a potravu pro mnoho živočichů, například pro včely, motýly, opylovače a další hmyz. Dále tyto plochy zadržují více vody, čímž ochlazují v letních měsících své okolí. Vyšší vegetace lépe zachycuje prachové částice z ovzduší, a tím snižuje prašnost ve svém okolí.

Dětská hřiště

Pokračujeme v postupné obnově všech městských dětských hřišť. Letos jsme se zaměřili na kompletní čištění vybraných herních prvků, výměnu poškozených částí a celkovou důkladnější údržbu. Na hřišti na Kole proběhla odborná oprava herního prvku „Archa“. Nově zde bylo vybudováno pískoviště a vytvořena tabule pro malování křídami, nové nátěry herních prvků i laviček probíhají postupně na všech hřištích. Dále připravujeme kompletní obnovu herních prvků dětského hřiště na Větrníku, která proběhne v letních měsících.

Údržba městského mobiliáře

Kompletním ekologickým čištěním prošly zvony na tříděný odpad a betonové koše. Na hygienické úrovni jsme pozdvihli i veřejný prostor díky speciálnímu ekologickému čištění, při kterém jsme odstranili nečistoty, graffiti a choroboplodné zárodky z devíti autobusových zastávek včetně jejich střech a laviček. Proběhla celková obnova vandaly poničených naučných cedulí všech tří městských okruhů. Ve spolupráci s Přírodovědným spolkem Dobříš byla v ulici Zahradní vytvořena lokalita ptačí zahrady vhodná k pozorování ptactva a jiných drobných živočichů.

Správa městských budov

Zrekonstruovali jsme kancelářské prostory na Mírovém náměstí čp. 230, které nyní nově slouží Odboru místního rozvoje. Nadále také pracujeme na postupných opravách a obnovách bytového fondu města.

Úspory díky fotovoltaice

Solární elektrárna na sportovní hale přinesla v dubnu téměř 60 % pokrytí její spotřeby elektřiny a znamenala tak značnou měsíční úsporu spotřeby celého objektu.

Odbor správy majetku se formou vlastního stánku přímo účastní i akcí pořádaných městem, jako byl například letošní Den Země, který se již tradičně koná v polovině dubna na hřišti v ul. Boženy Němcové.

Kromě běžné agendy se také věnujeme koordinaci mimořádných aktivit, které přispívají k rozvoji a zkrášlování našeho města. Jednou z těchto akcí je i Doosan Bobcat Community Day, letos plánovaný na 24. září. Tento den, na kterém se tradičně podílejí dobrovolníci a technika společnosti Doosan Bobcat, přináší městu pomoc s údržbou veřejných prostor. Odbor správy majetku zde zajišťuje organizační přípravu, včetně definování stanovišť, pracovních činností a potřebné techniky, aby mohla být akce co nejefektivněji realizována a přinesla konkrétní výsledky pro naše město a jeho obyvatele.

Co nás ještě letos čeká

Dokončení oprav v ulici U Pivovaru

V červnu plánujeme dokončení další důležité opravy asfaltového povrchu vozovky, která bude probíhat od hráze směrem k Penny Marketu.
Obnova prvků ve skateparku v Lipkách
Ještě letos se chystáme na obnovu a opravu překážek a prvků ve skateparku, aby i tento prostor mohl bezpečně a dlouhodobě sloužit svému účelu.

Další údržba a opravy mobiliáře

Na léto a podzim připravujeme další drobné opravy a údržbu městského mobiliáře včetně laviček, košů a dalších prvků veřejného prostoru.

Hřbitov

Na městském hřbitově bude vybudován navazující chodníček v urnovém háji, budou obnoveny rozbité lavičky a také zdejší mobiliář se dočká nového nátěru.

Zeleň

Během června dojde k realizaci trvalkových záhonů na Mírovém náměstí. Chystáme se na podzimní náhradní výsadbu stromů a keřů a na dosadbu tulipánů, aby na jaře byly ulice opět rozkvetlé.

Vyhodnocení energetických úspor

Pokračujeme v sledování a vyhodnocování přínosů fotovoltaických systémů na městských objektech s cílem optimalizovat energetické hospodaření města.

Děkujeme všem občanům za trpělivost při realizaci všech prací a projektů. Vaše podněty a spolupráce nám pomáhají neustále zlepšovat vzhled a funkčnost našeho města.

Za Odbor správy majetku
Miloš Novotný, vedoucí
Foto: Denisa Havlíčková

Odpadové okénko: Pošli svoje věci dál!

V dubnovém čísle Dobříšských listů jsme vám přinesli informace o špatné situaci s textilním odpadem nejen na českém trhu. S naším novým partnerem, společností TextilEco, která zajišťuje sběr vytříděného textilu po městě, chceme posunout třídění textilního odpadu na Dobříši o úroveň výš! Vybrané bílo-zelené kontejnery obsahují nově dva úložné boxy (tzv. penguinboxy), do nichž je možné zdarma adresně uložit nepotřebné věci, které je vám líto vyhodit přímo do sběrné části kontejneru. V rámci projektu EKO-VÝZVA máte možnost obdržet za tyto kousky odměnu ve formě kreditů. Tímto způsobem vytřídíte šatník (ale i knihy, hračky, bytový textil aj.), zbavíte se nenošených věcí či knih a za odměnu si na e-shopu výzvy vyberete jiné kousky, které se naopak již nehodily do šatníku někomu jinému. Jedná se vlastně o formu virtuálního výměnného bazaru. Touto cestou chceme podpořit ve městě předcházení vzniku textilního odpadu, a dát tak věcem druhou šanci.
Veškeré informace nutné k využití nové funkce kontejnerů naleznete na stránkách EKO VÝZVY: https://www.genesis-eshop.cz/eko-vyzva#eco.

Textilní kontejnery se zabudovanými schránkami jsou umístěny v ulicích na veřejných stanovištích tříděných odpadů: Za Poštou – za zdravotním střediskem, Školní – u 2. ZŠ, křižovatka ulice Fričova a Příbramská, Čs. armády – tarásek, křižovatka U Ovčína – u hřbitova, ulice Hornická a Žižkova, Větrník – Rukavičkářská, Plk. B. Petroviče – u kotelny.

Kateřina Rambousková,
Odbor výstavby a životního prostředí

Pálení trávy a listí na zahradách končí

Zdroj foto: Kurzy.cz

Od 1. března 2025 vstoupila v platnost novela zákona o ochraně ovzduší (zákon č. 42/2025 Sb.), která na celém území České republiky zakazuje pálení biologického odpadu, jako jsou větve, listí, tráva nebo plevel. Cílem tohoto opatření je snížit znečištění ovzduší a předejít požárům.

Nově je zakázáno spalování veškerého bioodpadu na zahradách a veřejných prostranstvích. Tento zákaz se vztahuje na:

• Pálení listí, trávy, větví a dalšího rostlinného odpadu.
• Vypalování porostů.
Zákaz se nevztahuje na rekreační rozdělávání ohně, například při opékání špekáčků nebo grilování, za předpokladu, že se nespaluje bioodpad. Povoleno je spalování suchého, chemicky neošetřeného dřeva.
Občané našeho města mají povinnost likvidovat bioodpad ekologickým způsobem:
• Kompostováním na vlastní zahradě.
• Odvozem do sběrného dvora nebo na sběrná místa určená obcí.

Dodržováním nových pravidel přispíváme k ochraně životního prostředí a zdraví nás všech.

Vladimír Šůna,
Odbor výstavby a životního prostředí

Nakladač Bobcat L85 pro Dobříš – Doosan Bobcat a město Dobříš společně rozvíjí komunitní aktivity

Doosan Bobcat, výrobce kompaktních nakladačů a rypadel, věnuje kompaktní kolový nakladač Bobcat L85 spolu s potřebným příslušenstvím městu Dobříš. Stroj je určen především pro údržbu veřejného prostoru a další potřebné činnosti. Dar je vyústěním prohloubení spolupráce mezi městem a společností Doosan Bobcat, která je nejvýznamnějším zaměstnavatelem v regionu.

Zástupci města Dobříš a Doosan Bobcat tento rok podepsali společné memorandum, které se zaměřuje na spolupráci obou subjektů především v oblasti vzdělávání, environmentálního a komunitního rozvoje a v neposlední řadě i v oblasti údržby a péče o veřejný prostor. Pro rok 2025 byl společně připraven akční plán vzájemné spolupráce. Plnění ze strany Doosan Bobcat dosahuje téměř 3 mil. Kč.
Slavnostní předání darovaného nakladače Bobcat L85 proběhlo 14. května 2025 v dobříšském areálu Doosan Bobcat za přítomnosti vedení města Dobříš, starosty Pavla Svobody, místostarosty Tomáše Vokurky a dalších radních. Nakladač panu starostovi symbolicky svěřil Gary Hornbacher, prezident Doosan Bobcat EMEA.

„Mám velkou radost, že spolupráce s největším zaměstnavatelem v regionu dostala dlouhodobý rámec. Povedlo se nám najít několik společných zájmů města s významnou světovou korporací. Velmi si vážím toho, že Doosan Bobcat aktivně podporuje naši místní komunitu a životní prostředí v našem městě,“ ocenil dar starosta města Pavel Svoboda.

Bobcat má ve středočeské Dobříši výrobní závod, inovační centrum a centrálu, odkud řídí své aktivity pro Evropu, Blízký východ a Afriku. Zaměstnává více jak 1 300 pracovníků a je jedním z nejvýznamnějších zaměstnavatelů v regionu. „Spolupráce s komunitou, kde sídlí naše firma a odkud pochází velká část našich zaměstnanců, je pro Bobcat klíčová. Jsme rádi, že i díky technice Bobcat bude veřejný prostor ve městě vzkvétat,“ dodává Veronika Marčeková, vedoucí udržitelnosti Doosan Bobcat.

Den před slavnostním předáním stroje se konala i jedna z prvních vzdělávacích aktivit pro studenty, projektové školení „Tower Game“ ze vzdělávacího programu „Steam Your Future“. V rámci této akce se 19 studentů naučilo aplikovat při spolupráci principy projektového řízení.

Doosan Bobcat pomáhá v regionu

Doosan Bobcat aktivně podporuje místní komunitu a realizuje řadu veřejně prospěšných projektů. V letošním dubnu zaměstnanci firmy pokračovali při spolupráci na obnově Svatohorských sadů v Příbrami. V rámci oslavy Dne Země zde opět proběhl Biodiverzitní den a za pomoci 300 studentů z Příbramska byly vysazeny stromy a revitalizována plocha o rozloze 6 ha.
V prosinci loňského roku pak Doosan Bobcat podpořil šest neziskových organizací z Dobříšska a Příbramska v rámci vánočního charitativního jarmarku. Neziskové organizace během akce prodávaly vlastní výrobky a k dispozici měly zdarma i marketingové předměty a oblečení značky Bobcat, z jejichž prodeje utržily více jak 150 000 Kč. Akce se zúčastnilo více než 350 zaměstnanců Bobcat.
V tomto roce Doosan Bobcat plánuje v regionu i další akce, například tradiční Dobrovolnické dny se budou konat 24. září.

Značka Bobcat
Od roku 1958 je Doosan Bobcat předním globálním výrobcem kompaktní techniky, včetně nakladačů, bagrů, teleskopických manipulátorů, manipulační techniky a dalších zařízení. Hlavní sídlo Doosan Bobcat pro Evropu, Blízký východ a Afriku (EMEA) se nachází ve středočeské Dobříši. Moderní areál pro více než 1 600 zaměstnanců zahrnuje kromě centrály EMEA také inovační centrum, školicí a testovací zařízení a výrobní závod s kapacitou 30 000 strojů ročně, které se vyvážejí do celého světa. Značka Bobcat je součástí skupiny Doosan Bobcat a je hrdým členem skupiny Doosan.

O skupině Doosan
Skupina Doosan, založená v roce 1896 a se sídlem v Soulu v Jižní Koreji, je přední světový hráč v oblasti čisté energie, chytrých strojů a polovodičů. Společnost se zavazuje k inovacím a technologické dokonalosti. Skupina Doosan se svým zastoupením po celém světě spolupracuje se špičkovými světovými společnostmi, které mají originální technologie nebo synergie se stávajícími podniky Doosan, jako jsou zařízení jaderných elektráren, plynové turbíny, vodíkové palivové články, kolaborativní roboty, elektromateriály a polovodiče.

Další informace o společnosti Doosan Bobcat a jejích produktech naleznete na www.bobcat.com nebo na www.doosanbobcat.com.

Pavel Svoboda,
PR konzultant Doosan Bobcat

Dobříšské okénko pro řidiče: Vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty

Informativní dopravní značka IP 20a s vyznačeným druhem vozidla

Vážení občané Dobříše a okolních obcí, opět mi dovolte vás srdečně pozdravit na začátku dalšího článku, ve kterém se chci věnovat tématu vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty.
Jako na začátku každého mého článku, musíme začít u právních norem – zákon č. 361/2000 Sb., o silničním provozu (dále jako silniční zákon), a zejména vyhlášky č. 294/2015 Sb.

Kdo vlastně cyklista je? Nejdříve je třeba použít definici silničního zákona, který nám v ust. § 2 písm. a) říká, že „…účastník provozu na pozemních komunikacích je každý, kdo se přímým způsobem účastní provozu na pozemních komunikacích“. V našem případě tomu tak je a jdeme ještě dál, protože cyklista je také řidičem (§ 2 písm. d) silničního zákona) a řídí nemotorového vozidlo, kdy podle § 2 písm. h) silničního zákona „…nemotorové vozidlo je přípojné vozidlo a vozidlo pohybující se pomocí lidské nebo zvířecí síly, například jízdní kolo, ruční vozík nebo potahové vozidlo“. K tomu je třeba uvést, že se podle § 57 odst. 2 silničního zákona za jízdní kolo považuje také koloběžka.
Podle vyhl. č. 153/2023 Sb., příloha č. 8, o schvalování technické způsobilosti vozidel a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, se „…jízdním kolem rozumí také koloběžka, jízdní kolo s pedály, které je vybaveno přídavným elektrickým motorem podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího schvalování vozidel kategorie L 2), tříkolka a vícekolka, stejně jako vícesedadlové jízdní kolo a jim podobné vozidlo poháněné lidskou silou“. Za jízdní kolo se také považuje takové jízdní kolo, které je dodatečně vybaveno pomocným motorkem, ale je nadále zachován původní charakter jízdního kola, výkon nepřesáhne 1 kW, případný spalovací motor nesmí mít objem větší než 50 cm3, konstrukční rychlost není větší než 25 km/h a montáž pohonného systému si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.

V tomto článku není bohužel prostor na podrobný popis a rozvedení práv a povinností cyklisty, proto uvedu pouze to, že zákonodárce tuto problematiku řeší podrobněji zejména v ust. § 57 a 58 silničního zákona, které se jmenují „Jízda na jízdním kole“.

Pro základní orientaci si musíme uvést, co to vlastně je ten „vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty“. Jako základní stavební kámen použijeme zákonné ustanovení, které říká, že „jízdní pruh je část vozovky dovolující jízdu vozidel v jednom jízdním pruhu za sebou“. To je srozumitelné. Dále se posuneme do ust. § 12 silničního zákona „Jízda v jízdních pruzích“, kde jsou zákonodárcem definována ustanovení o jízdě v jízdních pruzích, povinnosti při přejíždění do jiných jízdních pruhů a další práva a povinnosti v souvislosti s jejich použitím. Pokračujme k ust. § 13 a 14 silničního zákona „Jízda ve zvláštních případech“, které se mj. zabývají právě možností vjetí do vyhrazeného jízdního pruhu, dávání přednosti řidičům používajících takový pruh a vůbec celkovým chováním při jízdě v těchto zvláštních případech. Zde je nutné upozornit na to, že se při vjetí na jízdní pruh pro cyklisty řidiči chovají obdobně jako při vjíždění na tramvajový pás.

Kdy se jedná o „Jízdní pruh pro cyklisty“ a kdy o „Vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty“? Odpověď je celkem jednoduchá. Je-li na vozovce umístěna vodorovná dopravní značka V 14 „Jízdní pruh pro cyklisty“, je touto značkou vyznačen pruh nebo stezka pro cyklisty a symbol jízdního kola může být v odůvodněných případech doplněný změnšenou směrovou šipkou nebo šipkami.

Níže je vyobrazena vodorovná dopravní značka V 14. Je třeba upozornit na to, že máme v prováděcí vyhl. č. 294/2015 Sb.., která upravuje dopravní značky, jednu podobnou, také s jízdním kolem, která má ale zcela jiný význam. Jedná se o dopravní značku V 20 „Piktogramový koridor pro cyklisty“, jenž vyznačuje prostor a směr jízdy cyklistů a zejména pak ostatní řidiče upozorňuje na jejich zvýšený provoz. Na Dobříši je tato dopravní značka umístěna na vozovce například ve směru jízdy od BČS MOL k železničnímu přejezdu.

Vyhrazeným jízdním pruhem se stává jízdní pruh teprve tehdy, když je doplněn a hlavně pak vyznačen informativní dopravní značkou IP 20a „Vyhrazený jízdní pruh“, kde musí být vhodným způsobem vyznačen daný druh vozidla, příslušný symbol nebo také vhodný nápis. V našem případě jde o jízdní kolo.

Co tedy plyne z toho, když se s vozidlem dostaneme do blízkosti vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty nebo jízdního pruhu pro cyklisty?

• Tyto pruhy musí být vyznačeny příslušnými dopravními značkami (viz výše).
• Ostatní řidiči do takového jízdního pruhu mohou vjet v podélném směru při objíždění, předjíždění, odbočování, otáčení, vjíždění na pozemní komunikaci, nebo není-li přilehlý jízdní pruh dostatečně široký (rozhodující jsou rozměry vozidla). Při tom je zákonná povinnost dávat znamení o změně směru jízdy.
• Při vjíždění do jízdního pruhu pro cyklisty nesmí řidič ohrozit cyklistu jedoucího v tomto pruhu, smí ho však omezit. V případě vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty ho nesmí ohrozit ani omezit.
• Přes vyhrazený jízdní pruh je dovoleno samozřejmě odbočovat, ale je potřeba upozornit na případ, kdy odbočujeme vpravo! Například jedu motorovým vozidlem po ulici Rukavičkářská (z centra) a chci odbočit k Penny Marketu v ulici U Pivovaru, kde přejíždíme (křížíme) vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty. Je nutné dát včas znamení o změně směru jízdy a při odbočování musíme dát přednost v jízdě cyklistům jedoucím v tomto vyhrazeném jízdním pruhu. Tato nebezpečná místa jsou většinou zvýrazněna červeným podkladem.
• Ve vztahu k vyhrazenému jízdnímu pruhu pro cyklisty musí určitě zaznít ust. § 57 odst. 1 silničního zákona „…je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít v daném místě a směru, ledaže by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích“.
Z toho nám tedy plyne, že pokud není výše popsaný důvod, musí cyklista, a tím je také řidič užívající koloběžku, užít vyjmenované pruhy a prostory. V žádném případě nesmí jet po chodníku, jak se stává v mnoha případech.
• Vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty může užít i osoba, která se pohybuje na kolečkových lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení.
• Na vyhrazeném jízdním pruhu také nesmíme zastavit ani stát. Některé z řidičů, které osobně znám, předem upozorňuji, aby si nepletli pojem „zastavení“ a „zastavení vozidla“, protože se jedná o dvě úplně rozdílné zákonné definice (viz. § 2 písm. o) a p) silničního zákona ☺).

Co lze na závěr dodat? Dovolte mi určitě pochvalu pro většinu začínajících řidiček a řidičů, se kterými se potkávám při zkouškách z odborné způsobilosti (získání ŘP). Jedná se o vnímavé, empatické a tolerantní osoby, které si již vzhledem ke svému věku uvědomují, že jedou s motorovým vozidlem a nikoli například s trakařem, což potvrzují také při setkání s chodci i cyklisty.

Vážené řidičky a řidiči, je třeba mít na paměti, že nejzranitelnější účastníci silničního provozu jsou chodci, hlavně pak děti, cyklisti, … prostě ti, kteří nemají kolem sebe žádné prvky aktivní nebo pasivní bezpečnosti. Základní složkou chování v rámci silničního provozu by měla být ale stále ohleduplnost, tolerance a nulová agresivita, což platí pro všechny řidiče, cyklistů nevyjímaje.
V minulosti jsem žádal ty z vás, kteří jsou od narození zkušenými řidiči nebo řidičkami, aby se mi ozvali. Bohužel se nenašel ani jeden.

Ještě mi dovolte jeden případ z praxe. Při zkoušce z praktické jízdy, samozřejmě s označeným vozidlem autoškoly, nás řidič motorového vozidla předjížděl těsně před přechodem pro chodce, za ním se hned nacházel odbočovací pruh a „plná čára“. Naštěstí byla zkoušenou žadatelkou o ŘP slečna, která se nenechala moc rozhodit a zachovala se na jedničku. Jen doufám, že toto hrdinství vydrželo řidiči oznámeného vozidla až do doby, než byl předvolán k podání vysvětlení na PČR. Řidiči s takovou poruchou chování by se neměli, podle mého názoru, na našich silnicích vůbec vyskytovat.

Hodně šťastných kilometrů bez nehod vám všem přeje

Mgr. Petr Květoň,
zkušební komisař řidičů Městského úřadu Dobříš