10.9 C
Dobříš
Pondělí, 8 prosince, 2025
Domů Blog Strana 3

Úspěch občanů proti žalovanému městu Dobříš. Nyní sbírka

Zdroj foto: Pixabay

Vedení města Dobříše zaplatilo z veřejného rozpočtu 900 000 Kč advokátní kanceláři (Salmon Legal, s. r. o.) za neúspěšnou dvojí obhajobu rozhodnutí třinácti zastupitelů, které bylo v otázce etapizace výstavby v rozporu s výsledkem referenda. Občané se však nyní musí skládat z vlastních finančních prostředků na úhradu právních služeb advokáta (JUDr. J. Kyzour), který je za výrazně nižší částku úspěšně zastupoval u soudu: potřebujeme vybrat 50 490 Kč.

Proč?
Třináct zastupitelů, J. Bureš (ODS a nezávislí), E. Burešová (ANO 2011), M. Čermák (ANO 2011), K. Čihák (STAN), M. Ježková (KDU-ČSL), K. Košek (ODS), D. Mášová (ODS a nezávislí), M. Musil (ODS), J. Romba, (STAN), P. Svoboda (ODS a nezávislí), Š. Souček (STAN), T. Vokurka, (ODS), J. Zbíral (STAN), schválilo změnu č. 3 územního plánu (ÚP) i přes výslovné varování, že změny podmínek etapizace jsou v rozporu s výsledkem referenda, aniž by to bylo dostatečně odůvodněno. Stejně tak před tím varovalo i právní stanovisko advokátní kanceláře Havel&Partners, které si vedení města objednalo, zaplatilo a dalo všem zastupitelům k dispozici. Zastupitel M. Sochor (KDU-ČSL) vyzval zastupitele, aby návrh změny č. 3 ÚP vrátili zpracovateli, aby byl buď uveden do souladu s referendem, nebo aby byl odchylný postup zdůvodněn. Většina zastupitelů ale jeho návrh odmítla. Jako zástupce písemně zmocněný více než 200 občany Dobříše jsem pak měl jedinou možnost, jak se domoci práva – užít služeb advokáta a předat věc soudu. A soud nám dal opět za pravdu.

Osobní zodpovědnost zastupitelů? Žádná
Oslovil jsem dopisem třináct zastupitelů, kteří vědomě hlasovali pro schválení nezákonného postupu, aby přijali osobní zodpovědnost a přispěli z vlastních prostředků občanům na zaplacení právních služeb. Dostal jsem zamítavou odpověď od tří z oslovených zastupitelů (J. Bureš, P. Svoboda, Š. Souček), ostatní neodpověděli.

Považujete-li kroky, které jsme ve vymáhání výsledků referenda podnikli za správné, prosím, přispějte jakoukoliv částkou ve sbírce na Darujme.cz – https://www.darujme.cz/soudni-vymahani-referenda-vdobrisi. Tuto sbírku podpořila Nadace Via tím, že každou korunu, kterou darujete, zdvojnásobí. Děkujeme!

MVDr. Jaromír Bláha

Cesta po historii Dobříše a okolí

Je to měsíc, co jsme slavili vznik Československa. Vzpomínali jsme, co nás učili ve škole, co vyprávěli rodiče a prarodiče, možná i hledali fotografie svých předků a šli poděkovat těm, co u zrodu našeho státu žili, a my pokračujeme.

My pokračujeme žitím v Česku, měli bychom si občas říct a zdůvodnit si PROČ?, pro koho a kam by to mělo vést. Škola a rodina jsou prioritně ty, které by měly dětem poskytovat informace, fakta o životě obyvatel za první republiky i v následujích dobách, o členech rodin z těch „starých“ dob. Často slyším, že přece my dnes vynalézáme a více umíme, nově řešíme problémy v různých oblastech (stát, škola, zdravotnictví, …), lépe než ve staré době.

Měli bychom si říct, že vidíme jen dobu současnou, o těch starých nám jen někdo vypráví, zvláště senioři, ti, kteří „dnešní dobu nechápou“, jak se často zmiňuje v médiích. Je na nás, jak a o čem jim vyprávíme, co ukazujeme a co si prakticky mohou vyzkoušet.

Dovolte mi, poděkovat Muzeu města Dobříše, které připravilo pro děti i dospělé venkovní hru „Exponáty v ulicích“. Hráči se mohou vydat po stopách exponátů, které se z budovy muzea rozutekly a někam se schovaly v ulicích města. Začátek je na budově muzea a pak už pomocí QR kódu, mapy i šifer začíná cesta k cíli a nalezení ztracených exponátů.

Děkuji panu Petru Kadlecovi za jeho knihy o historii Dobříše, Dobříšska, Knínska a spolupráci při besedách pro žáky, obyvatele i vycházkách po městě. Knihy jsou pro mnoho čtenářů vzpomínkou na dětství, prapředky i na to, jak vypadala Dobříš a okolí kdysi a jak dnes. Osobně jeho knihy používám jako materiály pro výuku historie, jako zdroj pro vyprávění a popis dané doby, například o hradu Vargač, válkách i řece Kocábě. Když jsem si přečetla knihu Klapot vodních kol nad Kocábou, tak mě napadalo mnoho otázek i hádanek, například Kde pramení říčka Kocába? Kde se nachází osada Askalona? a další. Na odpovědích pracují žáci a věřím, že získané informace budou předávat dál.
Přejí vám, aby vás cesta po stopách muzejních exponátů bavila a čtenářům milé a poučné čtení.

Mgr. Eva Burešová, zastupitelka

Stanice HZS Dobříš získala špičkové termokamery Dräger

Foto: Denisa Havlíčková

Hasičský záchranný sbor Středočeského kraje rozšířil své technické kapacity o nejnovější termokamery Dräger UCF FireCore, které byly v průběhu listopadu 2025 slavnostně předány stanicím HZS Dobříš a HZS Sedlčany.

Předání nové termokamery v Dobříši proběhlo ve čtvrtek 20. listopadu přímo na stanici HZS Dobříš, kam byla termokamera pořízena také díky finanční podpoře města Dobříš ve výši 100 000 Kč. Přístroj je již umístěn v cisternové automobilové stříkačce Scania a připraven k nasazení při požárních zásazích.

Termokamera výrazně pomůže hasičům při vyhledávání skrytých ohnisek požáru a při orientaci v nebezpečných podmínkách. Slavnostního předání se zúčastnil starosta města Dobříš Ing. Pavel Svoboda a ředitel ÚO Příbram plk. Ing. Tomáš Horvát, Ph.D., s nímž byla během setkání prodiskutována také další možná spolupráce mezi městem a hasičským záchranným sborem.

„Velmi si vážíme finanční podpory města Dobříš, které dlouhodobě projevuje vůči našemu sboru vstřícnost a zájem o bezpečnost obyvatel. Těší mě, že při předání jsme se starostou Ing. Pavlem Svobodou mohli mluvit i o dalších možnostech spolupráce. Jsem přesvědčen, že toto vybavení přispěje k ještě efektivnějším zásahům a zvýší bezpečí nejen obyvatel Dobříše, ale celého regionu,“ uvedl při oficiálním předání nové termokamery na dobříšské stanici plk. Ing. Tomáš Horvát, Ph.D., ředitel HZS ÚO Příbram.

Významnou výhodou nového vybavení pro hasiče je také jednoduchost jeho ovládání, propojitelnost mezi členy zasahujícího týmu, rychlost, kvalita podávaných a předávaných informací a v neposlední řadě výrazné snížení celkové váhy, kterou mají hasiči při zásahu v rámci vybavení na sobě.

Termokamery Dräger UCF FireCore patří mezi špičku v oblasti zásahové techniky.
Umožňují:
• rychlou identifikaci ohnisek požáru,
• efektivní orientaci v zakouřených prostorech,
• vyhledávání osob v nebezpečném prostředí,
• přenos obrazu na FPS displej, který má hasič umístěn v masce dýchacího přístroje.

Pořízení této techniky představuje významný krok k posílení akceschopnosti jednotek na Dobříšsku a Sedlčansku.

Tiskové oddělení HZS Středočeského kraje
a npor. Mgr. Martin Lapka,
velitel stanice Dobříš

Bilancování v projektu MAP IV na Dobříšsku a Novoknínsku

Projekt Místní akční plán rozvoje vzdělávání v regionu Dobříšska a Novoknínska s označením „římská IV“ se blíží ke svému závěru. K 31. prosinci 2025 skončí již čtvrtá fáze projektu, jehož cílem je posouvat kvalitu vzdělávání a spolupráci škol i organizací v neformálním vzdělávání na Dobříšsku a Novoknínsku.

Během posledních dvou let jsme se potkali 34krát se zástupci škol, abychom společně hledali cesty, jak můžeme kvalitu vzdělávání posouvat. Výstupem je ucelená koncepce rozvoje vzdělávání s konkrétními cíli, na jejichž naplnění budeme dál pracovat. Na koncepci navázalo
• 166 vzdělávacích aktivit pro děti a žáky (např. vydávání regionálního školního časopisu Děti regionu Brdy, zážitková pedagogika O lese v lese, tvorba regionální hry Zlatá mapa, přehlídka v oblasti digitálních technologií Dobříšská ondatra, elektromagnetismus, Science show – KLAM, tvoření ze dřeva, exkurze do podzemní laboratoře ve štole Josef ve Smilovicích-Chotilsku), kterých se účastnilo více jak 3 000 dětí,
• pro pedagogy jsme připravili více jak 50 vzdělávacích aktivit, kterými prošlo více než 300 účastníků.
• zrealizovali jsme 4 velká inspirativní setkání pro management škol z našeho regionu.

Společně jsme si stanovili vizi – ideální stav, na jehož dosažení společně pracujeme:
• vnímáme vzdělávání komplexně v propojení všech kompetencí rozvíjejících potenciál každého jednotlivého člověka od nejmladších po nejstarší.
• Aktivně využíváme moderní didaktické formy a metody výuky.
• K tomu máme kapacitně odpovídající a materiálové vybavení.
• Máme silnou síť spolupracujících aktérů, kteří na základě vzájemného učení a sdílení rozvíjí vzdělávání na Dobříšsku a Novoknínsku.

Za realizační tým projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Dobříš IV, reg. č. CZ.02.02.XX/00/23_017/0008139
Katka Boukalová a Lucka Bubancová

ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35: Předškoláci – co nás ještě čeká

Začali jsme v úterý 11. listopadu u nás ve školní tělocvičně si hrát na školu. Rodiče ve stejnou dobu pokládali dotazy paní školní psycholožce ohledně nás dětí a naší školní zralosti. 9. prosince si budeme opět hrát na školu. Už se těšíme na vánoční zpívání a vyrábění. Rodiče si budou moci pohovořit s panem ředitelem na schůzce, která bude ve stejnou dobu.
S rodiči se budeme moci přijít do školy podívat dopoledne 15. ledna při dnu otevřených dveří. Navštívíme libovolnou vyučovací hodinu, prohlédneme si učebny a kmenové třídy, prostě celou školu. Průvodci nám budou žáci devátých ročníků.
A pak hurá k zápisu do prvního ročníku 12. nebo 13. února! Pro školní rok 2026/2027 předpokládají otevření tří prvních tříd. K zápisu je nutné přinést rodný list dítěte a občanský průkaz zákonného zástupce. Dětem, kterým budou u zápisu zjištěny grafomotorické obtíže, paní učitelky nabídnou desetitýdenní kurz Předškoláček pod vedením speciálních pedagogů školy.
Posledním setkáním před nástupem do první třídy je akce My se školy nebojíme I., II. v měsíci červnu již s paní učitelkami budoucích prvních tříd. Při druhém setkání proběhne také i schůzka pro rodiče budoucích prvňáčků.

Za předškoláky, kteří přišli na návštěvu do Starky, zapsala Mgr. Eva Cacková

Protože jsme si vědomi, že vstup do první třídy je jedním z velice důležitých kroků dítěte v jeho životě, zveme rodiče a budoucí prvňáčky k nám do školy několikrát ve školním roce. Cílem všech těchto setkání je, aby dítě, které nastoupí do naší školy 1. září, vstoupilo do jemu známého a bezpečného prostředí. Děti k nám však nepřicházejí až s rodiči, ale navštěvujeme je už v dobříšských mateřských školkách. Prvňáčci daného školního roku se s pozvánkami pro předškoláky vracejí do svých kmenových mateřských školek. Velice rádi se setkávají s mladšími kamarády a se „svými“ paní učitelkami. Na oplátku pak přicházejí předškoláci z dobříšských školek k nám. Navštíví první třídy, vidí „mumraj“ o přestávkách a v učebnách informatiky, robotiky, chemie a fyziky si zkusí za pomoci starších žáků něco málo s robůtky nebo s počítači a nějaký pokus. Vlastně to je jejich možná první vědecko-technický workshop. Před koncem školního roku jsou mateřské školky zvány i na vystoupení dramatického kroužku, kdy je čeká v kulturním domě dětmi hraná pohádka. V letošním roce jsme si navíc pro školky připravili ještě další setkání, které je zaměřeno na pohyb. Žáci s učiteli si připraví pro děti hry, jednoduché atletické disciplíny nebo týmové soutěže, a přijdou za nimi přímo do školek.

Mgr. Eva Cacková


ZÁPIS do první třídy

Základní školy Dobříš, Komenského nám. 35 se koná ve čtvrtek 12. února 2026 od 13.00 do 17.00 a v pátek 13. února 2026 od 13.00 do 16.30.
K zápisu je nutné přinést rodný list dítěte a občanský průkaz zákonného zástupce.
V době od 6. ledna do 6. února si mohou zákonní zástupci zarezervovat volný termín a čas zápisu v rezervačním systému (viz webové stránky školy – Informace – Zápis do první třídy).

Zprávy z 2. ZŠ Dobříš

Třídní Halloween na 2. ZŠ Dobříš

Ve středu 5. listopadu se na naší škole uskutečnil třídní Halloween. Několik tříd si připravilo vlastní tematické dopoledne plné strašidelné atmosféry, her a soutěží.

Žáci i učitelé dorazili v úžasných kostýmech – školní chodby zaplnili čarodějnice, upíři, duchové i nejrůznější pohádkové bytosti. Všichni si užili spoustu zábavy, nechyběly halloweenské dekorace, hudba ani sladké odměny.
Akce byla nejen skvělou příležitostí k odreagování od běžné výuky, ale také výborným způsobem, jak posílit třídní kolektivy a společně si užít přátelskou atmosféru.

Děkujeme všem, kteří se na organizaci podíleli, a těšíme se na další společné akce!

Tým 2. ZŠ Dobříš


Žáci V.A a V.B navštívili Krokodýlí ZOO v Praze

Ve čtvrtek 6. listopadu se žáci vydali na zajímavý výlet do Krokodýlí ZOO v Praze, kde na ně čekala spousta napínavých zážitků a nových poznatků ze světa plazů.

Hned po příjezdu nás přivítala paní průvodkyně, která nám poutavě vyprávěla o životě krokodýlů, jejich zvycích a rozdílech mezi jednotlivými druhy. Dozvěděli jsme se například, kolika let se krokodýli dožívají, čím se živí a také jak vznikli a vyvíjeli se během historie Země.

Velkým zážitkem bylo pozorování živých krokodýlů z bezprostřední blízkosti – od malých mláďat až po dospělé jedince, kteří budili respekt svou velikostí i klidem. Nechyběla ani expozice s dalšími druhy plazů, například s hady a želvami.

Celý výlet se nesl v příjemné atmosféře, děti si odnesly spoustu nových informací a zajímavostí, které využijí nejen v hodinách přírodovědy.

Tým 2. ZŠ Dobříš


Školní parlament na 2. základní škole Dobříš

Na 2. základní škole Dobříš funguje školní parlament, který pomáhá zlepšovat školní prostředí a přinášet nové nápady. Schází se každý první týden v měsíci a přináší například celoškolní akce jako Halloween nebo den bez tašek, ale také návrhy na vybavení školy. V poslední době parlament zajišťoval novou nástěnku pro rodiče a změnu umístění přístroje na hlášení obědů.
Součástí práce parlamentu je i účast na školním fóru, které organizuje město Dobříš a které umožňuje žákům aktivně ovlivňovat dění ve škole. Díky minulým podnětům se podařilo pořídit lavičku u vchodu školy, papíromat, vaky na chodbách a upravit pravidla front před školní jídelnou.

Žákům ve školním parlamentu přejeme mnoho dalších úspěšných setkání a těšíme se, jaké nové nápady přinese třetí školní fórum v lednu 2026. Více informací a zápisy najdete na webu školy v sekci Naši žáci a jejich aktivity.

Tým 2. ZŠ Dobříš


Spolupráce s firmou Doosan Bobcat a Libovou dílnou Pepy Libického

Je nám potěšením, že můžeme spolupracovat s firmami a podnikateli našeho města, kteří umožňují i jiný typ vzdělávání, než jen sezení ve školních lavicích.
Během podzimu navštěvují žáci 8. a 9. ročníku provozy firmy Doosan Bobcat, kde mají možnost nahlédnout do fungování moderní společnosti, seznámit se s různými profesemi a získat představu o tom, jaké dovednosti a možnosti uplatnění nabízí technické obory. Vzhledem ke skutečnosti, že si žáci v posledních ročnících základní školy vybírají, kam budou směřovat jejich budoucí profesní kroky, jsou takováto setkání velkou motivací a inspirací.
Naše škola spolupracuje i s Libovou dílnou Pepy Libického Academy. Žáci napříč všemi ročníky si v rámci projetu Zpátky k řemeslu vytváří krásné výrobky ze dřeva a dalších materiálů. Mají možnost vyzkoušet si práci s různým nářadím a odnést si nejen krásný výrobek, ale i dobrý pocit ze skvěle vykonané práce.

Tým 2. ZŠ Dobříš

Základní škola Dobříš, Lidická 384

Wellbeing je v naší škole prioritou

V naší škole věříme, že spokojený a bezpečný pocit je klíčový pro úspěšné učení. Proto klademe velký důraz na wellbeing – duševní pohodu a zdraví našich žáků i zaměstnanců.
Ve škole nám funguje speciální akční tým, jehož členové se pravidelně scházejí, naslouchají potřebám žáků i učitelů a plánují konkrétní kroky. Tento tým spolupracuje i s externími partnery, paní Lucií Bubancovou a Kateřinou Boukalovou z MAS Brdy–Vltava, což nám pomáhá získat nové nápady a odbornou podporu.

Za poslední rok se nám podařilo dosáhnout řady pozitivních změn:

Pohodlí pro zaměstnance: do školy byly zakoupeny kávovary, aby si zaměstnanci mohli dopřát chvilku odpočinku.
Nová relaxační místnost: zřídili jsme snoezelen místnost, která nabízí žákům i zaměstnancům bezpečné a klidné místo pro relaxaci a snížení stresu.
Vylepšené stravování: nově máme přímo v budově školy vlastní výdejnu obědů, což žákům i učitelům šetří čas a zpříjemňuje obědové přestávky.
Pravidla ve třídách: společně se žáky pracujeme na tvorbě pravidel pro každou třídu, což podporuje pocit sounáležitosti a bezpečí.
Relaxační aktivity: pro žáky ve speciálních třídách jsme zajistili pravidelnou muzikoterapii a canisterapii, které přispívají k jejich relaxaci a celkové pohodě.
Moderní vybavení: třídy jsme dovybavili moderními a relaxačními pomůckami, které zpříjemňují výuku a umožňují žákům lepší soustředění.

Na nový školní rok už máme připravené další cíle a projekty, které posunou naši snahu o podporu wellbeingu ještě dál. Těšíme se a věříme, že vytvoříme školu, kam budou všichni chodit s radostí.

Akční tým ZŠ Lidická


Vážení rodiče a přátelé školy, srdečně vás zveme na každoroční setkání v Lidické.

Čas a místo: 17. prosince od 15.30 hod. na dvorku školy.
Těšit se můžete na divadelní představení žáků, taneční vystoupení, společný zpěv koled a vánočních písní, dobré jídlo a pití.

Na viděnou s vámi se těší pedagogický tým ZŠ Dobříš, Lidická


Canisterapie ve speciálních třídách

Od září nás ve speciálních třídách navštěvuje pravidelně každý měsíc paní Smetanová s pejskem Amy. Setkání s pejskem Amy probíhá v klidné a přátelské atmosféře. Děti s pejskem relaxují, hrají hry a starají se o něho. Paní Smetanová k nám už dochází přes rok a děti si na ni zvykly a moc se na její návštěvu s pejskem těší.
Rádi bychom touto cestou poděkovali panu Janatovi za peněžitý dar pro speciální třídy. Díky tomuto finančnímu daru můžeme mít ve speciálních třídách pravidelné návštěvy pejska Amy.

Bc. Lucie Nádvorníková a Mgr. Renata Kaslová

Jak jsme v ZŠ TRNKA slavili 17. listopad

Tři druhostupňové třídy, tři ateliéry, spoustu práce, skvělé nápady, originální oblečení, perfektní provedení. To byl projekt, který žáci 6., 7. a 8. třídy připravili pro své mladší spolužáky. Jeden den se věnovali přípravě svých „ateliérů“ – divadelního, výtvarného a kvízového. V pátek 14. listopadu se naše škola proměnila do doby před listopadem 1989. Nástěnky byly ozdobeny propagandistickými hesly a po škole se pohybovali mnozí v dobovém oblečení, což jen podtrhlo atmosféru celého projektu. Děti z 3.–5. třídy pak postupně navštěvovaly jednotlivé ateliéry, kde se díky různým aktivitám nořily do tématu 17. listopadu a změn, které tento den přinesl. Celý projekt zanechal ve všech zúčastněných nejen silné dojmy a důležité informace, ale především vděčnost za získanou svobodu.

Mgr. Markéta Svobodová


ZŠ TRNKA a MASO

V listopadu se dva naše týmy účastnily matematické soutěže MASO na Matematicko-fyzikální fakultě UK. V silné konkurenci se nám podařilo dosáhnout krásných výsledků, 15. a 28. místo na Karlově, celkově 149. a 245. z 379 týmů. Gratulujeme našim zástupcům ze 7.–9. třídy, kteří opět ukázali, že dobrá spolupráce je strategie, která se vyplatí.

Ing. Eva Matějková


Co nás čeká v prosinci

Krabice od bot – ZŠ TRNKA se opět stává sběrným místem dárků pro děti z dětských domovů či azylových domů. Krabice je možné přinášet každý všední den od 8.00 do 16.00, a to do 8. prosince.
Vánoční divadlo – děti z prvního stupně připravují divadelní hru „Andělé na vánoční pouti“, kterou ve čtvrtek 18. prosince zahrají ve dvou představeních v kulturním domě.
Kromě toho vyjedou naši žáci na program do kostela Pražského Jezulátka či do různých pražských divadel. O zajímavé zážitky, které nás vánočně naladí, tedy nouze nebude.

Mgr. Markéta Svobodová


Den otevřených dveří v ZŠ TRNKA

Srdečně zveme na den otevřených dveří, který se uskuteční v úterý 6. ledna 2026. Pro podrobné informace sledujte naše webové stránky.

Ing. Jana Derflová

Děti z přípravky překonaly první obavy a učí se poznávat svět

Do naší školy se pomalu vloudil podzim, což po studeném létě nebyla žádná změna. Velkou změnu ale vidíme v tom, jaký pokrok udělaly za ty dva měsíce naše děti. Hlavně ty nejmenší v přípravce. 1. září se tu sešla nesourodá parta kluků a holek předškolního věku plná očekávání a také obav z nové prostředí, nových dospěláků a kamarádů. Dnes se už dobře znají a jsou parta, se kterou je radost pracovat. Stabilně se jich každý den potkává sedm a pak tu máme další tři, kteří přicházejí jen některé dny v týdnu. Dvě průvodkyně – Marcela a Martina – pro ně připravují pestrý program založený na principech ScioŠkol.

Jak to u nás v přípravce funguje?
Už to není jen školka, kde si děti hrají, ale poznáváme svět a sami sebe, svoje emoce, učíme se s nimi pracovat a rozumět tomu, že jsme každý jiný, ale že to nevadí, že si navzájem můžeme hodně předat. Abychom byli připravení na první třídu, trénujeme samozřejmě také grafomotoriku, píšeme, kreslíme, obtahujeme. Chodíme do přírody a vyrábíme z ní krásné věci. Zpíváme a tancujeme. Každý týden se účastníme celoškolního kruhu, kde se potkáváme i se staršími dětmi a učíme se nimi komunikovat a nemít z nich strach. Všichni dohromady si také hrajeme v odpoledním klubu a chodíme na kroužky tvoření nebo ateliéru hudby a pohybu. Od ledna nám začne i angličtina pro nejmenší. Hlavně se ale učíme samostatnosti a odpovědnosti za svoje chování a svůj život, tak jak nám to věk dovolí. Děláme chemické pokusy, chodíme do lesa a učíme se relaxační techniky, aby nám bylo ještě líp.
Snažíme se přemýšlet nad světem kolem nás, ptát se, zkoušet nové věci a radovat se z každého objevu. Minulý týden jsme měli na návštěvě ve škole pana starostu a nestyděli jsme se ho ptát na všechno, co nás zajímalo. Nebojíme se neznámých lidí, ale víme, jak se chovat, kdyby nám někdo chtěl ublížit.

Rádi poznáváme nové kamarády, přidejte se k nám, ještě máme v partě pár volných míst.

Za školu Přemek Danda

V ZUŠ Dobříš otevřeli MLUVÍCÍ KLAVÍR. Ředitelka školy Lucie Karlová popisuje, o co jde

V Den válečných veteránů, 11. listopadu v 11.11 hod., se oficiálně otevřel nový projekt ZUŠ Dobříš s názvem Mluvící klavír.

Jednoduchý, a přitom hluboce symbolický nápad dává dětem a mladým lidem hlas – doslova i obrazně. Ve vestibulu školy se starý „němý“ klavír proměňuje ve výjimečný literární koutek, kde mohou mladí autoři tvořit, sdílet i číst příběhy svých vrstevníků a zanechávat jim zpětnou vazbu.

Inspirace k projektu vzešla z rozhovoru ředitelky školy Lucie Karlové s Katkou Volfovou z nízkoprahového zařízení Sejf, která řešila možnosti podpory pro mladou nadanou autorku. „Odkázala jsem ji tehdy na přijímačky na náš dramaťák. Zůstalo to ve mně ale viset – jak vlastně pomoct mladým autorům, aby jejich texty nezůstaly v šuplíku?“ popisuje Lucie Karlová zrození myšlenky na nový projekt Mluvícího klavíru a v rozhovoru pak upřesňuje, co je cílem a smyslem Mluvícího klavíru…

Jak to celé bude fungovat?
Ve vestibulu ZUŠ Dobříš už nějakou dobu stojí tichý klavír. Napadlo mě tenhle klavír využít jako literární koutek. Položím na něj knihu, kam budou děti vkládat své básně nebo povídky – anonymně nebo pod jménem. A vedle toho bude ještě druhá kniha: kniha dojmů. Aby ostatní mohli psát zpětnou vazbu. Je to jednoduchý princip: místo, kde si děti můžou navzájem dávat prostor i reakci.

Kdo bude patronem tohoto projektu?
Patronem bude Tomáš Tajchner, básník a textař. Je to můj kamarád, ale hlavně: on sám začal psát básně jen tak do mobilu – nepředpokládal, že se z něj někdy stane „básník“. A píše i texty pro zpěváky, takže má přirozený přesah k našemu hudebnímu světu. A navíc – báseň, která mě od něj nejvíc zasáhla a kterou dáme na první stránku, je věnovaná dítěti, které čelilo šikaně ve školce. To téma je reálné a je mi hodně blízké – a chci, aby děti hned na začátku viděly: poezie může pojmenovávat i bolest, nejen romantično.

Co by vám udělalo největší radost, až ten klavír začne „mluvit“?
Kdyby si děti uvěřily, že to, co píšou, má hodnotu. Že to může někoho zasáhnout, někomu pomoct. A že psaní není nějaká nedostupná disciplína pro vyvolené. Že je to normální způsob, jak říct, co potřebuju říct – i když jinde se mi to nepodaří.

Zpracovala DH