17.4 C
Dobříš
Pátek, 15 srpna, 2025
Domů Blog Strana 90

Tajemník Městského úřadu Dobříš vyhlásil výběrové řízení na pozici referenta/ky stavebního úřadu

foto: Denisa Havlíčková

Město potřebuje doplnit odbor rovnou o dva nové pracovníky

Městský úřad Dobříš vyhlásil výběrové řízení na obsazení dvou pracovních míst referenta/ky stavebního úřadu. Odborníci, nejlépe s praxí či vzděláním v oblasti stavebnictví, architektury nebo práva, mají nyní jedinečnou příležitost stát se součástí týmu městského úřadu.

„Sháníme nové kolegy, kteří jsou schopni se orientovat v rychle se měnících právních předpisech a mají zájem podílet se na rozvoji našeho území,“ uvedla vedoucí odboru výstavby a životního prostředí Ing. Alena Harmanová. „Hledáme lidi, kteří jsou ochotni se dále vzdělávat, jsou pečliví, systémoví a mají schopnost samostatného rozhodování, ale zároveň jsou týmoví hráči.“

Na úspěšné kandidáty čeká pracovní poměr na dobu neurčitou s nástupem od 1. března 2024, nebo dle domluvy.

„Práce na stavebním úřadě není jednoduchá. Naopak, mnohdy je velmi náročná hlavně po psychické a odborné stránce, ale nikdo u nás není na nic sám. Troufám si říct, že máme dobrý tým, ve kterém se snažíme navzájem si pomáhat. Dost často je ráno moudřejší večera,“ říká vedoucí dobříšského stavebního úřadu, která se snaží být svým kolegům oporou. „Tak jako všude jinde jsou i u nás lepší a horší dny. Úkoly snadnější a úkoly náročnější. A i když se to možná nemusí zdát, i tady je prostor pro kreativitu a volnost, pokud je do práce nadšení. Navíc jako velký benefit vnímám možnost získání stabilní, jisté práce ve veřejném sektoru. Pro někoho z Dobříše či okolí je jistě benefitem i minimální dojíždění nebo rozmanitost práce v kanceláři i v terénu.“

Pokud tedy alespoň částečně splňujete požadavky na vypsanou pozici, hledáte práci nebo chcete změnu… Máte jedinečnou možnost využít právě vypsané výběrové řízení dobříšského úřadu.

Bližší informace k pozici referenta/ky stavebního úřadu

Pracovní náplň: výkon obecného stavebního úřadu
Pracovní poměr: na dobu neurčitou
Místo výkonu práce: Dobříš (správní obvod ORP Dobříš)
Platová třída: 9 nebo 10
• podle dosaženého stupně vzdělání a získání zkoušky ZOZ

Požadavky na uchazeče:

• občan ČR (nebo cizí státní občan s trvalým pobytem v ČR)
• fyzická osoba, která dosáhla věku alespoň 18 let
• plná svéprávnost
• bezúhonnost (za bezúhonnou se nepovažuje fyzická osoba, která byla pravomocně odsouzena pro trestný čin spáchaný úmyslně, nebo pro trestný čin spáchaný z nedbalosti za jednání související s výkonem veřejné správy, pokud se podle zákona na tuto osobu nehledí, jako by nebyla odsouzena)

Kvalifikační předpoklad:

1. vysokoškolské vzdělání v magisterském nebo bakalářském studijním programu ve studijním oboru stavebního, architektonického nebo právnického směru,
2. vyšší odborné vzdělání v oboru stavebnictví a 2 roky praxe v oboru stavebnictví, nebo
3. střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru stavebnictví a 3 roky praxe v oboru stavebnictví,
4. nebo alespoň střední vzdělání s maturitou (technického směru výhodou).

Další požadavky:

• orientace v právním řádu ČR – zejména orientace v legislativě vztahující se ke stavebním předpisům (především stavební zákon a prováděcí vyhlášky)
• schopnost samostatného rozhodování i týmové práce
• vysoké pracovní nasazení a odolnost vůči stresu
• komunikační a organizační schopnosti v písemném i mluveném projevu
• flexibilita a spolehlivost
• pečlivost, systematičnost, přesnost, důslednost
• pokročilá znalost práce na PC – MS Office
• řidičské oprávnění sk. B (aktivní řidič)
• ochota se dále vzdělávat
• zkouška zvláštní odborné způsobilosti výhodou
• praxe ve státní správě či samosprávě výhodou

K přihlášce připojte:

1. strukturovaný profesní životopis, ve kterém uvedete údaje o dosavadních zaměstnáních a o odborných znalostech a dovednostech týkajících se pracovní náplně,
2. čestné prohlášení, že uchazeč nemá záznam v rejstříku trestů (originál nebo úředně ověřená kopie bude vyžadována při nástupu do práce),
3. kopii dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání (originál nebo úředně ověřená kopie bude vyžadována při nástupu do práce).

Zájemci mohou poslat své přihlášky na adresu Městský úřad Dobříš, Mírové náměstí 119, 263 01 Dobříš, nebo na e-mailovou adresu epodatelna@mestodobris.cz. Přihlášky je nutné doručit nejpozději do 19. února 2024 do 13.00 hod.

Pro více informací o výběrovém řízení kontaktujte vedoucí odboru výstavby a životního prostředí Ing. Alenu Harmanovou na tel. 318 533 380 nebo e-mailu harmanova@mestodobris.cz.

Zpracovala DH

Tvoříme Dobříš – pozvánka na veřejné představení projektů

Předkládání návrhů do 6. ročníku participativního rozpočtu Tvoříme Dobříš bylo ukončeno poslední den v lednu. Zajímá vás, které projekty budou letos usilovat o získání finanční podpory 500 000 Kč?

Zavítejte tedy v úterý 20. února od 18.00 do společenského sálu Kulturního domu Dobříš, kde se uskuteční veřejné představení schválených projektů. Samotné navazující hlasování bude probíhat od 21. února do 21. března 2024. Tvoříme Dobříš společně.

Za město Dobříš Šárka Krůtová a Miroslav Sochor,
koordinátoři projektu
Participativní rozpočet
Tvoříme Dobříš je realizován
v rámci
projektu Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21

Dopravní průzkum parkování na sídlišti Větrník v Dobříši

foto: Denisa Havlíčková

Nedostatek parkovacích míst na sídlišti Větrník v Dobříši vyvolává řadu problémů. Zjištění vyplývají z dopravního průzkumu, který provedli 1. listopadu 2023 pracovníci ČVUT pod vedením doc. Čárského.

Průzkum byl zaměřen na pohyb automobilů a dostatečnost parkovacích míst pro rezidenty a návštěvníky města.
Cílem bylo v době 5.00–23.00 hod. zjistit přesný pohyb aut v oblasti Větrníku. Parkovací plochy na Větrníku byly pro účely průzkumu podrobněji rozděleny do sedmi částí (A až G) včetně velkého parkoviště na Větrníku, parkoviště před úřadem práce či parkoviště u Penny Marketu.

„Průzkum ukázal, že doprava v klidu na sídlišti Větrník přináší řadu komplikací. V obytných oblastech A až E je již nyní deficit 10 parkovacích míst, což představuje 3 % z celkového počtu legálních stání, a situace zde je tak označována už jako vážná,” uvedl doc. Čárský.

Hlavní problémy se objevují především v noci, kdy rezidenti nejvíce potřebují parkovací místa využívat.
Závěry průzkumu ukazují, že je třeba provést změny například u parkoviště Nad Papežem, které je zneužíváno jako P+R parkoviště. Na parkovišti je tedy potřeba zavést regulaci dopravy tak, aby ho mohli využívat pouze rezidenti, zejména z nedalekých oblastí B a C, kde je nedostatek parkovacích míst nejvíce nápadný.

Pro bližší informace jsou vám kompletní výsledky průzkumu k dispozici na webových stránkách města Dobříš.
Městský úřad Dobříš na základě těchto výsledků již připravuje návrhy řešení problému s parkováním v této lokalitě města, o kterých budou nejen občané, ale i široká veřejnost předem informováni.

Zpracovala DH

Z bezpečnostních důvodů musela být na náměstí Komenského pokácena lípa

foto: Denisa Havlíčková

Na náměstí Komenského v Dobříši došlo v pondělí 29. ledna 2024 k pokácení narušeného stromu. Jak vyplývá z odborného posudku, lípa srdčitá byla v havarijním stavu a představovala možné bezpečnostní riziko. Na její místo bude následně vysazen nový strom. Podle posudku, provedeného Bc. Robertem Kohoutem, byla lípa ve velmi špatném stavu.

„Strom vykazoval zřetelně narušenou vitalitu, koruna je asymetrická, celý strom byl nakloněný a na bázi kmene měl dvě otevřené dutiny, v nichž byla patrná infekce. Vzhledem k lokalitě nad lavičkami, kde je vysoký pohyb osob, byl jeho stav hodnocen jako havarijní,” upřesnil ve svém posudku pan Kohout.

Kácení stromu provedla odborná arboristická firma. Na jeho místo bude následně vysazen nový strom jako pokračování výsadby podél COOPu.

„Výsadbu provede firma, která má na náměstí Komenského vysoutěženou několikaletou následnou péči,“ dodala za město Dobříš Klára Loudová, referentka správy majetku.

Město Dobříš by tímto chtělo ujistit veřejnost, že všechny kroky byly prováděny s ohledem na bezpečnost občanů a respekt k životnímu prostředí. Všechna rozhodnutí byla a jsou vždy založena na odborných posudcích a konzultacích s odborníky.

Zpracovala DH

Obnova Karlova mostu v Dobříši: Aktuální stav památky a plányna její rekonstrukci

foto: archiv Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje

Oprava památkově chráněného Karlova mostu v Dobříši se bohužel setkala s nečekanými komplikacemi. Práce na mostě odhalily havarijní stav nosné konstrukce, který je výrazně horší, než předpokládala původní projektová dokumentace, proto bylo nutné realizaci původního projektu pro část mostu změnit.

Proč se práce na dobříšském mostě zkomplikovaly, upřesnila za Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje paní Lucie Jandíková: „V souladu s projektovou dokumentací jsme odstranili torkrety z povrchu celého mostu a rozebrali nestabilní části konstrukce. Dle předpokladů byla svolána prohlídka odhalené konstrukce mostu za účelem vyhodnocení technického stavu a upřesnění dalšího postupu prací a vypracování realizační projektové dokumentace. Při této prohlídce však bylo zjištěno, že stav dochované nosné konstrukce mostu je havarijní a je výrazně horší, než bylo předpokládáno v projektové dokumentaci. Zdivo kleneb je výrazně porušeno dlouhodobým zatékáním a malta ze spár je vyplavená. Navíc dochází k vypadávání drobných kamenů a zdivo pilířů je velmi nestabilní. Zdivo opěr je pojeno natolik nekvalitní maltou, že je prakticky nemožné rozeznat, kde končí opěra a začíná zásyp. Dle kopané sondy přímo na stavbě je možné konstatovat, že pilíře jsou založeny mělce a základy tvoří volná sypanina z lomového kamene. Celkově je zdivo v tak špatném stavu, že je prakticky nemožné jej nějakým způsobem sanovat a zachovat bez rozebrání a opětovného vyzdění.“

Vzhledem k tomu, že po rozebrání stávající konstrukce bylo zjištěno, že pevnost stávajícího zdiva je téměř nulová a stávající prvky mostu je tak nutné zcela nahradit, musí nyní zhotovitel dle nařízení městského úřadu vypracovat novou dokumentaci, která projde standardním schvalovacím procesem. Podle upřesnění Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje se nová dokumentace bude vypracovávat pouze pro dosud zachovanou část mostní konstrukce. Dvě již demolované části jsou v souladu s povolením a projektovou dokumentací, podle které budou pracovníci na opravě mostu dále pokračovat ve výstavbě. Přestože se postup prací na dobříšském mostu mění, má již investor povolení k zahájení výstavby části mostu na jaře 2024. Navrhovaná oprava vychází ze statického posouzení a výpočtu pevnosti nosné konstrukce. Statik na základě výpočtu konstatoval, že pevnost stávajícího zdiva se blíží nule a toto zdivo již není možné sanovat. Díky tomu bude možné dílo zprovoznit pro dopravu do konce roku 2024 a plně dokončit všechny práce do konce května 2025. Snahou investora je dokončit rozpracované dílo v co nejkratším možném termínu za dodržení všech podmínek stanovených Národním památkovým ústavem.

Dopravní komplikace, které oprava mostu přináší, vnímá i vedení města, za které se k aktuální situaci vyjádřil místostarosta Tomáš Vokurka: „Dlouhodobá dopravní uzavírka spojená s rekonstrukcí mostu je pro město a jeho obyvatele nepříjemnou komplikací. Netěší nás, že se realizace protahuje, ale nezbývá než se obrnit trpělivostí. Krajské správě silnic jsme v rámci samosprávy kdykoli připraveni poskytnout naši maximální součinnost, oceňuji, že naše vzájemná komunikace je vstřícná a funguje velmi dobře.“

Paní Lucie Jandíková, mostní technik Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje, pak k opravě dobříšského Karlova mostu dodává: „Most vnímáme jako neodmyslitelnou součást místní kultury a víme, že zachování jeho původního rázu má pro obyvatele Dobříše a okolí velký význam. K jeho opravě přistupujeme citlivě a věřím, že most se po rekonstrukci opět stane chloubou, na kterou bude město Dobříš hrdé.”

Jak bude Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje postupovat v případě mostních provizorií v ulici Pod Hřbitovem vedoucí z Dobříše na Starou Huť?

Příprava komplexní rekonstrukce mostních objektů ev. č. 11423-1 a 2 je stále ve stavu realizace projektové dokumentace a majetkoprávního vypořádání. Odstranění mostních provizorií a zahájení opravy mostů v ul. Pod Hřbitovem bude možné až po získání pravomocného stavebního povolení a dokončení opravy Karlova mostu. Odstranění mostních provizorií a zahájení stavebních prací na mostech v ul. Pod Hřbitovem se předpokládá na konci roku 2025, případně v jarních měsících roku 2026. Dopravní omezení při uzavírce těchto mostů bude mít na občany Dobříše menší dopad, jelikož již bude v provozu Karlův most na silnici II/114.

„Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje i nadále monitoruje situaci a udělá vše pro co nejrychlejší dokončení celého projektu,“ dodává za Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje paní Lucie Jandíková.

Zpracovala DH

Energetické úspory v oblasti veřejného osvětlení města Dobříše

Foto: Denisa Havlíčková

Město Dobříš pracuje na snižování energetické náročnosti veřejného osvětlení včetně zavedení systému inteligentního řízení prostřednictvím dvou projektů, na které byla poskytnuta dotace z MPO z programu EFEKT 2022, 2023. Jedná se o výměnu svítidel stávajících zastaralých výbojek za moderní LED panely, ve většině případů jsou měněny také stožáry včetně výložníků.

Rekonstrukce veřejného osvětlení města Dobříš – I. etapa

V rámci projektu postupně dochází k výměně celkem 86 ks svítidel, 16 ks 8metrových stožárů silničních, 12 ks stožárů 6metrových sadových a 39 ks stožárů 5metrových sadových. Dále bude provedena úprava rozvaděče veřejného osvětlení – RVO22 Rosovická.

Realizováno 2023:

V minulém roce 2023 došlo k rekonstrukci veřejného osvětlení v těchto lokalitách:
ul. Úvozová, ul. Polní, Tarásek, ul. V Zahradách, ul. Na Chmelnici, ul. U Plovárny. Celkem bylo v minulém roce vyměněno 29 ks stožárů 5metrových sadových a 6 ks stožárů 6metrových sadových.

V letošním roce 2024 dojde k rekonstrukci veřejného osvětlení ve zbývajících lokalitách první etapy projektu:
ul. Na Kole, ul. Rosovická, Tyršovo náměstí, Karnetova zahrada, ul. Lesní, ul. Čs. armády, ul. Luční, ul. Na Chmelnici.
Viz Tabulka spotřeb a úspor – I. etapa

Na akci byla poskytnuta dotace z programu EFEKT 2022. Celkové náklady akce činí 2 139 288,47 Kč včetně DPH, z toho dotace činí 783 300 Kč včetně DPH, spoluúčast ve výši 1 355 988,47 Kč. Roční úspora na provozu veřejného osvětlení po rekonstrukci činí 235 004 Kč. Návratnost investice je cca 6 let.

Foto: Denisa Havlíčková

Rekonstrukce veřejného osvětlení města Dobříš – II. etapa

V rámci druhé etapy projektu dojde v roce 2024 k výměně celkem 365 ks svítidel, 27 ks 8metrových stožárů silničních, 58 ks stožárů 6metrových sadových. Dále bude provedena úprava celkem 12 rozvaděčů.

Lokality:
Plk. Petroviče, Za Branou, kruhový objezd Plk. Petroviče, Čs. armády, Brdská, ul. Mládeže, Na Čihadlech, Dukelské náměstí, Partyzána Svobody, Trnovská, U Pivovaru, U Pivovaru: cesta ke staré fabrice, Dlouhá, Mostecká, Zahradní, Příkrá, Nad Papežem, K Vodárně, Rukavičkářská, Růžová, Lipová, Březová, Azalková, Šípková, Trnková, Jasmínová, Jeřábová, Krásný život, Dubinské Kaštánky, Javorová, Nad Prachandou, U Pivovaru, Malé Paseky, Pilský potok, Přímá, Pražská (Lidl, průchod k areálu bývalých rukavičkářských závodů), Na Ligruse, kostelíček, Ke Hřbitovu, nám. Svobody, Lidická, Na Nábřeží, 28. října, Lidická, Příkopy, Lomená, Vančurova, Za Poštou, školní přechod u 1. ZŠ, Mírové náměstí, sportovní hala, Mánesova, Husova, Tylova, V Lipkách, Pražská, Smrková, K Lesu.
Viz Tabulka spotřeb a úspor – II. etapa

Na akci byla poskytnuta dotace z programu EFEKT 2023. Celkové náklady akce činí 7 652 088,40 Kč včetně DPH, z toho dotace činí 3 782 100 Kč včetně DPH, spoluúčast ve výši 3 869 988,40 Kč. Roční úspora na provozu veřejného osvětlení po rekonstrukci činí 1 137 225,00 Kč. Návratnost investice je cca 3,5 roku.

Tomáš Vokurka, místostarosta
Foto: Denisa Havlíčková

Energetická koncepce města Dobříše

foto: Denisa Havlíčková

Samosprávy dlouhá leta považovaly energetiku převážně za bezpečný přístav, o který se není třeba aktivně starat. Aktivní byly pouze v oblasti nákupu energií, už méně jich řešilo energetické úspory a jen velmi zřídka docházelo ke správné implementaci energetického managementu.

Energetická krize, která vypukla v roce 2022 a přinesla především neblahé dramatické zvýšení cen elektrické energie i plynu, však vynesla energetiku mezi velmi důležitá témata, kterými se města a obce nutně musejí zabývat.
I proto se Dobříš již na začátku minulého roku 2023 začala připravovat na celkovou změnu strategického plánování budoucího rozvoje města, tak aby se efektivní hospodaření s energiemi i naplňování obecného cíle snižování uhlíkové stopy stalo samozřejmou součástí městského života. Za tímto účelem se Dobříš, podobně jako jiná města, vydala cestou zpracování energetické koncepce a návazně akčního plánu pro udržitelnou energii. Cílem města je mít jasnou představu, jak v energetice postupovat a jak plány naplňovat, a to na straně výroby i spotřeby. Výsledkem bezmála roční snahy jsou tyto nové strategické dokumenty:

Místní energetická koncepce pro město Dobříš

Hlavním výstupem místní energetické koncepce je návrh optimálního komplexního řešení v podobě formulace Energetického akčního plánu, jehož obsahem by měl být přehled konkrétních opatření vhodných pro uskutečnění jednotlivých vybraných projektů, uvedených v „zásobníku“. V kostce řečeno: všechny budoucí investiční akce (ať se jedná o investice do veřejné infrastruktury, rozvoje školství, sportu, kultury atd.) bude město posuzovat nejen z pohledu potřebnosti a finanční dostupnosti, ale také z pohledu energetické efektivnosti. Každý rok vytvoří vedení města plán, který bude obsahovat konkrétní akce, a tyto investiční akce budou hodnoceny z pohledu naplňování cílů energetické koncepce.
Místní energetická koncepce bude svým akčním plánem sloužit zejména pro rozhodování místní samosprávy při řešení nakládání s energií včetně optimalizace spotřeby a to jak s ohledem na finanční výhodnost, tak na environmentální udržitelnost. Již pro letošní rok 2024 je vytvořen Akční plán energetického managementu města Dobříše, který obsahuje konkrétní připravené projekty zaměřené na energetický management města.

Zavedení systému hospodaření s energií v podobě energetického managementu pro město Dobříš

Tento dokument je komplexním metodickým nástrojem sloužícím pro zavádění managementu hospodaření s energií ve městě Dobříš.
Základem byla analýza klíčových budov a objektů města z pohledu energetické náročnosti, spotřeb energií a budoucích žádaných úspor. Dokument pak vytváří především návod, jak se o nemovitosti z pohledu efektivního nakládání s energiemi starat, jak dlouhodobě a koncepčně sledovat jejich spotřeby a jaká konkrétní energetická opatření lze v budovách realizovat.
Dokumenty včetně příloh vznikly za finanční podpory Státního programu na podporu úspor energie na období 2022–2027 – Program EFEKT III. Výše finanční podpory činila 1 750 000 Kč (80 % celkových nákladů města). Dokumenty jsou veřejné a lze si je prohlédnout či stáhnout z webových stránek města Dobříše pod odkazem https://www.mestodobris.cz/mistni-energeticka-koncepce-pro-mesto-dobris/ds-26241.

Tomáš Vokurka,
místostarosta

Dobříšské listy jsou v první desítce nejlepších radničních zpravodajů za rok 2023

Naše Dobříšské listy získaly prestižní ocenění v celorepublikové soutěži Kvalikom: RADNIČNÍ LISTY 2023, kde obsadily 8. příčku v kategorii měst s počtem obyvatel od 2 000 do 10 000.

Tato soutěž hodnotí kvalitu radničních listů podle deseti klíčových kritérií, včetně grafického zpracování, úrovně textů, fotografií, politické prezentace, edukativnosti a rozsahu obsahu.

Dobříšské listy v konkurenci dalších 94 účastníků získaly z 50 bodů úctyhodných 47.

Jsme velmi potěšeni, že naše práce byla oceněna a Dobříšské listy se umístily v první desítce nejlepších radničních zpravodajů v České republice ve své kategorii. I když Dobříšské listy děláme už nějaký ten pátek, příprava každého čísla Dobříšských listů je pro nás všechny vždy novou výzvou. Najít téma, poskládat články a vložit mezi ty méně zajímavé ty čtivější, vytvořit titulní fotografii a v neposlední řadě dodržet všechny postupy a zvládnout jejich zpracování, tak aby byly Dobříšské listy v tištěné podobě včas u vás…

Chtěla bych touto cestou poděkovat celému našemu týmu redakce za jejich práci a kreativitu, kterou vkládají do každého vydání. Konkrétně si dovolím poděkovat korektorce Erice Čapkové, grafičce Petře Frankové, fotografovi Michalovi „Hrabák“ Kočímu i stálým přispěvatelům z řad zástupců škol, sportovních i volnočasových organizací našeho města, ale i dalších organizací zaměřujících se na sociální oblast v našem městě za jejich kvalitní a pečlivě zpracované podklady. Mé velké díky patří hlavně starostovi města Pavlovi Svobodovi, který nás v naší práci stále podporuje, pomáhá nám s každým číslem a dává nám prostor i pro naši kreativitu.

A co konkrétně o našich Dobříšských listech řekla porota soutěže Kvalikom?
Porota se jednomyslně shodla na velmi vysoké obsahové kvalitě periodika, které podává ucelený obraz o životě v obci. Zpravodaj informuje dle dostupných informací objektivně a občanům poskytuje komplexní a praktické informace. V dané kategorii obcí se jedná o velmi nadprůměrné periodikum.
Zpravodaj se zabývá nejen činností úřadu, ale má i dostatečný přesah do regionálních témat, činnosti místních spolků a organizací. Texty článků jsou kvalitní a jsou v pořádku i z hlediska gramatického. Texty splňují nároky na čtivost, atraktivitu, nejsou zbytečně dlouhé, ale zároveň dostatečně podrobné. Dobříšské listy velmi pečlivě informují i o svých „vnitřních“ záležitostech typu rozpočet, investiční záměry a podobně.
Obsahová skladba je rozmanitá, vážná a seriózní témata jsou dostatečně mixována s odlehčenějšími texty.
Výběr témat je v pořádku, je zde kladen důraz na edukativnost a nechybí ani podrobné informace například o hospodaření obce, projektech, které realizuje, a podobně. Prostor je dáván historii, sportu i lifestylovým tématům.
Zpravodaj není politicky zneužíván – představitelé obce nejsou nadměrně zobrazováni na fotografiích ani nadměrně citováni v textech. Grafické zpracování je spíše průměrné. Kvalita fotografií je většinou velmi dobrá, ale ne vždy – jsou užívány snímky z různých zdrojů, a samozřejmě ne vždy může dění v obci zachycovat profesionální fotograf.

Foto: Denisa Havlíčková

Tak kladného hodnocení si opravdu velmi vážíme, nicméně také vnímáme velký prostor pro možná zlepšení. Už během února tak proběhne velká redakční schůzka, na které budeme řešit možnou novou podobu Dobříšských listů, jejich budoucí obsahovou i grafickou část. Pokud tedy třeba i vy, naši čtenáři, máte nějaký nápad, podnět, tip na téma, rozhovor či připomínku, která by nám mohla pomoci Dobříšské listy v jejich kvalitě vylepšit, prosím napište nám na e-mail: dobrisskelisty@mestodobris.cz.

Tým redakce Dobříšských listů

Máme zájem o slušnou debatu

Také touto statí reagovala rada města v DL 1/24 na sadu článků odsuzujících drastické zvýšení daně z nemovitostí nad rámec toho, co koalice ODS, STAN a KDÚ-ČSL prosadila v červnu 2023. Tehdy stanovila koeficienty daně tak, aby z ní město vybralo v roce 2024 cca 17 milionů. Pak ale odmítla korigovat dopady dalšího 80% zvýšení této daně zákonem. Přestože by rozdíl mezi výběrem schváleným červnu a skutečností v roce 2024 byl pouhých 7 milionů ve 330milionovém rozpočtu. Chybějící peníze se daly vyřešit buď odložením některé investice, nebo úvěrem, o který by město vůbec nemuselo žádat, protože může čerpat ještě cca 54 milionů ze zůstatku z úvěru na knihovnu. A k němu si koalice schválila na prosincovém zasedání nepochopitelně ještě další úvěr 15 milionů!

Dodatečné 14milionové zvýšení daně postihne jak občany, tak zejména některé firmy v průmyslových zónách. U jedné z menších představuje devítinásobné zvýšení daně náklad 100 tisíc na jednoho zaměstnance jen na této dani, což může být pro firmu likvidační. Toto jsme chtěli napravit, ale k argumentům firem i k návrhům opozice na řešení byla koalice hluchá.

Rada uvádí: „Otázkou, jak financovat náklady na správu městského majetku, se také opakovaně zabývali členové finančního a kontrolního výboru.“

Nevíme, zda jde o nekompetentnost, nebo záměrnou manipulaci, ale kontrolnímu výboru rozhodně nepřísluší řešení financování města. Ze zákona mu přísluší pouze a) kontrola plnění usnesení zastupitelstva a rady obce, b) kontrola dodržování právních předpisů ostatními výbory a obecním úřadem na úseku samostatné působnosti, c) plní další kontrolní úkoly, jimiž jej pověřilo zastupitelstvo obce (§119 zákona o obcích).

Dále rada sděluje: „Na práci v těchto výborech se však kolegové z ANO odmítají podílet.“

Nejen na práci výborů, ale i komisí, poradních orgánů rady města, se odmítla podílet celá opozice, nejen zastupitelé za ANO, jak s cílem dehonestovat jen toto hnutí členové rady často uvádějí. Ano, celá opozice to odmítla kvůli obsahu a formě nabídky na zapojení do těchto orgánů. Během 10 minut od vyhlášení volebních výsledků nám pan starosta sdělil, že nebude s opozicí jednat. Ani o programových bodech, ale ani o tom, jak by se měla opozice podílet na účasti ve výborech a komisích. Jen bez jakéhokoli jednání poslal opozici nabídku na 16procentní zastoupení v komisích (11 míst ze 68). Opozici přitom volilo přes 44 % voličů. Koalice si rozebrala předsednická místa ve všech komisích a celé opozici nechala buď žádné, nebo 1–2 místa v až čtrnáctičlenných komisích!
Že nemá smysl ani účast v kontrolním výboru, ve kterém mívá podle nepsaných pravidel většinu opozice, uvedeme na konkrétním případu: Ze zákona „kontrolní výbor plní další kontrolní úkoly, jen pokud jej tím pověří zastupitelstvo obce“. V zastupitelstvu má ale většinu koalice ODS, STAN, KDU-ČSL. Jen jednou jsme navrhli kvůli určitým pochybnostem, aby zastupitelstvo pověřilo kontrolní výbor prověřením postupu pana tajemníka při výběru jistého dodavatele služeb.

A výsledek: koalice rozhodla, že se nic prověřovat nebude, co si to dovolujeme, podezírat z něčeho pana tajemníka. Takže i kdyby byl KV složen jen z členů opozice, koalice by mu kdykoli zabránila, aby prověřoval něco, co sama nechce. A když už něco KV zjistí, předkládá zprávu zastupitelstvu, ve které opět koaliční většina rozhodne, jak se zprávou naloží. Diví se ještě někdo nezájmu opozice o místa ve výborech a komisích při takto nastavených vztazích? Jen by dělala koalici fíkový list.

A další ukázka „slušné debaty“ od rady města:
„V debatě na prosincovém zastupitelstvu jsme se však dostali do jiné roviny. Do roviny zavlečení ‚móresů‘ a manipulace s občany přímo na úrovni státní politiky. Podávání zavádějících, a někdy i přímo nepravdivých informací vytržených z kontextu ze strany zastupitelů ANO jen vyvolává zášť a obavy o městské finance a přeneseně i obavy dobříšských občanů o jejich finance. Občanům je vše předkládáno po vzoru státní politiky, kde si jeden politik neváží druhého a svým vystupováním si tak bez jakýchkoli výčitek dovolí své kolegy zesměšňovat a urážet, jen aby získal za jakoukoli cenu přízeň co největšího počtu voličů.“

Toto je ta „slušná debata“ ze strany vedení města. Výsledkem je nastolení politováníhodných vztahů, které dnes v zastupitelstvu díky aroganci a nekompetentnosti koalice bohužel panují. Tak malé město si nezaslouží hraní si na velkou politiku, ale spolupráci všech. Rada nás napadá bez uvedení jediného příkladu. Jaké manipulace jsme se dopustili, které zavádějící a nepravdivé informace vytržené z jakého kontextu jsme podali? Čím jsme vyvolali obavy dobříšských občanů o jejich finance? Čím, kdo a koho zesměšnil a urazil? Žádné argumenty vedení města nemá, je to jen snaha o odvedení pozornosti od vlastního stylu jednání s opozicí.

„Smutné je, že opozice si dovolí kritizovat veškerou činnost koalice a nepředloží žádný jiný návrh finančního řešení.“
Toto je další nepravda. Nekritizujeme veškerou činnost, k tomu stačí se podívat na hlasování v zastupitelstvu. Kritizujeme, jen když máme jiný názor a vidíme lepší řešení pro město. K tomu snad opozice je. Jakákoli diskuze je ale marná: ukázněná hlasovací mašina válcuje opozici bez ochoty k jakémukoli kompromisu. Návrh finančního řešení v případě daně z nemovitosti byl jednoduchý. Koalice ale zamítla návrh na odložení rozhodnutí o koeficientech na příští rok a na diskuzi o finančním řešení ani nedošlo. Znechutila svým jednáním nejen opozici, ale i přítomnou veřejnost. Všichni demonstrativně odešli ze zasedání a při projednávání rozpočtu už zůstalo v sále jen 12 koaličních zastupitelů, jako pověstné kůly v plotě. Nikoho nepotřebují, nikomu nenaslouchají, na co čekat?
Mrzí nás móresy zavlečené dobříšskou koalicí z velké politiky: „Vždycky jen vládní půdorys, všechno ostatní smeteme, ať to město a občany stojí, co to stojí.“ I přes současnou atmosféru v zastupitelstvu znovu nabízíme spolupráci na tématech, která zajímají širokou veřejnost. Například k záměrům větších investic a k dalším tématům. Třeba právě k úpravě koeficientů daně z nemovitosti od roku 2025. Uvidíme.

Zastupitelé za ANO 2011

Starosta Svoboda kvůli Brodcům zase manipuluje s fakty

Změna územního plánu schválená zastupitelstvem 16. 11. 2023
Červené šipky: plochy NS – smíšené nezastavěné – zejména zemědělsky obhospodařované louky, pastviny a trávníky. Návrh Jaromíra Bláhy a zastupitele Miroslava Sochora na plochy ZS – sídelní zeleň, zejména oplocené zahrady, komunitní zahrada – většina zastupitelů neschválila
Černá šipka: plochy ZV – veřejná zeleň, komunitní zahrada zmizela
Modrá šipka: plochy NS – smíšené nezastavěné – zejména zemědělsky obhospodařované louky, pastviny a trávníky
Žlutá šipka: plochy BI – zástavba rodinnými domy

Na listopadovém zastupitelstvu jsem upozornil nejen na nenaplnění výsledku místního referenda v otázce č. 2 – pravidel postupné výstavby, ale také na nesmyslné určení čtyř pozemků v Brodcích.

Tyto čtyři městské pozemky mezi plánovanými soukromými domy mají být sice v souladu s referendem nezastavitelné, ale určené jako zemědělské. Navrhl jsem, aby byly překlasifikované na zeleň soukromou a vyhrazenou, což je kategorie územního plánu zejména pro zahrady nebo oplocenou zeleň vyhrazenou jiným účelům. Neznamená to, že by přešly do soukromých rukou! Bylo by totiž mnohem vhodnější, aby tam byla komunitní zahrada, případně zahrady, které město pronajme občanům. Plánovat pole nebo ohrady s hospodářskými zvířaty do zástavby rodinných domů není dobrý nápad. Výběhy pro koně je vhodnější zachovat kolem cesty, kudy chodí lidé přes Brodce do lesa.

Starosta v DL reagoval takto: „Za zcela překvapivý obrat pak pokládám návrh p. Bláhy na poslední chvíli v územním plánu změnit charakter pozemků města v Brodcích. (…) aby byly stavební pozemky města v Brodcích změněny na zeleň soukromou (!), která by umožnila na pozemcích města vybudovat soukromé oplocené zahrádky.“ Jedná se o ukázkovou manipulaci, která má vyvolat dojem, že chci všechny městské pozemky v Brodcích převést do soukromých rukou. Nic z toho není pravda a starosta to dobře ví.

Proč neuvedl, že návrh na komunitní či pronajatou městskou zahradu se týká pouze čtyř pozemků mezi plánovanými rodinnými domy? Proč můj návrh líčí jako „překvapivý obrat“, když ho ode mne slyšel mockrát – už na veřejném projednání územní studie, kdy s ním souhlasila i architektka, která ji zpracovala. Rovněž na veřejném projednání změny územního plánu a dvakrát na jednání zastupitelstva i vícekrát osobně. Oplocená komunitní zahrada je i v územní studii schválené starostou, jen na jiných pozemcích města o malý kus vedle. Ze změny územního plánu ale záhadně „zmizela“.

Proč starosta manipuluje, můj návrh dezinterpretuje? Jediné, co mne napadá, je, že nechce přiznat a napravit chybu. Vysvětlení, proč je lepší mít mezi rodinnými domy zemědělské pozemky než komunitní zahradu, jsem ale nikdy nedostal. Místo aby svůj postoj obhájil a zdůvodnil, odvádí pozornost tím, že mě neprávem napadá a vědomě podsouvá mému návrhu jiný obsah, než je skutečností. Smutné.

MVDr. Jaromír Bláha


Reakce starosty Svobody

S komunitní zahradou se v Brodcích počítá. Podle schválené územní studie Brodce bude umístěna v levém horním rohu lokality Brodce na pozemcích města p. č. 1896/151 a 1896/153. Pro tuto komunitní zahradu se počítá s plochou 3 156 m2. V územní studii je budoucí komunitní zahrada zakreslena. Územní studie Brodce byla schválena až po odsouhlasení zadání pro změnu č. 3 územního plánu. Změna pozemku města pro komunitní zahradu tedy není zakreslena ve změně č. 3 územního plánu. Bude zařazena do změny č. 4 územního plánu, jak je výslovně uvedeno přímo v územní studii. Tedy zahrada nijak záhadně „nezmizela“. Zástupci přípravného výboru při argumentaci, jak je třeba zachránit Brodce, opakovaně uváděli, že plochy města chtějí zachovat volně přístupné pro procházky apod. A přesně to zastupitelé na základě výsledku místního referenda schválili.

Pavel Svoboda