Na podzim minulého roku jsme po pár letech požádali návštěvníky naší knihovny o vyplnění dotazníku spokojenosti. Dotazník o 25 otázkách byl anonymní; získali jsme 54 odpovědí a všem jejich autorům velmi děkujeme – jejich pohled na naše služby je pro nás velice cenný. Opravdu oceňujeme, že nám věnovali svůj čas a nad otázkami se zamýšleli skutečně pečlivě.
Průzkumu se zúčastnili dospělí všech věkových kategorií, téměř polovina respondentů byla ve věku 25–44 let. Dospívající od 14 let měli též možnost se zúčastnit, nikdo z této skupiny nám však dotazník nevyplnil. Zhruba polovina odpovídajících jsou lidé, kteří navštěvují knihovnu jednou měsíčně, přibližně 8 % dvakrát měsíčně a celých 22 % uvedlo, že k nám chodí jednou týdně. Jedná se tedy o osoby, které služby i prostředí knihovny opravdu dobře znají. A co jsme se od nich dozvěděli?
Naši nabídku knih, časopisů, audioknih, e-knih, e-audioknih a her oznámkovalo 78 % respondentů jedničkou, dalších 20 % dvojkou; získali jsme ale i cenné konkrétní tipy, na jakou literaturu bychom se měli více zaměřit. Celých 96 % odpovídajících je spokojeno nebo spíše spokojeno s dostupností novinek. Devět desetin dotázaných považuje uspořádání fondu knihovny za vyhovující – přesto právě pracujeme na jeho zjednodušení a větší přehlednosti a atraktivitě.
Téměř stoprocentní spokojenost vyjádřili respondenti s technickým vybavením knihovny, pouze zanedbatelně malá část z nich uvedla, že naši techniku (počítače, tiskárnu, kopírku, tablet, e-čtečku či virtuální realitu) nevyužívá.
Zhruba 90 % dotázaných je spokojeno či spíše spokojeno s nábytkovým vybavením knihovny, naši návštěvníci by však potřebovali více míst k odpočinku, čtení, studiu i práci, stejně tak i větší šatnu. Za dostatečně velké považuje prostory půjčoven 72 %, dalších 28 % za přijatelné; výslovně byla zmiňována přeplněnost a hlučnost oddělení pro děti. Téměř 93 % by uvítalo rozšíření knihovny o přednáškový sál, což je i pro nás překvapivé číslo, ačkoli jsme si vědomi již léta, že přednáškový sál by knihovna nutně potřebovala a snažíme se o tom našeho zřizovatele přesvědčit. Na problém chybějícího sálu narážejí také návrhy na zřízení dalších kurzů – například kroužku deskových her pro menší děti, kurzu francouzštiny, genealogie a dalších. Rádi bychom těmto návrhům vyšli vstříc, ale naše prostory jsou bohužel již zcela vytížené.
Za náš výpůjční systém jsme od 89 % účastníků průzkumu dostali jedničku, ale ještě cennější pro nás byla jedna konkrétní praktická připomínka, díky které jsme systém velmi rychle ještě „doladili“ – nyní si naši čtenáři mohou z pohodlí svého domova rezervovat i knihu, která je v knihovně v době zadání rezervace fyzicky přítomná.
Respondenti vyjádřili spokojenost s naší otvírací dobou, zvláště zmiňovali, jak důležitá je pro ně možnost víkendové návštěvy knihovny – mnozí z našich čtenářů dojíždějí denně za prací a během pracovního týdne nemají možnost se k nám dostat. Z dotazníku jsme získali i náměty: „Líbil by se mi i čtvrtek, ale chápu jiné činnosti, na které také musí být prostor“ či „Rádi bychom zašli v sobotu odpoledne, ale je mi jasné, že to není z provozních důvodů možné.“ Ani nevíte, jak nás tyto dva vzkazy potěšily – mnoho návštěvníků knihovny si neuvědomuje, kolik „neviditelné“ organizační, administrativní i fyzické každodenní práce celého našeho týmu stojí za hladkým chodem knihovny.
Z odpovědí nám vyplynulo několik dalších podnětů ke zlepšení, kterých si velmi vážíme a kterými se již zabýváme. Vcelku však mohu shrnout, že ty nejdůležitější připomínky (přeplněnost oddělení pro děti, nedostatečná kapacita prostoru pro kurzy, přednášky a jiné volnočasové aktivity) nás nijak nepřekvapily – slýcháme je od návštěvníků knihovny dlouhodobě a opakovaně.
Jako celkové hodnocení našich služeb jsme od 93 % respondentů dostali jedničku, od zbývajících 7 % dvojku. Nejvíce byla oceňována ochota, vstřícnost a odborná zdatnost nás knihovníků, příjemná atmosféra a útulnost prostředí a možnost propojování generací – naši klienti vnímají knihovnu jako „místo, kde se mohou lidé potkat, kde si mohou odpočinout a také si tu koupit kávu či čaj“. Také se nám v dotazníku dostalo mnoho ocenění za „výběr přednášejících“ i „aktivity pro všechny věkové skupiny“. Na závěr si dovolím ocitovat jednu z vět, které nás nejvíce potěšily: „Knihovna je pro nás důležitým místem, kde to žije a kde nacházíme inspirativní prostředí.“
Romana Nováková