5.8 C
Dobříš
Úterý, 1 dubna, 2025
Domů Blog Strana 2

Aktuální info z úřadu

Vážení a milí návštěvníci našeho úřadu, dovolte mi vás seznámit s novinkami na našem úřadě, které jsme s kolegyněmi a kolegy připravili od 1. dubna 2025. Tou nejvýznamnější změnou, kterou někteří z vás již zaznamenali, je rozdělení stávajícího Oddělení tajemníka, které formálně vedl tajemník úřadu, na Odbor infocentra a propagaceOdbor kanceláře vedení. Oba odbory mají své samostatné vedoucí, které uspěly ve výběrovém řízení a byly dne 18. února 2025 jmenovány radou města.

Odbor infocentra a propagace, jehož vedoucí se stala Bc. Lucie Kocmanová, bude, stejně jako dosud, sídlit v Kopáčkově domě. I nadále bude zajišťovat obsluhu klientů našeho infocentra, organizaci kulturních a jiných akcí (spolu)pořádaných městem, působit jako redakce Dobříšských listů, spravovat sociální sítě města a intenzivněji se zaměřovat na propagaci a podporu turismu a cestovního ruchu. Složení infocentra se mírně změnilo – pracovníkem pro styk s občany zůstává pan Daniel Rambousek, ostatní kolegyně jej budou v době jeho nepřítomnosti pouze zastupovat. S tím souvisí i nejdůležitější změna – zrušení agendy vidimace a legalizace, kterou jsme do infocentra přidali v červnu loňského roku, abychom tuto službu mohli občanům nabízet každý všední den.
Tuto službu chceme zachovat v pracovních dnech i nadále (tj. nejen v úřední hodiny, které jsou pondělí a středa 7.30–11.30 a 12.30–17.00 a pátek 7.00–11.30 a 12.30–14.00), a proto je možné od dubna vidimovat (ověřovat shodu opisu nebo kopie s listinou) nebo legalizovat (ověřovat pravost podpisu) na přepážce matriky i v úterky a čtvrtky, a to pouze po předchozí dohodě s matrikářkami – paní Jitkou Klimtovou (318 533 313) nebo paní Ivetou Urikovou (318 533 316) anebo na e-mailu matrika@mestodobris.cz, neboť v tyto dny zajišťují i jiné úkony (např. ověřování v terénu, čtvrteční svatby), a proto je třeba se předem na termínu návštěvy našeho úřadu v tyto dny dohodnout.
Žadatelé o výpis z CzechPOINTu (např. výpis z rejstříku trestů či výpis z katastru nemovitostí) mohou navštívit i nadále jak přepážku matriky, tak infocentrum.
Z organizačních důvodů jsme však nuceni zkrátit úřední hodiny matriky, a to v pátky, kdy bude matrika otevřena jen v době 7.00–11.00 z důvodu konání svatebních obřadů a na pozdější čas nyní neumožňuje rezervaci ani objednávkový systém on-line.

Odbor kancelář vedení povede Ing. Bc. Martina Uhrinová, která bude pracovat ve 2. patře budovy radnice (čp. 119), ovšem své pracovníky bude mít i nadále po všech budovách úřadu. Tento odbor bude zajišťovat agendy podatelna, spisovna, správa IT, školství a příspěvkové organizace, sekretariát vedení, veřejnosprávní kontroly a prevence kriminality.
S tím souvisí i přesun pracovníků Odboru místního rozvoje z 2. patra budovy radnice do 2. patra budovy čp. 230 (kde sídlí městská policie, živnostenský úřad a část Odboru správních agend řešící přestupky).
Věřím, že se změny projeví pozitivně a vy, návštěvníci našeho úřadu či obyvatelé města, budete s naším úřadem i nadále spokojeni, jak se čas od času dočtu od těch, kteří se nebojí ocenit práci úředníka a nahlas vyjádřit pochvalu.

Jan Horník, tajemník MěÚ Dobříš

Lucie Kocmanová – nová vedoucí Odboru infocentra a propagace

foto: Denisa Havlíčková

Po absolvování vysoké školy se zaměřením na cestovní ruch jsem dvacet let působila ve vydavatelských a mediálních domech, kde jsem zastávala pozice zástupkyně šéfredaktora, vedoucí vydání a editorky. Mé zkušenosti z oblasti médií a komunikace nyní využívám k podpoře rozvoje turismu a povědomí o našem městě.
Mezi klíčové priority, na které se chci společně se svými kolegy zaměřit, patří zajištění a koordinace akcí pořádaných a spolupořádaných městem Dobříš, zefektivnění služeb infocentra, spolupráce na přípravě Dobříšských listů a větší propagace města jako turistické destinace, a to nejen prostřednictvím sociálních sítí, ale i pravidelnými články v celostátních médiích. Dále se soustředím na modernizaci webových stránek města a zavedení jejich anglické jazykové verze.
Velký důraz kladu na projekt Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21, jehož náplní je zkvalitnění života místních obyvatel. Důležité je také udržování a rozvoj spolupráce s partnerským městem
Wągrowiec, což přispívá k posilování mezinárodních vztahů a kulturní výměny. Mým cílem je, aby Dobříš byla nejen atraktivním místem pro návštěvníky, ale také moderním a otevřeným městem pro místní občany.

Lucie Kocmanová

Martina Uhrinová – nová vedoucí Odboru kanceláře vedení

foto: Denisa Havlíčková

Jsem absolventkou Českého vysokého učení technického, kde jsem získala inženýrské vzdělání, na které jsem následně navázala pedagogickým studiem. Své znalosti jsem si dále rozšířila v průběhu pracovních let v oblasti práva. Nabyté vědomosti jsem využila během své praxe na různých pozicích ve veřejné správě.
Na Městském úřadu Dobříš pracuji již šestý rok – během této doby jsem získala cenné zkušenosti zejména v oblasti agendy dotací, veřejnosprávních kontrol a metodické podpory v legislativních procesech. Díky této praxi jsem se mohla podílet na zajištění transparentního a efektivního fungování veřejné správy, což považuji za klíčový aspekt moderního úřadu.
V pozici vedoucí Odboru kanceláře vedení bych se ráda zaměřila na modernizaci a elektronizaci některých agend, například dotačního řízení, což by vedlo ke zjednodušení a zrychlení celého procesu. Dále se chci soustředit na systematickou podporu příspěvkových organizací, zejména prostřednictvím metodické pomoci. Současně považuji za nezbytné zajistit efektivní fungování dalších klíčových agend úřadu, jako jsou podatelna, archivní služba a IT správa celého úřadu, které jsou pro chod města nepostradatelné.

Martina Uhrinová

Občanské průkazy a cestovní doklady

Foto: Denisa Havlíčková

Občanský průkaz je jedním z nejdůležitějších dokladů v České republice. Je povinný pro každého občana staršího 15 let s trvalým pobytem na území České republiky. Od 2. srpna 2021 se na území České republiky vydávají strojově čitelné občanské průkazy s biometrickými údaji. Vydání občanky je spojeno s návštěvou úřadu a pořízením fotografie a otisků prstů na místě (již není potřeba tzv. průkazovou fotografii přinést s sebou). Žádost o občanský průkaz nebo cestovní pas lze podat na Městském úřadu Dobříš (Mírové náměstí čp. 119, přízemí) nebo na kterémkoliv úřadu obce s rozšířenou působností. Občanský průkaz je možno na vlastní žádost, tedy dobrovolně, pořídit i pro děti od narození do 15 let a je možné využívat ho i jako cestovní doklad také po členských státech Evropské unie. Z důvodu změny údajů uvedených v občanském průkazu (například změna trvalého pobytu nebo změna stavu v něm zapsaných) se občanský průkaz po 45 dnech blokuje a občanský průkaz se stává neplatným.

Všechny občanské průkazy, které byly vydány po 1. červenci 2018, obsahují povinně čip. Pokud držitel průkazu tento čip aktivuje, může následně svou totožnost prokazovat také elektronicky při využívání digitálních služeb veřejné správy. Kromě aktivovaného čipu budete potřebovat také čtečku čipových karet a software eObčanka, který je dostupný pro počítače.

V aplikaci eDoklady, což je další novinka, můžete mít uloženou virtuální občanku a můžete se tímto způsobem přes QR kód prokázat, stejně jako s klasickou plastovou kartičkou. Od července 2024 tuto aplikaci využijete například na úřadech obcí s rozšířenou působností, policii, soudech, úřadech práce nebo finančních úřadech. Pokud končí platnost stávajícího dokladu, mají ten „obyčejný“ žadatelé bezplatně. Pokud jej chtějí s platností na jeden či tři měsíce, zaplatí 100 Kč. Oproti tomu občanka s čipem vyjde vždy na 500 Kč.

Chcete-li cestovat mimo Evropskou unii, musíte si pořídit cestovní pas. U velvyslanectví daného státu zjistíte, jakou minimální platnost cestovního pasu cizí stát vyžaduje. Požadovaná minimální doba platnosti cestovní pasu může být například 6 měsíců po návratu. Požádejte o vydání nového cestovního pasu včas, protože standardní lhůta pro vydání je 1 měsíc.

Lze vydat i cestovní pas ve zkrácené lhůtě – například do 5 pracovních dnů anebo do 24 hodin, ale zde jsou vyšší správní poplatky. K žádostem o nový občanský průkaz i cestovní pas se předkládají doklady (např. rodný list, platný občanský průkaz, platný cestovní pas, oddací list, řidičský průkaz) vždy v originále.

Jan Horník, tajemník MěÚ Dobříš

Dobříšský Týden Země 2025

Foto: Denisa Havlíčková

22. duben je zapsán v povědomí lidí jako Den Země a celosvětově věnován oslavě naší planety a ochraně životního prostředí.

Slaví se jako den vzniku moderního environmentálního hnutí. Společnou účastí na akcích konaných k oslavě tohoto významného dne se také hlásíme k tomu, že nám není lhostejný stav naší planety, našeho státu, našeho města i okolí našeho domova. Deklarovat svůj postoj je velmi důležité, zejména v současné neklidné době. I když na velké změny jedinec sám nestačí, může se na jejich prosazování a vlastní realizaci podílet.
K oslavě Dne Země se každoročně přidává i město Dobříš. Chystá tradičně Týden Země, kdy se bude nejen celé město a jeho okolí uklízet, ale bude se i slavit. Hlavní aktivitou od 21. (pondělí) do 27. dubna (neděle) bude úklid veřejných prostranství a okolí města, součástí oslav však budou i další akce, které různým způsobem upozorní na nutnost chránit naše životní prostředí. Nejvýznamnější bude opět oslava Dne Země na hřišti Boženy Němcové, tentokrát v pátek 25. dubna od 10 do 16 hodin s názvem „Šelmy mezi námi“.

K úklidu město vyzývá neziskové organizace, dobříšské školy i další občany města, kteří nikde organizovaní nejsou a chtějí pomoci, a prosí o jejich zapojení. Tradičně zajistí svoz a likvidaci sesbíraného odpadu a dle požadavků vydá igelitové pytle a gumové rukavice. Pro potvrzení úklidových lokalit i další informace k tématu kontaktujte Odbor výstavby a životního prostředí – e-mail: harmanova@mestodobris.cz, telefon 318 533 380, popřípadě přímo osobní návštěva (čp. 1602 – nad Penny Marketem). Děkujeme za zapojení do péče o životní prostředí.
Na hřišti se setkáme k oslavě s tématem
Šelmy mezi námi. O zábavu i informace opět nebude nouze. Organizátoři chtějí návštěvníky upozornit na momentálně aktuální problematiku velkých šelem nejen v našich lesích, exotických druhů v soukromé péči, na zvířata v útulcích i na vhodnou péči o pejsky a kočičky v domácnostech. Věříme, že si tyto informace osvojí zejména děti z našich mateřských školek a prvních stupňů škol základních, pro které je akce primárně určena. Ani dospělí návštěvníci se však nudit nebudou. Na tuto akci, kterou město pořádá ve spolupráci s dalšími organizacemi z Dobříše a okolí, jste srdečně zváni.

Ing. Alena Harmanová, vedoucí
Odboru výstavby a životního prostředí

Správa zeleně v období vegetačního klidu

foto: Lenka Klánová

V období vegetačního klidu jsme se jako správci zeleně zaměřili na důležité úkoly, které přispívají k zajištění bezpečnosti městské zeleně. Jedním z nich bylo kácení dřevin ve špatném zdravotním stavu. V lokalitách Bzdinka a Na Kole byly odbornou arboristickou firmou provedeny bezpečnostní řezy na topolech. Tato preventivní opatření napomáhají minimalizovat riziko pádů suchých větví nebo celých stromů během silného větru nebo jiných nepříznivých povětrnostních podmínek. Za všechny pokácené dřeviny dojde v následujícím roce k adekvátní výsadbě. Nové stromy a keře jsou pečlivě vybrány tak, aby obohatily místní ekosystém a přispěly k estetice našich veřejných prostor. Jako správci městské zeleně jsme rádi, že můžeme zajistit, aby naše městská zeleň byla nejen krásná, ale také bezpečná a zdravá.

Lenka Klánová,
referentka správy majetku

Ptačí zahrada v Dobříši: Nové útočiště pro ptáky i přírodu

Foto: Šárka Krůtová

Dobříš má nový přírodní klenot! Ptačí zahrada, která byla dokončena začátkem roku 2025, už vítá své první ptačí obyvatele a láká milovníky přírody k návštěvě.

Projekt vznikl ve spolupráci města Dobříš a Přírodovědného spolku Dobříš, který se postaral o návrh s cílem vytvořit příjemné a bezpečné prostředí pro ptáky a další živočichy. O financování a realizaci se pak postaralo město a pracovníci Odboru správy majetku MěÚ Dobříš.
Vše začalo v září 2024, kdy město Dobříš oslovilo spolek s nabídkou zapojit se do projektu na místě, které bylo původně určeno pro komunitní zahradu. Kvůli nesouhlasu majitelů okolních pozemků však z této myšlenky sešlo, a tak se zrodil nápad na vytvoření ptačí zahrady. Spolek přišel s několika návrhy, jak prostor přizpůsobit potřebám ptactva a dalších živočichů.

Co zahrada nabízí?
V prostoru byly instalovány ptačí budky a krmítko. Tvořit se bude také loučka pro opylovače, kompost pro podporu půdních organismů a vysázeny zde budou také vhodné keře. V listopadu 2024 město zajistilo odborný ořez a vazbu javoru u vstupu do zahrady a prořezávku keřů a stromů. Ze spadlého smrku byla ponechána část kmene jako přirozené útočiště pro hmyz.
V lednu 2025 bylo dokončeno oplocení zahrady z kulatiny, které chrání prostor před nezvanými hosty a zároveň umožňuje ptákům a menším živočichům snadný přístup. V únoru 2025 byla na místo instalována informační cedule s podrobnými informacemi o ptačí zahradě a jejích obyvatelích. Cedule je doplněna QR kódem, který odkazuje na nově zprovozněné webové stránky s aktuálními informacemi o zahradě.
Ptačí zahrada nabízí nejen útočiště pro ptactvo, ale také inspiraci pro všechny milovníky přírody. Přijďte se zaposlouchat do zpěvu ptáků a načerpat klid z přírody!

Zpracovala DH

Harmonogram blokového čištění ulic

Obrázek – zdroj: mapy.cz

DOKAS Dobříš, s. r. o., a město Dobříš si dovolují oznámit, že bude provedeno blokové čištění ulic ve městě Dobříš.

1. duben – úterý
Mírové náměstí, B. Němcové, Jiřího Wolkra, Za Branou, Přemyslova, Mládeže, Nová, Tyršovo nám., Jáchymovská, Hornická, Družstevní

2. duben – středa
28. října, L. Kopáčka, Lidická, Na Nábřeží, A. Dvořáka, Vančurova, nám. Svobody, Na Trávníkách

4. duben – pátek
Příkopy, Příkrá, Mostecká, Zahradní, Lomená, Dlouhá, Part. Svobody, Trnovská

7. duben – pondělí
Fričova, Školní, Za Poštou, nám. Komenského

9. duben – středa
Dukelské nám., Žižkova, Na Lukách, U Slovanky, Plk. Petroviče, Bořivojova (+ příčné ulice)

11. duben – pátek
Hálkova, Zborovská, Dělnická, U Plovárny, Na Kole, Okružní (+ příčné ulice)

14. duben – pondělí
V Lipkách, B. Smetany, Husova, Tylova, U Slávie, Mánesova

16. duben – středa
Anenská, Lesní, Fr. Průši, Na Chmelnici, Jiráskova, V Zahradách, Karnetova zahrada, Polní, Na Tarásku

17. duben – čtvrtek
Za Pivovarem, Přímá, U Pilského potoka, Malé paseky, Na Ligruse, U Ovčína

22. duben – úterý
Nad Papežem, K Vodárně

23. duben – středa
Rukavičkářská, Březová, Jeřábová, Levandulová, Jasmínová, Průmyslová, Na Vyhlídce, K Lesu

25. duben – pátek
Šeříková, Růžová, Azalková, Lípová, Javorová, Nad Prachandou, Dubinské kaštánky, Krásný život, Modřínová, Bezová, Smrková, Trnková, Šípková

28. duben – pondělí
Bratří Čapků, Loukotova, K Oboře, Na Vlašce, Balabánova

30. duben – středa
Na Čihadlech, Pleskotova, Werichova, Schartova, Brodecká, Brdská, Západní, Luční, Úvozová

Blokové čištění – sídliště Větrník

22. duben – Nad Papežem, K Vodárně
23. duben – Rukavičkářská, Březová, Jeřábová, Levandulová, Jasmínová, Průmyslová, Na Vyhlídce, K Lesu

Žádáme občany, aby ve shora uvedených termínech odstranili svá vozidla z komunikace, a to v době od 7.00 do 15.00 hodin. Pokud tak neučiní, mohou být od MP uloženy sankce ve formě blokové pokuty.

Děkujeme za spolupráci.

Jakub Jarůšek, jednatel společnosti

Odpadové okénko: Nevíme o tom, ale topíme se v textilu

Ročně textilní průmysl vyprodukuje 100–150 miliard kusů textilního oblečení. Z toho 30 % se vůbec neprodá, a tak použitelným oblečením zahlcujeme státy třetího světa. Globální svět se doslova topí v oblečení, které by stačilo pokrýt spotřebu dalším šesti generacím. Oblečení vyrábíme v krajinách globálního jihu v otřesných podmínkách, v moderním otroctví a znečišťujeme jeho výrobou životní prostředí. Kvalita oblečení rok od roku klesá.
V České republice chybí recyklační linky, které by dokázaly textilní odpad přepracovat na využitelné výrobky. Společnosti zabývající se svozem textilního materiálu se dostávají do problémů, protože značná část námi vytříděných odpadů je nevhodná k recyklaci či dalšímu využití a končí ve spalovnách či na skládkách, a za to musí někdo zaplatit.
I my na Dobříši začínáme pociťovat problémy spojené s tříděním textilního odpadu. Na Dobříši od dubna končí charitativní projekt KLOKTEX help nadační fond, s kterým město spolupracuje více než 4 roky. Všechny modročervené kontejnery s klokánkem postupně zmizí z veřejných stanovišť sběrné sítě. Ve spolupráci s vámi a společností jsme nasbírali přes 225 tun textilního materiálu. Ředitelka projektu, který usiloval o získávání peněz a oblečení pro dětské a azylové domovy, se vyjádřila takto:
„Bohužel situace na trhu s textilní surovinou je neudržitelná a my musíme urgentně jednat. Všichni sběrači textilu napříč ČR jsou v obrovských problémech a nevidíme momentálně východisko, jak se z této situace dostat…
Řešíme opravdu velký problém s již dále nevyužitelným materiálem v kontejnerech, který ukládáme kompletně pod poplatkem na skládku, což není ekonomicky udržitelné a také není smyslem našeho projektu.“

Město se snaží situaci řešit, a tak uzavřelo smlouvu s novým dodavatelem služeb spol. TextilEco. Během dubna tak na místech veřejných zvonků budou stát místo modročervených kontejnerů kontejnery bílé. Společnost TextilEco spolupracuje s e-shopy, které se zabývají prodejem odpovědné módy. Vytříděné znovupoužitelné kusy oblečení jdou opět do prodeje, a tak se uzavírá kruh a z odpadu se stává opět využitelný výrobek.

Z výše uvedeného vyplývá:
Nakupujme s rozmyslem jen to, co opravdu potřebujeme. Slevy jsou lákavé, ale opravdu potřebujeme mít šatník zaplněný věcmi, které si oblečeme dvakrát do roka?
Nakupujme opravdu kvalitní kusy oblečení z kvalitních materiálů, které dlouho vydrží a vzápětí mohou být opět recyklovány.
Nakupujme v obchodech, které se zabývají udržitelnou módou.

A jak naložit již s nepotřebným textilem?
Vyzkoušejte dostupné alternativy na Dobříši a v okolí. Oblečení můžete věnovat někomu zadarmo ve FB skupině Za odvoz. Během roku je na Dobříši pořádáno několik akcí, které se věnují výměně nebo prodeji použitelného oblečení. V dubnu pořádá T. J. Sokol Dobříš prodejní bazárek v prostorách sokolovny (5. dubna od 8.00 do 12.00). Na konci dubna se opět chystá oblíbený SWAP – výměnný bazar oblečení, a to v prostorách U Tří statkářů (27. dubna od 10.00). Existuje již několik e-shopových bazarů, které se zabývají prodejem takzvané udržitelné módy v režimu: prodej své oblečení – získej odměnu – nakup oblečení po někom jiném. Nebo můžete oblečení vhodit (čisté a zabalené) do nejbližšího kontejneru na tříděný textil. Kontejnery jsou určené na oblečení, textilní materiál (ručníky, povlaky), obuv nebo hračky.

Kateřina Rambousková
Zdroj foto: archiv města

Instalace nuceného větrání se ZZT – třetí rok v udržitelnosti

Foto: archiv města

CZ.05.5.18/0.0/0.0/17_070/0006730
V roce 2020 byla ukončena fyzická realizace projektu „Snížení energetické náročnosti Sportovní haly Dobříš – Instalace nuceného větrání se zpětným získáváním tepla“. Na tento projekt byla poskytnuta dotace v rámci operačního programu Životní prostředí (OPŽP), prioritní osy 5 – Energetické úspory, specifického cíle 5.1 – Snížit energetickou náročnost veřejných budov a zvýšit využití obnovitelných zdrojů energie, ve výši 7 462 998,19 Kč. Za účelem zvýšení energetických úspor byla zrekonstruována kotelna, včetně instalace nových vzduchotechnických jednotek, které jsou umístěny na části střechy sportovní haly. Projekt byl realizován v souladu s podmínkami poskytnutí dotace.

Ing. Eva Hladíková,
odbor místního rozvoje

Nadcházející události