Volby nás čekají v brzké době do Poslanecké sněmovny a za rok do samospráv (městské a obecní úřady). Myslím, že učitelé občanské výchovy a společenských předmětů mají možnost prakticky i teoreticky učit žáky a studenty o možnosti zvolit si své představitele, kteří pak budou rozhodovat o vývoji našeho státu a měst, obcí.
Volení svých zástupců není jednoduché. Mnohokrát záleží na informacích, slibech, nabídkách, i trochu „hraní role“ kandidátů, jejich veřejném vystupování a zájmech jednotlivých občanů, kteří mohou svým hlasem rozhodnout, co bude další 4 roky.
Při volbách se mi nejvíce vybaví učivo mediální výchovy ve školách. Někdy mě napadne, jak učit děti, žáky a studenty práci s daty, informacemi, které se k nim dostávají různou cestou, u nich zvláště z online prostoru. Společnost, ve které často zapomínáme na papír a tužku, si neuvědomuje, že mezi námi je skupina občanů, kteří odmítají, nemohou věkem, zdravotním stavem i schopnostmi, s daty a informacemi podávanými online sítěmi pracovat. Často se s nimi setkávám. Co jim poradit a jakou informaci jim předat?
Když jsou informace podávány převážně jedním způsobem (online prostor, facebook, whatsapp), upravené k obrazu svému, využívající jen určitá slova, co nám v současné době často dodává umělá inteligence (AI), a jež jsou podporovány různými daty získanými od lidí z celého světa za mnoho let a uloženými v datových centrech po světě. Pak by se nám měla objevit otázka: „Co je a co není pravda?“ Kdysi dávno nám říkali, co je psáno, to je dáno. Při každodenním setkávání s lidmi si občas říkám, kde to četli, kdo jim to řekl nebo neřekl, kdy a jak se informace podala a pak se ztratila. Říká se „opakování matka moudrosti“.
Chceme-li si říkat, že jsme se rozhodli, jak nejlépe jsme mohli, bylo by dobré předkládat a pamatovat si data, údaje a informace z různých zdrojů, pracovat s nimi. Každý z nás má svou pravdu a je na něm, jak přesvědčí ostatní.
Mgr. Eva Burešová, zastupitelka










































