V průběhu podzimu jste si mohli všimnout nových nakreslených čar na dobříšských ulicích a chodnících. Na facebooku prakticky každá nová svislá či vodorovná značka vzbudí komentáře pozorných obyvatel našeho města. Dovolte mi zde vysvětlit, jaký je vlastně celkový záměr těchto „drobných“ změn.
Podobně jako jiná moderní města v republice či Evropě se snažíme dopravu přizpůsobovat potřebám obyvatel a moderním trendům. Všichni, nebo alespoň většina z nás, chceme žít v městě plném zeleně, v městě, kde se lze dobře pohybovat jak autem, tak veřejnou dopravou, tak i pešky, na kole či koloběžce. Všechny způsoby dopravy mají své opodstatnění a nejvhodnější je kombinovat je podle potřeby. Někdy se více hodí vyrazit autem, někdy třeba na kole a někdy autobusem. V dobrém městě je vhodná dopravní infrastruktura pro všechny. Pro auta stavíme a opravujeme každý rok ulice, letos se dočká velké opravy i parkoviště na Větrníku. Pro chodce podobně každý rok upravujeme chodníky, letos třeba v Hostomické, Rukavičkářské či U Pivovaru. Dlouhodobě však ve městě máme málo vhodné podmínky pro pohyb na kolech a koloběžkách. Přitom cyklodoprava je pro město naší velikosti vhodným doplňkem ostatních dopravních možností. Hlavní stavbou letošního roku v této oblasti je přístřešek pro 120 kol v blízkosti školního areálu. Na umístění i velikosti se shodli ředitelé obou základních škol i gymnázia již před dvěma roky. Potřeba bezpečného místa na odložení kol vzešla i z ankety mezi více jak 300 školáky a studenty, která proběhla loni. Přístřešek by měl být dokončen do konce roku. Policií je již odsouhlasena úprava provozu na chodníku v ulici Školní, kde bude v dohledné době legalizován pohyb i na kolech. V místě, kde je chodník široky, se již dnes pohybují často společně chodci i cyklisté, nyní to bude oficiálně povolený a vyznačený režim.
Před rokem jsme při veřejné debatě na téma doprava představili plánované trasy, kudy by mohly do školy co nejbezpečněji jezdit děti na kolech z Větrníku. Na cestě je několik úzkých míst, jedním z nich je hráz rybníku Papež. S dopravními specialisty i veřejností jsme diskutovali, kudy cyklisty vést. Z důvodu bezpečnosti jsme se rozhodli vést cestu v této části po chodníku, kde se společně budou pohybovat cyklisté i chodci. Takto to vyprojektoval dopravní inženýr a schválila Policie ČR. Značení tak navazuje u pivovaru na jízdní pruhy pro cyklisty v ulici Rukavičkářská. Přitom v místech, kde se cyklisté pohybují po silnici po vyznačeném pruhu, nemají žádnou absolutní přednost před auty, podobně jako nemají v tomto místě absolutní přednost auta před cyklisty. Stále je to o vzájemném respektu. Auta a cyklisté zde musí dodržovat pravidla silničního provozu platná pro jízdu v pruzích.
Značení bude v dalších letech pokračovat v ulici Příkopy a 28. října tak, aby po dokončení byla vyznačena celá cesta pro cesty do škol na kolech. Míst, která chceme upravit pro snazší pohyb cyklistů, je v našem městě více. Podle zkušeností z jiných měst s rozvojem infrastruktury pro cyklisty postupně přibývá i těch, kdo vyrazí na kolech. Budeme je tedy více potkávat. Buďme k sobě prosím ohleduplní.
Pavel Svoboda, starosta