17.1 C
Dobříš
Úterý, 15 července, 2025
Domů Blog Strana 27

Společnosti Panattoni a Colloredo-Mannsfeld přicházejí s unikátním konceptem na ochranu českých lesů

Foto: Ondřej Píša

Společnosti Panattoni, Colloredo-Mannsfeld, spol. s r. o., a Tree.ly představily model spolupráce zaměřený na regionální ukládání uhlíku, ochranu lesních ekosystémů, udržitelný rozvoj a podporu vzdělávání.

Unikátní projekt ukazuje, jak mohou soukromé společnosti přispět k obnově a zvýšení odolnosti lokálních lesních porostů. V podstatě se jedná o využití prostředků získaných z kompenzací uhlíkové stopy průmyslové výstavby, a to investicí do projektů zaměřených na ukládání uhlíku přímo v českých lesích. Colloredo-Mannsfeld, spol. s r. o., spravuje rozsáhlé lesní porosty, ve kterých zavádí nové adaptační strategie zaměřené na sekvestraci uhlíku v lesních porostech, zvyšování jejich odolnosti a podporu mimoprodukčních funkcí lesa. Celý proces je nezávisle certifikován rakouským kontrolním sdružením TÜV.

Tímto projektem chce společnost Panattoni představit nový možný model odpovědnosti za uhlíkovou stopu svých projektů. Spolupráce se společnostmi Colloredo-Mannsfeld a Tree.ly je příkladem odpovědného přístupu k ochraně životního prostředí, který odráží rostoucí potřebu praktických řešení klimatických problémů a ukazuje, že spolupráce mezi soukromými subjekty může mít na ochranu klimatu zásadní vliv.

„Jednání byla zahájena již na konci roku 2022. První kontakt proběhl ve věci možnosti certifikace majetku rodiny Colloredo-Mannsfeld v Rakousku a následně byl záměr rozšířen o lesy na území České republiky. S ohledem na skutečnost, že se jednalo o první žádost tohoto druhu na našem území, byla používaná metodika adaptována na vstupní data a podmínky České republiky. I přes to, že se v našich podmínkách jednalo o inovativní projekt, podařilo se ho po vzájemné intenzivní spolupráci dokončit a připravit na certifikaci. Unikátní na projektu je to, že stojí na principu aktivního lesnického managementu, který podle celé řady výzkumných prací významně napomáhá ukládání uhlíku v lesní biomase,“ říká Robin Ambrož, ředitel Lesní správy Zbiroh Colloredo-Mannsfeld, spol. s r. o.

Společnost Colloredo-Mannsfeld, spol. s r. o., hospodaří na více než 17 000 hektarech lesů v České republice. Její přístup certifikovaný organizací PEFC je příkladem udržitelného hospodaření, které zachovává ekologické funkce lesa a zároveň přispívá ke snížení uhlíkové stopy.
Díky projektům realizovaným na těchto lesních plochách může být ročně zachyceno až 17 284 tun CO₂. Takového výsledku se podařilo dosáhnout například snížením těžby dřeva oproti kalkulovaným těžebním možnostem, což zvyšuje kapacitu prostředí pro ukládání uhlíku v lesních ekosystémech. Společnost se rovněž věnuje vzdělávání v oblasti péče o lesní ekosystémy. Kromě akcí určených pro širokou veřejnost organizuje také programy pro děti základních škol, jako je například „Den s lesníkem“.

Ondřej Píša

Program Nová zelená úsporám (NZÚ) – změny platné od února 2025

Zdroj obrázek: istockphoto.com

Program Nová zelená úsporám (NZÚ) prochází od února 2025 významnými změnami, které mají za cíl zjednodušit podmínky a zvýšit dostupnost podpory pro širší okruh žadatelů. Tyto změny se týkají především rodinných domů; podmínky pro bytové domy zůstávají beze změn.

Hlavní změny v programu NZÚ od února 2025:

1. Zálohové financování: Žadatelé nyní obdrží část dotace předem, což usnadní financování projektů a může zlepšit přístup k úvěrům na pokrytí zbývajících nákladů.
2. Rozdělení programu: Program je nově rozdělen do dvou podprogramů:
Oprav dům po babičce: Zaměřený na komplexní renovace rodinných domů.
Nová zelená úsporám Light: Určený pro dílčí renovace, dostupný pro všechny domácnosti včetně nízkopříjmových.

Podání žádostí: Příjem žádostí v upravené výzvě začne 20. února 2025 a podmínky budou platit po celý rok.
Tyto změny mají za cíl urychlit tempo renovací rodinných domů, reagovat na vývoj cen technologií a zvýhodnit lokální spotřebu vyrobené energie. Program také klade důraz na zateplení a komplexní renovace, které přinášejí nejvyšší energetické úspory.

Program Nová zelená úsporám pro rodinné domy od února 2025 nabízí podporu na širokou škálu opatření zaměřených na zvýšení energetické efektivity, snížení emisí a využívání obnovitelných zdrojů energie. Zde je přehled podporovaných opatření:

1. Zateplení obvodových konstrukcí

Podporovaná opatření:
– Zateplení fasád
– Zateplení střechy, stropů a podlah
– Výměna oken a dveří za energeticky úsporné varianty
Výše podpory:
– Až 50 % nákladů pro standardní žadatele
– Až 80 % nákladů pro nízkopříjmové domácnosti (max. 250 000 Kč)

2. Výměna neekologických zdrojů tepla

Podporovaná zařízení:
– Tepelná čerpadla
– Kondenzační plynové kotle (pouze v kombinaci s dalšími opatřeními)
– Kotle na biomasu
Podmínky:
– Nahrazení nevyhovujícího kotle 1. nebo 2. emisní třídy
Výše podpory:
– Až 50 % nákladů, maximálně 150 000 Kč

3. Instalace obnovitelných zdrojů energie

Fotovoltaické systémy:
– Maximální výkon: 5 kWp
– Podpora: až 30 % nákladů, maximálně 150 000 Kč
Solární termické systémy:
– Na ohřev vody a vytápění
– Podpora: až 35 % nákladů, maximálně 60 000 Kč

4. Řízené větrání s rekuperací tepla

Podpora:
– Až 50 % nákladů, maximálně 100 000 Kč
Podmínky:
– Instalace zařízení v rámci komplexní renovace

5. Dešťová a šedá voda

Podporovaná opatření:
– Systémy pro využití dešťové vody (např. pro závlahu nebo splachování WC)
– Systémy na recyklaci šedé vody
Výše podpory:
– Až 50 % nákladů, maximálně 50 000 Kč

6. Nabíjecí stanice pro elektromobily

Podpora:
– Instalace domácí nabíjecí stanice
– Výše podpory: až 30 % nákladů, maximálně 30 000 Kč

7. Kombinační bonusy

Možnost kombinace více opatření:
– Např. zateplení + fotovoltaika + rekuperace
– Bonus: až 50 000 Kč při kombinaci dvou a více opatření

8. Regionální zvýhodnění

Vybrané regiony:
– Podpora zvýšena o 10 % v méně rozvinutých oblastech
Cíl:
– Podpora projektů mimo velká města

Důležité informace pro žadatele

Zálohové financování:
– Možnost získat část podpory předem
Podání žádostí:
– Od 20. února 2025
Podmínky:
– Opatření musí být realizována odbornou firmou
– Doklady o realizaci jsou povinné

Pro více informací navštivte oficiální stránky programu https://novazelenausporam.cz/.

Svoz odpadů ze zahrad

Ilustrační foto: www.freepik.com, @whispers

DOKAS Dobříš, s. r. o., a město Dobříš si dovolují oznámit, že bude proveden svoz odpadů ze zahrad (tráva, větve stromů a keřů) ve městě Dobříš.

Odpad bude odvezen na náklady města za dále uvedených podmínek:
– odpad musí být uložen do kontejnerů přistavených výhradně za tímto účelem
– odpad nesmí obsahovat jiné druhy odpadů mimo odpadu zeleně
– odpad smí být uložen do určených nádob pouze v den sběru odpadů ve stanovený čas
– odpad nesmí být uložen v pytlích a musí být roztříděn na větve a kompostovatelný odpad (tráva, zbytky rostlin atd.)

Dny sběru odpadů a seznam sběrných míst pro oblasti:

Sobota 22. března a 19. dubna od 8.00 hod. do 15.00 hod.
• sběrný dvůr – areál firmy DOKAS Dobříš (ul. Na Chmelnici),
• křižovatka ul. Husova a V Lipkách,
• křižovatka ul. Žižkova a Přemyslova,
• u „Papežanky“ – ul. Dělnická,
• křižovatka ul. U Ovčína a Na Ligruse,
• parkoviště v ul. Na Zlaté stezce (nad „Pentagonem“),
• ul. Na Nábřeží (u Prokopovy zahrady),

Sobota 29. března a 26. dubna od 8.00 hod. do 15.00 hod.
• sběrný dvůr – areál firmy DOKAS Dobříš (ul. Na Chmelnici),
• křižovatka ul. Čs. armády a Polní,
• křižovatka ul. Hálkova a Okružní,
• křižovatka ul. Nad Prachandou a Dubinské kaštánky,
• křižovatka ul. K Vodárně a Nad Papežem,
• parkoviště – Krmelec Vlaška,
• křižovatka ul. Part. Svobody a Dlouhá.

Veškeré „hromádky“ zeleného odpadu v ulicích budou považovány za černou skládku. Původci černé skládky může být uložena pokuta ve výši dle zákona.

Děkujeme za pochopení a těšíme se na vaši spolupráci.

Jakub Jarůšek, jednatel společnosti

Zazvoní i na vás?

Na jaře se rozbíhá další kolo celostátního šetření, při němž tazatelky a tazatelé Českého statistického úřadu navštěvují domácnosti po celé republice a žádají je o spolupráci.

Tazatelky a tazatelé ČSÚ mají adresy, které musí navštívit, předem dané, a pokud je odmítnete, nemohou je nahradit například tím, že by vyzpovídali sdílnějšího souseda. Jednotlivé domácnosti vybírá z celorepublikového seznamu adres počítačový program tak, aby pokryly všechny obydlené části země a odpovídaly hustotě osídlení daného regionu.
Pokud tazatelka nezastihne nikoho doma, zpravidla zanechá ve schránce na sebe kontakt. Jestliže se jí na tento kontakt nikdo neozve, vrátí se na místo ještě několikrát a pokusí se s obyvateli daného domu nebo bytu spojit.

Skutečnost, že se jedná o tazatele Českého statistického úřadu, a nikoliv o podomní prodejce či podvodníky, lze snadno ověřit na webové stránce úřadu (csu.gov.cz). Dole, v tmavomodré části je ve sloupci „Ochrana dat a legislativa“ odkaz „Ověření tazatele“. Po jeho odkliknutí se otevře okno, do něhož je třeba zapsat číslo průkazu, kterým se tazatelky legitimují. Jestliže číslo souhlasí, objeví se údaje o tazatelce. Zadání nesprávného čísla vyvolá hlášku, že se jedná o neplatný průkaz. Ověřit totožnost tazatelky je možné i telefonicky na číslech uvedených na webu ČSÚ (www.csu.gov.cz) v záložce „Krajské správy”.

Informace zjišťované při šetření v domácnostech jsou potřebné pro hodnocení sociální a ekonomické situace v České republice, například jak velkou část ze svých příjmů vynakládají domácnosti na energie či nájem, kolik vydávají lidé za léky a zdravotní pomůcky nebo jak se liší mzdy a spotřeba na venkově a ve městě.

Český statistický úřad používá sesbírané údaje pouze pro statistické účely a nepředává je žádným dalším orgánům ani institucím, například finanční správě, policii nebo soudům. Všechny dotazníky jsou v průběhu zpracování anonymizovány, to znamená, že se oddělí jejich obsah od identifikačních údajů domácnosti nebo osoby, která na otázky odpovídala. Výsledné statistické výstupy jsou zveřejňovány souhrnně, například za republiku, region, za domácnosti rozdělené podle výše příjmu, počtu dětí, velikosti obce, právní formy užívání bytu a podobně. Rozhodně z nich nelze zpětně dohledat, které domácnosti poskytly jaká data nebo koho konkrétně se dané hodnoty týkají.

Data o životní situaci občanů získaná v rámci šetření v domácnostech nelze pořídit jiným způsobem, a ochota lidí zodpovědět dotazy tazatelek je proto naprosto klíčová. Bez ní bychom byli ochuzeni o mnoho důležitých informací, které využívají nejen politici a úřady, ale i běžní lidé, když například porovnávají svůj příjem s průměrnou mzdou v zemi či v kraji, když řeší náklady na energie nebo zvažují změnu bydliště.

Nevyhánějte tedy prosím tazatelky a tazatele Českého statistického úřadu od svých dveří a buďte jim nápomocni v jejich nelehké práci.

Za Český statistický úřad Pavel Černý

Dobříš je stále na dobré cestě ke snižování odpadů

Zastupitelé z ANO na posledním zastupitelstvu předložili návrh na změnu systému odpadového hospodářství. K případnému rozhodování o takové změně je třeba mít výrazně více informací, než obsahoval předložený návrh. Zákon o odpadech umožňuje obcím stanovit poplatek ve dvou variantách: za obyvatele nebo podle objemu/váhy. V Dobříši máme podobně jako 80 % obcí v ČR poplatek za obyvatele. Tento druh poplatku platí obyvatelé s trvalým pobytem na Dobříši a majitelé nemovitostí, kde není hlášen nikdo.
Pro případnou změnu systému by bylo vhodné se shodnout, co je vlastně jejím cílem. Podle mého názoru jde především o to, jak nejlépe nastavit systém svozu a likvidace odpadu tak, aby město neplatilo z rozpočtu zbytečné náklady a aby obyvatelé byli motivováni k tomu množství směsného odpadu dále snižovat.

I kolegové z ANO předpokládají, že by s realizací jejich návrhu byly výsypy jednotlivých popelnic přiřazeny ke konkrétním domácnostem. Jen tak lze provozovat systém dle jejich slov: „Kolik a kolikrát vyhodíš, za to zaplatíš.“ Takže při každém výsypu by popeláři tak jako nyní načetli danou popelnici. A takový systém by na konci roku spočetl, kolikrát byla popelnice vysypána a naúčtoval poplatek. Byl by to vlastně takový Nový Evidenční Systém Odpadového Hospodářství, říkat bychom mu mohli třeba NESOH. Pokud tedy dnes někomu vadí, že se někde do databáze ukládá, kolikrát byla od daného domu svezena popelnice, současný systém i návrh zastupitelů ANO jsou v tom totožné. Byl by NESOH levnější než současný MESOH? Zatím k tomu kolegové z ANO nepředložili žádné podklady.

Současný systém svozu, třídění a likvidace odpadů na Dobříši funguje dobře. Množství směsného komunálního odpadu (SKO) dlouhodobě klesá, mezi roky 2018 a 2024 o 26 %. Naopak množství vytříděného odpadu roste. Tento systém funguje díky tomu, jak obyvatelé stále lépe přistupují k vlastnímu odpadu. Pomáhá tomu jistě i systém MESOH. O tom, že se dobříšským systémem můžeme chlubit, svědčí i oficiální statistiky. Podle dat EKO-KOM za rok 2023 bylo v Dobříši vyprodukováno 148,5 kg směsného odpadu na obyvatele, to je o 26 % méně, než je průměr v obcích Středočeského kraje. EKO-KOM také porovnává celkové náklady na obyvatele ve všech obcích. Za rok 2023 má Dobříš tyto náklady o 32 % nižší než průměr celého kraje.
Děkuji všem, kteří nad odpadem přemýšlí a snaží se jej snižovat.

Pavel Svoboda

Dobříšská vládní koalice připraví město o 9 bytů pro jeho občany

Nepochopitelné rozhodnutí v rozporu se zdravým rozumem a zájmy občanů prosadil přes všechny argumenty opozice disciplinovaný blok ODS, STAN a KDÚ-ČSL na jednání zastupitelstva 17. 2. 2025. Prosadil demolici budovy, ve které dosud sídlila Policie ČR. Místo její rekonstrukce, kterou by město získalo 12 bytů pro místní občany (služební, sociální, startovací byty pro mladé nebo další, kteří nemají kde bydlet). Lze jen spekulovat, proč rada města udělala otočku o 180 stupňů, když schválila v listopadu 2023 architektonickou studii na rekonstrukci budovy za 394 tisíc, a rozhodla, že se v roce 2024 pořídí potřebná dokumentace a zažádá o stavební povolení.

Místo naplnění tohoto usnesení „někoho“ napadlo, že se barák s železobetonovým skeletem v dobrém stavu zbourá a na jeho místě se postaví dřevostavba o poloviční podlahové ploše jen se třemi služebními byty pro policisty. Potvrdilo se lživé a účelové tvrzení místostarosty Vokurky, že „stav budovy neumožňuje její další využití“. Neexistuje znalecký posudek, který by něco takového potvrzoval. Proč tedy rada rozhodla o zahájení stavebního řízení, když byla budova stavebně nezpůsobilá?

Nebyla, a musel se najít jiný důvod. Město prý ušetří 20 milionů, když se budova zdemoluje a na jejím místě postaví poloviční dřevěný barák s daleko menší životností. Diletantský přístup účetního, který manipuluje veřejným míněním čísly z křišťálové koule. Prvotní odhad na rekonstrukci byl 20 milionů, pak se účelově přišlo s odhadem 51 milionů. To je ale obvyklá cena za metr krychlový novostavby! Cena kompletní rekonstrukce stojící budovy včetně střech, výměny oken, zateplení vnitřků bude úplně jinde. Město nic neušetří a místo 982 m2 bude mít jen 476 m2 plochy.

Ekonomickým pohledem se jeví, že rekonstrukce je pro město v řadě ohledů výhodnější. I kdyby byla rekonstrukce o několik milionů dražší než novostavba, hodnota majetku města by se zvýšila o 22 milionů díky 9 bytům navíc (při průměrné tržní ceně bytové plochy na Dobříši 75 000 Kč/m2). Narozdíl třeba od nových chodníků jde o návratnou investici! Do návratnosti se počítají nejen příjmy z nájemného, ale také roční růst hodnoty nemovitosti. Jen na nájemném by byl výnos z rekonstruované budovy o půl milionu ročně vyšší než z budovy nové.
Zarážející je, že přes všechny argumenty všichni koaliční zastupitelé podlehli nemístnému tlaku na rychlou demolici. „Povalíme budovu a pak už musíte schválit peníze na novou, nebo tu bude další park jako místo kina.“ Třešinkou na dortu bylo vystoupení místostarosty Vokurky, co se za vysněných ušetřených neexistujících 20 milionů postaví. Zastřeší se zimní stadion, nebo se zrekonstruují školky atd…

A kde vzít na rekonstrukci? Jen ze zvýšené daně z nemovitosti má město za jeden rok přes 30 milionů. A když to nebude stačit, pak je tu zbytek z úvěru na knihovnu, kterou svět neviděl. Tak se probuďte, odpovědní hospodáři. Pozastavení demolice je už jen v rukou starosty a rady města. Chybu udělá každý, ale jen málokdo ji umí přiznat a napravit.

Jiří Bláha, Eva Burešová, Martin Čermák, Markéta Čermáková,
Tomáš Helebrant, Jan Procházka, zastupitelé za ANO 2011

Stop demolici!

Po dlouhé době musím napsat i svůj uhel pohledu.

Tak nám zbourají budovu Policie ČR.
Únorové jednání zastupitelstva bylo zase ukázkou toho, jak nejednají v zájmu města a jeho občanů, zbytečně okrádají rozpočet.
Pokusil jsem se s kolegy z opozice zastavit bourání budovy Policie ČR.

Nejdříve jsem zamezil jejímu prodeji, kdy hlavně místostarosta Vokurka obhajoval před lety její prodej i s argumenty, že stejně u nás jsou jen dva–tři policisté, objíždějí velký region a že mohou vyjíždět klidně i z Příbrami, Mníšku. Budovu jsem zachránil. Chvíli se nic nedělo. Následovalo zmatečné období, kdy jednou ji mohli zrekonstruovat za 20 milionů, pak jim vyšel nesmyslně vysoký rozpočet 51 milionů. Dle mého účelový, detaily nám nepředložili. Ale ten právě vystrašil ostatní kývače v koalici, aby se budova zbourala. Zkrátím to a napovím, jak se tu asi plýtvá. Za kolik zrekonstruujete byt v bytovém domě se zděným jádrem o velikosti 48 m2 z roku 1978? Zjednoduším to pro pochopení. V každém patře je bytová plocha 240 m2. Podle mého se bez nábytku vejdete do jednoho milionu za byt, včetně výměny oken, rozvodů topení, vody, elektro, opravy všech povrchů, dveří, a to si řemeslníci a firmy budou výskat, jaký kšeft dostali. Těch bytů je tam 9, z toho 3 klidně pro policisty. To znamená cca 10 milionů i s opravami chodeb. Asi sami víte, kolik vás rekonstrukce takového bytu stála. Plocha pro Policii je asi 257 m2, dobrá, rozmazlíme je a za 2,5 milionu jim opravíme jednoduché kancelářské prostory. Uděláme jim krásné sociálky, kuchyňku atd. Je tam sklep. Ok, za 1 milion bude luxusní oprava. Je suchý, zdravý. Teď kotelna na plyn, 300–500 tis. Stoupačky vody, topení k bytům 500 tis. Fasáda přeženu 750 m2 za 3 000 Kč/m2 je 2,25 milionu. Střecha 340 m2 opět přeženu 5 000 Kč/m2, to máme 1,7 mil. Venkovní úpravy, garáže bych určitě neboural, možná oprava přípojek, asfaltů, není tam moc kde vyhazovat víc jak 2 miliony. Takže jsme na cca 20 milionech. Zůstane nám 9 bytů, moderní dům se vzhledem třeba jako Česká pošta na dalších klidně 100 let a s uspokojením, že máme třeba pro matku s dětmi místo, kde bude aspoň dočasně pod ochranou, byty, které se hodí nejen pro policisty, ale i pro další potřebné. Vždyť proč by sem šel mladý učitel, který tu skoro ani nezaplatí nájem, lékař, který podobnou nabídku místa s bytem dostane jinde? A rekonstruovat můžeme téměř hned. Starosta Svoboda, místostarostové Vokurka, Romba a všichni ti horliví kývači jako Š. Souček, M. Sochor, J. Bureš, M. Musil a další zvolili variantu zbourání zdravé budovy a stavbu nové, hodně malé budovy ze dřeva. Jen K. Košek a J. Zbíral, jediní dva zastupitelé, kteří mají nějaké vzdělání a zkušenosti v této oblasti, se hlasování zdrželi.

A opět pro mě podvodný rozpočet na stavbu nové dřevostavby pro Policii ČR a tří bytů o velikosti 47 m2 dle jejich údajů za 30–40 milionů včetně bourání. Hodnota takové stavby je maximálně 10–12 milionů. Jo, ty byty už si rezervovali policisté. Takže přínos pro Dobříš za ty peníze? Udělejte si obrázek sami, jak se tu chovají a není to první „zlodějna“, jak to musím nazvat. A proč si dovolím toto vše říkat? Postavil jsem pár rodinných domků a třeba zrekonstruoval od základů daleko horší dům také s 10 byty a 4 obchody na náměstí. Vytvořil jsem mimo jiné i projekt dvou bytových domů s 20 byty vedle Almmy. Rekonstruoval jsem i dům, ze kterého zůstaly jen stěny, vše je v kvalitě nového domu. Nepoznáte, že to je starý dům. V pasivním energetickém standartu samozřejmě. Věřte, že vím, o čem mluvím. Proto s tím, co tu hlavně asi místostarosta Vokurka dlouhodbě předvádí, souhlasit nemohu. Vy ano?

Protestujte u starosty proti demolici. Dokonce už lidé připravují petici proti bourání! Podepíšete? Všichni chceme brzké přestěhování Policie ČR zpátky do centra. Stačí, když starosta a rada města splní své vlastní usnesení, které pokud vím není zrušené, a zahájí kroky vedoucí k vydání stavebního povolení a výběru dodavatele na rekonstrukci. Ale to snad raději ať tato radnice ani nedělá. Lidé z opozice přeci jen mají větší zkušenosti s řízením, stavbami, ekonomikou, právem.

Zarážející je také postup starosty. Aby prosadil tuto zvrácenost, přeložil konání zastupitelstva, protože mu chyběly dva hlasy jeho servilních politických soukmenovců. Ještě lživě tvrdil, že termín změnil kvůli neusnášeníschopnosti zastupitelstva. K tomu ale stačí 11 zastupitelů. Věděl, že to přes opozici neprojde, upravil si výklad zákona tak, že to musí být 11 těch správných zastupitelů. Tak si to, občané, rozeberte.

Filip Kahoun, zastupitel města Dobříš

Finanční gramotnost na „Starce“

Finanční gramotnost je důležitou součástí našeho vzdělávacího programu. Patříme mezi klubové školy zapojené do celostátního programu Rozumíme penězům, který realizuje AISIS, z. ú. Díky tomu máme přístup k nejnovějším metodickým příručkám pro výuku FG.
Každý rok se studenti devátého ročníku po přijímacích zkouškách zapojují do organizace projektového dne, během kterého dělají dětem z prvního stupně průvodce světem financí. Tento den je plný aktivit, které žákům pomáhají pochopit základní principy finančního vzdělání, jako je rozpoznávání hodnoty peněz, spoření, investování a základní pravidla hospodaření. Děti mají možnost naučit se zábavnou formou, jak nakládat s penězi, což je dovednost, která se jim bude hodit po celý život.

Naše škola se také pravidelně účastní soutěží zaměřených na tuto tematiku. V Ekonomické olympiádě jsme v posledních dvou ročnících dosáhli vynikajících výsledků. Z celkového počtu více než devíti tisíc přihlášených žáků jsme se probojovali do celostátního finále, ve kterém se utkalo pouhých sto nejlepších. V letošním ročníku soutěže s názvem Finanční gramotnost se družstvo žáků ve složení Matyáš Fulín, Ludvík Honzálek a Simon Kozák probojovalo do krajského kola. Tyto úspěchy svědčí o tom, že naši žáci mají nejen zájem o ekonomická témata, ale také schopnost je pochopit a aplikovat v praxi.

Každý rok také organizujeme exkurzi do České národní banky, kde se žáci mohou seznámit s fungováním této instituce a získat cenné informace o měnové politice a bankovních službách. Letos jsme měli tu čest zúčastnit se nového workshopu, který ČNB vytvořila. Workshop byl zaměřen na praktické dovednosti a poskytl žákům možnost vyzkoušet si různé úkoly a simulace, které jim pomohly lépe pochopit, jak bankovní systém funguje a jak důležité je mít solidní finanční znalosti.

Výchova finanční gramotnosti na naší škole není jen o teorii, ale především o praktických zkušenostech a interakci mezi různými ročníky. Věříme, že tímto způsobem připravujeme naše žáky na život v reálném světě, kde budou muset činit důležitá finanční rozhodnutí. S každým projektovým dnem, soutěží a exkurzí se posouváme blíž k našemu cíli – vychovat generaci, která bude schopna efektivně hospodařit se svými financemi a být odpovědnými občany.

Michaela Rumlová


Školní fórum

Dne 10. února na „Starce“ proběhlo, stejně jako v loňském roce, školní fórum. Tohoto setkání se zúčastnili žáci pátých až devátých tříd a jejich cílem bylo vymyslet něco, čím by mohli zvelebit buď naši školu, nebo samotné město Dobříš. I letos se zastupitelé Dobříše rozhodli podpořit vítězné projekty dětí částkou 30 tisíc korun. V minulém roce se díky fóru podařilo na Větrníku postavit novou lavičku, ze které je krásný výhled na Dobříš, nebo třeba pořídit taburetky a sedací vaky do školy pro příjemnější odpočinek.

Letošního setkání se opět zúčastnila i paní místostarostka Jindřiška Romba. O zábavný program, občerstvení a soutěž o ceny se postarala za město Dobříš paní Šárka Krůtová, a určitě nesmíme opomenout ani na návštěvu z Vodohospodářské společnosti Dobříš – paní Blanku Marvanovou, která se postarala o náš pitný režim a díky níž jsme se mohli dozvědět i něco nového o vodě, která teče v dobříšských kohoutcích.

Letos poprvé se pod vedením učitelek Kláry Táborové a Lucie Černohorské školního fóra účastnil i pan ředitel Petr Hlinka.
I tentokrát zazněly od dětí velmi kreativní a přínosné nápady. Mezi favority k příjemnějšímu pobývání ve škole se zařadilo například zlepšení míst setkávání na chodbách či koutků v přízemí u šaten, pro zlepšení atmosféry ve městě zaznělo například postavení legální sprejerské zdi, zřízení dalších pítek nebo vystavení nové lavičky, tentokrát u Trnovského potoka. Který projekt letos vyhraje? Na to si budeme muset ještě chvíli počkat, než si vítězný projekt odhlasují všichni žáci školy, kteří se budou chtít zapojit.

Lucie Černohorská, Klára Táborová


Týden pro wellbeing ve škole

První týden v únoru probíhal „Týden pro wellbeing ve škole 2025“ a naše škola se do akce zapojila naplno! Cílem celé kampaně bylo zvýšit povědomí o důležitosti duševní pohody, která je klíčová pro efektivní učení a prevenci duševních problémů. U nás na škole jsme si to opravdu užili!

Kateřina Sobotková

Zákaz mobilních telefonů ve škole: Nové opatření pro zdravější prostředí v 2. základní škole Dobříš

Ilustrační foto, zdroj: www.freepik.com

Od 1. února 2025 zavádí 2. základní škola Dobříš nová pravidla omezující používání mobilních telefonů. Žáci nebudou smět používat mobilní telefony ani jiná elektronická zařízení v celém areálu školy, pokud to nebude výslovně povoleno učitelem nebo z vážných zdravotních důvodů na základě žádosti rodičů.

Toto opatření pomáhá naplňovat cíle Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Znamená to aktivně se věnovat rozvoji bezpečného, zdravého a kvalitního prostředí ve školách, a to především z pohledu duševního a fyzického zdraví a celkové pohody žáků i pedagogů. Omezení užívání mobilních telefonů též souzní s myšlenkou projektu Aktivní škola, který je iniciován ČŠI a 2. základní škola je v projektu plně angažována.
Cílem opatření je snížit závislost na mobilních zařízeních, podpořit vzájemnou komunikaci mezi žáky a soustředění na výuku.
Porušení pravidel bude nejprve v adaptačním období na nová pravidla řešeno upozorněním. Opakované přestupky pak sankcemi podle aktualizovaného školního řádu.

„Chceme vytvořit prostředí, kde se žáci soustředí na učení a osobní komunikaci. Toto opatření není represivní, ale zaměřené na zdravější využití technologií,“ uvedl ředitel školy Mgr. Michal Ciboch.
Naše škola zároveň nabízí podporu rodičům prostřednictvím akreditovaného workshopu Kyberdítě a jeho sítě, který proběhl koncem měsíce února v prostorách 2. základní školy Dobříš. Tento program odpověděl na otázky týkající se vlivu technologií na děti, pomohl rozpoznat nadměrné používání mobilů a poradil, jak s dětmi o této problematice mluvit.
Škola věří, že spolupráce s rodiči je klíčová pro úspěch tohoto opatření. Vyzývá proto rodiče, aby společně s pedagogy pomohli dětem zvládnout přechod na nové podmínky. Diskuse o využívání technologií a jejich vlivu na rodinný i školní život mohou přispět k větší informovanosti a vzájemnému pochopení.

My pedagogové doufáme, že zavedené změny podpoří příjemnější a efektivnější vzdělávací prostředí.

Mgr. Hana Subhanová,
výchovná poradkyně

Zprávy z 2. ZŠ Dobříš

Foto: T. Větrovský

Hokejový turnaj dobříšských škol

Ve středu 5. února se za mrazivého a slunečného počasí konal hokejový turnaj mezi dobříšskými školami, kterého se zúčastnila 1. ZŠ Dobříš, 2. ZŠ Dobříš a ZŠ Trnka.
Naše 2. ZŠ Dobříš byla velice úspěšná a odnesla si i zisk cenných kovů.
Nejmladší kategorie, žáci 1. až 3. ročníku, si poprvé vyzkoušeli takový turnaj a užili si spoustu skvělých chvil. Nakonec jsme se umístili na 3. místě. Děti ve věkové skupině 4. až 6. třídy už měly potřebné dovednosti a jejich výkony nám vynesly krásné stříbrné medaile.
V nejstarší kategorii, tedy pro žáky 7. až 9. ročníku, jsme viděli vynikající výkony našeho týmu, které nás nakonec dovedly k vítězství a zlatým medailím.
Největší hodnotou tohoto dopoledne byla možnost vyzkoušet si bruslení a hru s hokejkou a pukem v zápasech proti jiným školám.

Všem našim žákům gratulujeme k vynikajícím výkonům a těšíme se na další podobné příležitosti při reprezentování naší školy!

Vojtěch Paul, učitel tělesné výchovy


Papíromat: Novinka na 2. ZŠ Dobříš

V loňském školním roce 2023/2024 se na naší škole konalo historicky první školní fórum ve spolupráci s městem a paní místostarostkou Jindřiškou Rombou. Žáci zde dostali jedinečnou příležitost podělit se o své nápady na zlepšení školního prostředí. Jedním z nejvíce podporovaných návrhů bylo pořízení Papíromatu – automatu na školní pomůcky. Díky společnému úsilí žáků, vedení školy a města se podařilo tento skvělý nápad zrealizovat a v lednu 2025 byl Papíromat nainstalován do jednoho z pavilonů 2. základní školy.

Nový automat umožňuje žákům snadno a rychle zakoupit základní školní potřeby, jako jsou tužky, pera, sešity nebo gumy. Papíromat pomůže především dětem, které si některé pomůcky zapomenou doma, a zároveň podpoří jejich samostatnost. Věříme, že si žáci tuto novinku oblíbí a že jim usnadní školní den.
Velké poděkování patří všem, kteří se na realizaci nápadu podíleli!

Mgr. Tereza Hejnová, třídní učitelka I.D


Rudolfinum

Dne 23. ledna jsme od školy odjeli do Prahy v 9 hodin. Jeli jsme 45 minut, bylo to super. S námi jely třídy IV.C a III.C. Došli jsme k Rudolfinu. Udělali jsme si společnou fotku a vstoupili jsme dovnitř. Uvnitř to bylo plné cizích dětí. Dali jsme si sváču. Museli jsme chvilku počkat, protože tam bylo narváno cizími lidmi a dětmi z cizích škol. A pak jsme se usadili do velkého sálu, kam přišli muzikanti z Cimbálové muziky České filharmonie, kteří hráli lidové písně. Zahráli i africkou píseň a moravské písně. Program moderovala herečka Martha Issová. Pak jsme zatleskali a odešli jsme k šatnám pro bundy a pak k autobusu. Vrátili jsme se kolem 13.30 hodin a šli na oběd. Výlet do Rudolfina se nám moc líbil.

Anna Hlaváčová, žákyně třídy V.C


Plánované akce pro budoucí prvňáčky na 2. základní škole Dobříš

Online setkání ředitele školy s veřejností
17. března 17–18 hod.

Den otevřených dveří
26. března 14–16 hod.

Zápis do 1. ročníku
10. a 11. dubna 2025

Více informací na: www.2zsdobris.cz