8.1 C
Dobříš
Pondělí, 29 dubna, 2024
Domů Blog Strana 154

Nabídka cvičení, kurzů a dalších aktivit pro seniory z dobříšských organizací

V rámci příprav listopadových Dobříšských listů, které jsou zaměřeny na seniory, jsme oslovili všechny aktivní sportovní i volnočasové spolky, městské organizace a další kluby s žádostí o informaci, jaké služby nabízejí právě pro naše starší spoluobčany. Nabídka volnočasových aktivit pro naše starší spoluobčany přišla z Aerobik studia Orel Dobříš, Rodinného centra Dobříšek, Gymnastiky Dobříš a z komunitního centra Svět dobrých lidí.

Cvičení pro seniory v Aerobik studiu Orel Dobříš

Lekce pro starší generaci klientů probíhají v orlovně každý týden již několikátým rokem pod vedením zkušené lektorky Ivany Ježkové. Od září si mohou senioři přijít zacvičit v pondělí od 19.00 hod., kdy je cvičení zaměřeno na pohybový aparát, zejména na odstranění potíží s páteří a klouby – takzvaná FELDENKRAISOVA METODA – a ve středu od 18.20 hod., kdy probíhá cvičení s názvem BODY & MIND MIX, což je kombinovaná lekce s tanečními a posilovacími prvky. Pro ideální nastartování nového dne jsou vhodné také naše ranní lekce JÓGY, které probíhají každou středu a pátek od 8.30 hod. Pro seniory nad šedesát let navíc studio nabízí zvýhodněné vstupné a permanentky.
Podrobné informace naleznete internetových stránkách www.aerobikdobris.cz a také na oficiálním facebooku studia.


Kurzy a poradenství pro seniory v RC Dobříšek

„Naši nabídku pro seniory jsme letos rozšířili i díky finanční podpoře ze strany města Dobříše.
Aktuálně nabízíme 4 kurzy speciálně pro seniory a počítačové individuální poradenství pro seniory. Senioři jsou samozřejmě vítaní také na ostatních kurzech pro dospělé, např. francouzština, angličtina, kreativní háčkování a další i jednorázové akce. V případě jakýchkoliv dotazů vás rádi uslyšíme na telefonu 608 906 559,“ říká úvodem k nabídce aktivit pro seniory koordinátorka programu a služeb centra paní Veronika Liotard.

Malování pro seniory
Senioři se v tomto kurzu postupně seznamují s různými technikami tvoření a malování, které jsou napojeny na historické pozadí jednotlivých výtvarných stylů. Aktivita kombinuje výhody výtvarného kurzu se vzdělávacím seminářem. Kurz probíhá pod vedením oblíbené výtvarnice Lucie Nádvorníkové a koná se každé pondělí od 9.00 hod. a každou středu od 13.30 hod.

Počítačová setkání
Počítačová setkání v RC Dobříšek jsou určena pro seniory, kteří by si rádi osvojili, procvičili či zopakovali počítačové znalosti a dovednosti. Probíraná témata: nastavení/přizpůsobení počítače, základní obsluha počítače, orientace ve složkách, práce s internetem, e-mailem, internetová úložiště, zpracování a úprava fotografií, tvorba fotoknihy/kalendáře, podání inzerátu, výběr notebooku atp. Na počítačové kurzy a poradenství je třeba si přinést vlastní notebook. Lekce probíhají s oblíbenou lektorkou Vlastou Pechovou.

V tuto chvíli jsou otevřeny tři kurzy:
• Základy práce na PC – začátečníci, každé úterý v 10.00 hod.
• Základny práce na PC – pokročilí, každé úterý v 8.30 hod.
• Kreativní počítačové tvoření, každé pondělí v 8.30 hod.
Senioři mohou v rámci služeb RC Dobříšek využít také individuální poradenství v oblasti počítačů a moderních technologií (tablety, smartphony).
V úterý v 9.30 až 10.00 hod. je možné přijmout pozvání na kávu zdarma a pohovořit si s účastníky kurzu v příjemném prostředí rodinného centra Dobříšek. „Naše setkávání nazýváme Senioři na kafíčku a moc si ho užíváme,“ dodává k aktivitě paní Liotard.

Více informací naleznete na webových stránkách www.dobrisek.webnode.cz a také na facebookové profilu Rodinné centrum Dobříšek, z. s.


Gymnastika Dobříš: „Senioři, pojďte společně cvičit“ – Pohyb není jen pro mladší

Gymnastika Dobříš s radostí oznamuje, že od září otevřela nový kurz s názvem FIT SENIOR.
„Je pro nás velkou radostí, že po období covidu máme opět možnost se scházet a žít naplno. Proto jsme pro vás seniory připravili kurz cvičení, který vám dodá novou energii, radost z pohybu, uvolnění a duševní pohodu,“ vzkazuje za Fit Senior paní Soňa Lásková a dodává: „Jedním z významných faktorů, které ovlivňují tuto dobu, je přiměřená a pravidelná pohybová aktivita. Zvýšit úroveň pohybových aktivit je jedním z nedůležitějších kroků pro zachování fyzického i mentálního zdraví a kvality života seniorů. Po tomto dlouhém covidovém období je těžké se rozhýbat. Proto jsme se pro začátek zaměřili na regeneraci pohybového aparátu, protažení celého těla, zlepšení stability a rovnováhy. Cviky provádíme velmi pomalu při relaxační hudbě, například na židli. Fit Senior je skvělou možností pravidelného setkávání, popovídání si, možností najít si nové přátele.“
Gymnastika Dobříš nabízí také cvičení v teple tělocvičny s instruktorkou Janou Musilovou nebo ranní procházky na čerstvém vzduchu s Věrou Pancířovou.
„Srdečně vás zveme, nezůstávejte doma sami a přijďte mezi nás,“ dodávají instruktorky z dobříšské gymnastiky.

Veškeré informace k jednotlivým kurzů a lekcím naleznete na webových stránkách www.gymnastika-dobris.cz.


Nabídka komunitního centra Svět dobrých lidí nejen dobříšským seniorům

„V půlce září jsme u nás přivítali velkou část dobříšského Klubu důchodců v doprovodu paní místostarostky Dagmar Mášové. Společně jsme strávili příjemný čas, kdy jsme seniorům zdarma nabídli prostory k aktivnímu trávení času po dobu rekonstrukce jejich stávajícího zázemí. Nabízený prostor má kapacitu 40 osob a samozřejmostí je využití veškerého technického a dalšího vybavení centra.
Rovněž jsme představili nabídku našich aktivit a možný program, který si senioři mohou ideálně sestavit podle svých zájmů a možností. Koncem října proběhlo Tvoření pro seniory, na které chceme dále navázat podobnými aktivitami. Protože se blíží adventní čas a prostor pro trávení společných chvil a sdílení, budeme moc rádi, když senioři využijí nabídku Světa dobrých lidí a aktivně se budou na sestavení svého programu podílet. Co třeba tvoření adventních věnců, společné pečení cukroví, vánoček a zpívání koled? Všemu jsme otevření a rádi vás u nás uvítáme,“ představuje aktivity dobříšského komunitního centra zaměřené na seniory paní Eva Lenhartová.

Pro další dotazy a informace volejte kancelář MAS Brdy–Vltava, 605 344 750, nebo koordinátorovi na tel.: 603 592 627, psát můžete také na lenhartova@brdy-vltava.cz.

Projekt SVĚT DOBRÝCH LIDÍ – Komunitní centrum, s registračním číslem CZ.03.2.65/0.0/0.0/16_047/0016105, je spolufinancován Evropskou unií.

Zpracovala DH

Denní stacionář Pečovatelské služby města Dobříše v roce 2022

V roce 2022 má město Dobříš v plánu investovat 7 100 000 Kč vč. DPH do výstavby nové sociální služby denního stacionáře, který se bude nacházet v přízemí budovy Domu s pečovatelskou službou města Dobříše v ulici Dukelských hrdinů čp. 443.

Součástí stavebních prací bude i přístavba zimní zahrady do dvora DPS a stavební úpravy na úpravu vnitřního dvora.
Na výše uvedené stavební práce je přislíbena dotace ze 7. výzvy MAS Brdy–Vltava: IROP – Sociální infrastruktura II, ve výši 3 137 850 Kč.

Plánovaná výstavba denního stacionáře by měla probíhat v období 02/2022–08/2022
Z analýzy dostupných sociálních služeb, která proběhla v rámci podání žádosti o dotaci na výstavbu denního stacionáře, vyplynulo, že podobná sociální služba se v blízkém okolí nevyskytuje a pro cílovou skupinu je potřebná.
Díky zavedení nové sociální služby nebudou muset klienti z cílové skupiny jezdit do vzdálených míst. Dojíždění je časově, finančně i organizačně náročné pro osoby se sníženou soběstačností i pro osoby pečující.

Nový denní stacionář v Dobříši bude sloužit lidem od 26 let
Sociální služba bude změřena na cílovou skupinu osob od 26 let (horní věková hranice není stanovena). Jedná se o osoby se sníženou soběstačností v základních životních schopnostech a dovednostech, a to z důvodu věku, zdravotního postižení či chronického onemocnění neinfekčního charakteru. Další cílovou skupinu budou tvořit osoby se sníženou orientací (s lehčími formami demence). Okruh osob bude vymezen pozitivně – není specificky stanoveno, pro koho služba není určená. Žádost uživatele bude posuzována vždy individuálně v rámci vstupního sociálního šetření a s ohledem na schopnost zájemce zapojit se do kolektivu ostatních uživatelů.

Julie Peterková,
odbor místního rozvoje


Jak bude denní stacionář fungovat, upřesňuje ředitelka Pečovatelské služby města Dobříše paní Mgr. Lucie Přádová:

Jak jsou prostory denního stacionáře navrženy a jak v nich počítáte s Klubem důchodců, který v těchto místech fungoval do současné doby?
Prostory stacionáře jsou navrženy multifunkčně, tak aby bylo možné je v odpoledních a večerních hodinách využít také k pořádání komorních společenských akcí a programů pro seniory – vernisáže ve spolupráci s místními výtvarníky, komorní koncerty amatérských hudebních těles (mládežnická hudební uskupení atd.), promítání filmů a dokumentů, společná setkání seniorů při příležitosti oslav tradičních svátků (Vánoce, Velikonoce, …), spolupráce s dobříšskou městskou knihovnou (pravidelná návštěva knihovníka u obyvatel DPS – ukázka vybraných knih, četba, zprostředkování jejich zapůjčení).
Co se týče Klubu seniorů, předpokládáme, že po stavebních úpravách prostor navážeme na předchozí dlouholetou spolupráci a nabídneme klubu možnost nadále se v naší budově pravidelně scházet, tak aby činnost stacionáře i klubu mohly vedle sebe nerušeně fungovat.

Budou mít občané Dobříše a ORP přednost před uchazeči ze vzdálenějších lokalit? A budou mít lidé žijící mimo ORP možnost dobříšský denní stacionář využít?
Občané z ORP Dobříš budou mít před klienty ze vzdálenějších lokalit přednost, ale i klienti z dalších míst budou mít možnost služeb stacionáře využít, budou-li spadat do cílové skupiny a budou-li ve stacionáři volná místa.

Okamžitá kapacita zařízení je navržena pro 6 osob – mohou zde být současně?
Služba bude ale v praxi využívaná větším počtem klientů – z dosavadních zkušeností víme, že klienti nejčastěji navštěvují stacionář cca 2–3 dny v týdnu. Bude tedy možné uspokojit více zájemců o službu, kteří se zde mohou prostřídat.

Jak plánujete samotný každodenní provoz denního stacionáře?
Provozní doba stacionáře bude od 7.00 do 15.30 hod. s možností prodloužené provozní doby po domluvě.

Bude služba finančně dostupná? Bude případně možné žádat nějakou finanční podporu?
Je plánováno, že úhrada za poskytování základních sociálních služeb a úkonů bude stanovena dle našeho současného ceníku, tedy 100 Kč / 1 hodina skutečně spotřebovaného času nezbytného k zajištění úkonu. Pokud poskytování těchto úkonů, včetně času nezbytného k jejich zajištění, netrvá celou hodinu, výše úhrady se poměrně krátí dle spotřebovaného času.

Ve stacionáři budou poskytovány tyto základní služby:
• Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
• Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
• Poskytnutí stravy
• Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
• Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
• Sociálně terapeutické činnosti
• Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

Dále všichni klienti denního stacionáře využijí v průběhu pobytu tyto základní služby:
• výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
• sociálně terapeutické činnosti ve formě aktivizačního programu, kondiční cvičení, trénování paměti – 1 hodina dopoledne, 1 hodina odpoledne v ceně 100 Kč / 1 hodina
Tzn. každý klient za den pobytu ve stacionáři zaplatí paušálně 200 Kč (pokud tam stráví dopoledne i odpoledne) a dále pak dle reálně využitých úkonů pečovatelské služby (někdo více, někdo méně, dle míry soběstačnosti).

Klienti mají možnost na úhradu služby použít příspěvek na péči – žádají o něj na úřadu práce a dle potřebné míry pomoci v běžných denních činnostech je jim přidělena adekvátní výše příspěvku (4. stupně – 880 Kč, 4 400 Kč, 12 800 Kč, 19 200 Kč dle míry snížené soběstačnosti).

Plánujete nějak finančně zvýhodnit klienty, kteří budou využívat stacionář nepřetržitě?
Zatím nepočítáme s tím, že by byli tito klienti nějak finančně zvýhodněni. Ze zkušenosti z jiných podobných zařízení víme, že seniorů, kteří by opravdu navštěvovali stacionář pravidelně každý všední den, nebývá mnoho. Častější je docházka 2–3 dny v týdnu.

Bude rozhodování o zařazení žadatelů do denního stacionáře plně v kompetenci vaší pečovatelské služby?
O zařazení nového klienta bude rozhodovat standardně sociální pracovník stacionáře na základě sociálního šetření a příslušnosti k cílové skupině. Samozřejmě budeme spolupracovat se sociálním odborem města Dobříše a reagovat na případná doporučení z jeho strany.

Evidujete již nyní nějakou poptávku ohledně umístění klientů?
Co se týče poptávky ze strany klientů ohledně umístění ve stacionáři, zatím samozřejmě nemáme žádný konkrétní seznam uchazečů.
Služba bude reálně spuštěná zhruba za rok, a to je ještě relativně dlouhá doba. S klienty ale o chystaném stacionáři příležitostně mluvíme a od několika z nich již máme zpětnou vazbu, že by to pro ně byla dobrá varianta. Věříme, že služba osloví i některé zájemce mimo současný okruh klientů pečovatelské služby.

Jak bude denní stacionář v Dobříši vybaven?
Většina programu se bude odehrávat v hlavním prostoru – denní místnosti, která bude vybavena projektorem + projekčním plátnem a čtyřmi polohovacími křesly, ve kterých si budou klienti moci v průběhu dne dle potřeby odpočinout. Součástí denní místnosti bude také pracovní kout oddělený od hlavního prostoru nábytkovou stěnou (knihovnou) a vybavený stolem se dvěma pracovními místy a dvěma počítači. S denní místností bude přímo spojená malá jídelna s kuchyňským koutem, který bude vybaven veškerým příslušenstvím sloužícím k uchovávání a servírování dovážených obědů a mytí transportních boxů, lednicí i myčkou na nádobí. K terapeutickým účelům zde bude také k dispozici varná deska i pečící a mikrovlnná trouba.
Na denní místnost bude navazovat přístavba (relaxační zóna), která je s venkovním prostorem spojená bezbariérovým nájezdem. Zde bude umístěna pohovka, konferenční stolek a vyklápěcí televizor. Přístavba bude prosklenou stěnou opticky propojena s venkovním prostorem ve vnitrobloku budovy.
V denní části stacionáře se bude nacházet také šatna a jedno bezbariérové WC pro klienty a zázemí pro personál (kancelář, sociální zařízení, sklad).
Součástí stacionáře bude rovněž odpočinková místnost s bezbariérovým sociálním zařízením oddělená od hlavních prostor chodbou a vybavená kamerou z důvodu bezpečnosti klientů. Odpočinková místnost bude disponovat 4 lůžky a jsou zde navrženy také uzamykatelné skříňky na osobní věci klientů.

Jaké další služby máte v plánu klientům v rámci denního stacionáře nabízet?
V hlavním prostoru budou probíhat sociálně terapeutické a aktivizační činnosti v dopoledním i odpoledním bloku, sem patří například výtvarné činnosti, ruční práce a jiné kreativní aktivity, společné pečení a vaření, čtení, trénink paměti, muzikoterapie, společné zpívání, pohybová terapie – kondiční cvičení, jemná jóga, ale i promítání filmů, další aktivity s dobrovolníky – vyprávění, hraní her apod.
Odpočinková místnost bude sloužit k delšímu odpočinku po obědě a bude vybavena lůžky a závěsy, tak aby klienti měli opravdu soukromí a klid.
Na přístavbu s relaxační zónou bude navazovat samostatná venkovní plocha s posezením a upravenou zelení.

Zpracovala DH


Milostivé léto

Ilustrační foto

Od 28. října 2021 odstartuje tříměsíční období pro takzvané milostivé léto. Lidé budou moct vymazat své „veřejnoprávní“ dluhy.

Principy
K odpuštění zbytku dluhu dojde v případě, že povinný zaplatí v období mezi 28. 10. 2021 a 28. 1. 2022 jistinu dluhu a 908 Kč (poplatek + DPH). Jedná se pouze o dluhy, kde je oprávněným veřejnoprávní subjekt a dluh je zároveň vymáhán soudním exekutorem.

Na co si dát pozor?
• Odpouštění příslušenství se týká pouze exekucí vymáhaných soudním exekutorem. Na daňové a správní exekuce se milostivé léto nevztahuje! Dlužník nesmí být v insolvenci.
• Milostivé léto je účinné až od 28. 10. 2021. Platby exekutorovi před tímto datem budou nejspíše použity na úhradu příslušenství, nikoli jistiny! Exekuční srážky nebudou do platby na milostivé léto započítány!
• Dlužník musí při platbě výslovně uvést, že chce využít institut milostivého léta a vyzývá exekutora, aby postupoval dle zákona č. 286/2021 Sb., část 2, čl. IV, bodu 25.

Kterých veřitelů se to týká?
Veřejnoprávním subjektem se pro účely tohoto zákona rozumí:
• Česká republika;
• územní samosprávný celek včetně městské části nebo městského obvodu nebo městské části hlavního města Prahy;
• státní příspěvková organizace, státní fond, veřejná výzkumná instituce nebo veřejná vysoká škola;
• dobrovolný svazek obcí, regionální rada regionu soudržnosti;
• příspěvková organizace územního samosprávného celku;
• ústav založený státem nebo územním samosprávným celkem;
• obecně prospěšná společnost založená státem nebo územním samosprávným celkem;
• státní podnik nebo národní podnik;
• zdravotní pojišťovna, Český rozhlas nebo Česká televize, nebo
• právnická osoba, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast, a to i prostřednictvím jiné právnické osoby (dále jen „veřejnoprávní oprávnění“).
Pozn.: Jsou to např. obce, zdravotní pojišťovny, nemocnice, dopravní podniky, technické služby obcí a měst, ČEZ.

Kontakt na dluhové poradce:
Helena Šebková, tel.: 778 473 013, helena.sebkova@clovekvtisni.cz
Michael Chmiel, tel.: 778 520 785, michael.chmiel@clovekvtisni.cz
Člověk v tísni, o. p. s., nám. T. G. Masaryka 3, Příbram, / Mírové nám. 75, Dobříš

Nezvaní návštěvníci

V květnu letošního roku se objevili v blízkosti bytovek u sanatoria dva dospělý daňci. Byli velmi krotcí, nebáli se lidí ani psů. Zdržovali se na dětském hřišti a spásali i květinové záhonky pod balkony. Jejich chování bylo absolutně netypické, protože daňci si i ve farmových nebo zájmových chovech zachovávají plachost. Často přecházeli velmi frekventovanou silnici z Dobříše směrem na Trnovou a hrozilo nebezpečí autonehody. Přicházely i stížnosti obyvatel bytovek na škody. O daňky se začala zajímat městská policie, krajská veterinární správa a odbor životního prostředí v Dobříši. Původ ani majitele se nepodařilo zjistit. V létě oba daňci přešli do pšeničného pole proti sanatoriu, ale stále nepravidelně chodili k bytovkám. Koncem léta vytloukli paroží o ovocné stromy a způsobili další škody. Čekali jsme, zda neodejdou do lesů, ale po sklizni pšenice se trvale usídlili v zeleni u bytovky. Na žádost oddělení myslivosti městského úřadu byli oba daňci za pomoci obyvatel bytovky bezpečně uspáni narkotizační střelou a přemístěni do farmového chovu.

Václav Pařízek

SPOLEČENSKÁ KRONIKA

Zdroj foto: Pixabay

Vzpomínky

Dne 7. listopadu 2021 uplyne 7 let od úmrtí pana Václava Vlasatého (bývalý vedoucí technických služeb).

Vzpomíná manželka Libuše a děti s rodinami

Dne 8. listopadu 2021 to budou 2 roky, co zemřel náš bratr Miroslav Průcha. A 11. října 2021 to bylo již 13 let, kdy zemřela naše švagrová Dana Průchová.

Vzpomínají sestry Jana a Věra

Dne 28. listopadu 2021 uplyne 5 smutných let, co nás navždy opustil náš milovaný manžel, tatínek a dědeček pan Jiří Kurc.
Kdo jste ho znali, vzpomeňte s námi.

S láskou vzpomínají manželka,
děti a vnoučata

Dobříšské listy – listopad 2021

www.dlonline.cz

Kompletní podobu tištěných Dobříšských listů si můžete v elektronické podobě přečíst zde: 
» listopad 2021

Starostovo šťastné stáří

Listopadové číslo Dobříšských listů věnujeme seniorům z našeho města, a tak se i já v prvních řádcích svého měsíčního slova budu věnovat právě tématu stáří…

Všichni stárneme. Průměrný věk se v České republice za posledních 20 let zvýšil o 4,3 roku. Naděje dožití, tedy věk, kdy si podle statistiky pro nás přijde dáma s kosou, je u mužů 76,2 let a u žen 82,1. Výhled mužů je tedy poněkud méně optimistický než u žen. Něco děláme jinak a neprospívá nám to. Před pár lety jsem překročil padesátku, takže moje baterka života ukazuje 32 %. I můj pohled na stáří se v čase mění. V pubertě mi každý nad 20 let přišel starý, dnes mi „mladý“ přijde i kolega, kterému je třicet. I v Dobříši máme stále rostoucí skupinu seniorů, našich dědečků, babiček anebo neznámých lidí. Řada z nich se narodila ještě před válkou, takže mají spousty pestrých zážitků. Známe je? Mnoho z „našich“ seniorů se těší dobrému zdraví a bystré mysli. Můžeme jim jen přát, aby jim to vydrželo co nejdéle. A nám ostatním přeji, abychom dokázali stárnout s nadhledem a udrželi si optimismus.

A nyní k tomu, co se děje ve městě. Práce na Pražské jdou do finále. Na začátku listopadu bychom měli vidět světlo z nových lamp a semaforů a slyšet hukot finišerů při pokládce asfaltu v poslední etapě. Až do začátku prosince budeme poslouchat kladívka při pokládce dlažby na obou stranách ulice. Mříže, které podle projektu mají být osazeny kolem stromů, mají termín dodání až na jaře 2022, takže přes zimu budou kořeny stromů zakryty kůrou a mříže budou osazeny až na jaře. Bude to ještě hektické. Venkovní činnosti budou záviset na počasí, ale na Mikuláše už bychom měli mít hlavní práce z většiny hotové, včetně osazení vodicích linií pro slepce a nových laviček. Do konce listopadu by také měla být dokončena rekonstrukce Březové ulice, takže autobusy se budou moci vrátit na své původní trasy.
V říjnu probíhala podzimní výsadba stromů, keřů a květin. Jak se to povedlo, uvidíme na jaře. Také proběhl velký úklid na hřbitově včetně odvozu nepořádku za hřbitovní zdí, tak aby na Svátek zesnulých bylo vše připravené pro důstojnou vzpomínku na naše blízké. V listopadu nás také čeká svátek Dne boje za svobodu a demokracii. Pokud máte zájem si tyto historické události připomenout a popovídat si o významu svobody a občanské společnosti, zvu vás na setkání před radnicí 17. 11. 2021 v symbolickém čase 17:11.
Zloba, závist, zášť ať už pominou.

Pavel Svoboda, starosta

NOVÝ SMĚR – ZPRAVODAJ OBCE STARÁ HUŤ

Zdroj foto: Pexels

Zprávy z 21. zasedání zastupitelstva obce

Zastupitelstvo obce schválilo:

– rozpočtové opatření č. 8/2021;
– Smlouvy o zřízení věcného břemene–služebnosti č. IE–12–6008848/1 Stará Huť, ul. Knínská, KNN od R46 do R1 mezi Obcí Stará Huť a společností ČEZ Distribuce, a. s. IČ 24729035, a č. IP–12–6017809/1 Stará Huť, NN pro parc. č. 87/9 mezi Obcí Stará Huť a společností ČEZ Distribuce, a. s. IČ 24729035.;
– Kupní smlouvu na prodej pozemku parc. č. 387/75, ostatní plocha, manipulační plocha, o výměře 107 m2;
– Kupní smlouvu na prodej pozemků parc. č. 78/2 zahrada, o výměře 212 m2, parc. č. 74/6, zahrada, o výměře 15 m2, parc. č. 838/20, ost. plocha, ost. komunikace, o výměře 87 m2 a parc. č. 74/3, zahrada o výměře 24 m2 a koupi pozemku parc. č. 74/5, zahrada, o výměře 6 m2;
– v souladu s § 76 zákona o obcích č. 128/2000 Sb. poskytnutí mimořádné odměny zastupiteli;
– omezení maximálního počtu 32 parcel pro výstavbu rodinných domů v lokalitě Stará Huť – východ;
– darovací smlouvy na finanční částku vždy ve výši 1 000 Kč u příležitosti narození dítěte mezi Obcí Stará Huť a rodiči narozených dětí;

Zastupitelstvo obce revokuje:

– usnesení č. 12/6/2019 ze dne 9. 9. 2019;

Zastupitelstvo obce bere na vědomí:

– informaci o rozpočtových opatřeních č. 6 a 7/2021 schválených radou obce;

V Diskusi místostarostka obce informovala o plánovaném rušení vlakových spojů a dále informovala o posílení autobusového spoje v ranní špičce, kdy se děti dopravují do školy;

Starosta obce informoval:

– o dodávce kompostérů a jakým způsobem bude řešeno jejich vydávání občanům;
– o jednání s firmou Cetin, s. r. o. ohledně modernizace přenosu dat a s jejich pilotním projektem pro lokalitu Nad Strží;
– o obdržené stížnosti na dopravní situaci při vjezdu do obce od Mokrovrat. Obec Stará Huť požádá o změnu umístění značky začátek/konec obce a zřízení přechodu pro chodce u autobusové zastávky;
– o opravách komunikací Pod Chotobuší a cesty od nové zástavby Nad Strží k lokalitě Huťské sosny;
– o potřebě opravy střech na obecních bytových jednotkách, zatím se nedaří najít dodavatele opravy;
– paní Váňová informovala o stavu připravované výstavy o historii obce v Památníku Karla Čapka;
– pan Březina upozornil na nepřehlednost a nepřiměřenou rychlost projíždějících aut v ulici Ke Strouze vzhledem k tomu, že se na komunikaci často nacházejí děti;
– pan Řechka upozornil, že od 1. 1. 2021 vznikl portál Obecně závazných vyhlášek;
– pan Novák se dotázal, zda jsou únikové východy v nové mateřské školce řešeny v souladu s vyhláškou a dále zda kontejnery na tříděný odpad u bývalé prodejny budou přemístěny v souvislosti s demoličními pracemi v sousedním objektu.
Odpověď starosty – únikové východy jsou v souladu s vyhláškou a kontejnery na tříděný odpad jsou na obecním pozemku, takže zatím přemístěny nebudou.


Volby 2021

Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se konají v pátek 8. října 2021 od 14 hod. do 22 hod. a v sobotu 9. října 2021 od 8 hod. do 14 hod. ve volební místnosti v budově Obecního úřadu, Karla Čapka 430, Stará Huť.


Blahopřání

V měsíci říjnu oslaví své životní jubileum paní Božena Bálková a Stanislava Sochorová a pánové Jiří Vitoň a Karel Růžička.
Srdečně blahopřejeme!


Setkání jubilantů

Jako každý rok připravujeme na podzim, konkrétně v sobotu 2. října 2021 od 14.00 hod. slavnostní setkání jubilantů, kteří se v letošním roce dožívají životního jubilea 60, ve Staré Huti se narodili a strávili zde své mládí, ale také ty, kteří mají své kořeny jinde, ale Stará Huť se jim stala novým domovem a oni se stali našimi spoluobčany. Tentokrát se bude setkání týkat i jubilantů loňských, kteří se setkat nemohli.


Kotlíková dotace

Vážení občané,
od 1. září 2022 se nebudou moci provozovat kotle 1. a 2. emisní třídy, které znečišťují ovzduší podstatně více než modernější typy. Pokud takový kotel doma máte, bude možné žádat o dotaci na výměnu za kotel na biomasu, elektrická a plynová tepelná čerpadla a také kondenzační plynové kotle. Příjem žádostí začne začátkem roku 2022.
Město Dobříš, Odbor výstavby a životního prostředí, Vás zve na informační schůzku ohledně možností čerpání kotlíkových dotací a dotací v rámci programu Nová zelená úsporám.
Kde: Obecní úřad Stará Huť – klubovna
Kdy: 26. 10. 2021 od 12.30 do 15.30 hod.
Kontaktní osoba: Kateřina Kučerová, kucerova@mestodobris.cz, tel.: 318 533 369.


Kompostéry

Letos se podařilo konečně zajistit dotaci na pořízení 248 ks kompostérů pro obyvatele obce. Ve spolupráci s obcemi Rybníky a Borotice, pro dosažení lepšího bodového hodnocení žádosti, jsme získali dotaci ve výši 1 976 633 Kč, celkové náklady na pořízení byly 2 328 887 Kč. O vlastní zdroje se všechny obce podělily poměrnou částkou. Přestože se na kompostéry dlouho čekalo z důvodu velkého vytížení výrobců a dodavatelů, podařilo se větší část z nich již předat uživatelům. Uvidíme, jestli se díky tomu podaří snížit produkci bioodpadu, jehož likvidaci musí obec zajišťovat.
Náhradní termín pro předání zbývajících je stanoven na sobotu 23. 10. 2021 v době od 9 do 11 hod., Malostranská ulice, za bývalou hasičárnou. Nevyzvednuté kompostéry budou dále nabídnuty dalším žadatelům.

A je hotovo!

Loňský a letošní roky se nesly ve znamení dalších zásadních staveb v naší obci. Kabiny TJ byly svým charakterem vlastně snadné, i když i tady nastalo nespočet nečekaných komplikací. Ale stavělo se tzv. na zelené louce, jen bylo potřeba sem tam něco ubourat, podhrabat, prokopat a odstranit.
Ihned po úspěšné kolaudaci, která proběhla v pátek 27. 8. 2021, jsme pro veřejnost připravili slavnostní Den otevřených dveří a oficiální zahájení provozu.
Kabiny začaly s prvním zářijovým víkendem sloužit svému účelu. Přivítaly fotbalisty, kteří velkolepou výhrou 9:1 nad Boroticemi patřičně svérázně zahájili jejich provoz. Ani oddíl házené nezůstal pozadu a sezonu zahájil obrovským úspěchem starších žákyň, které vyhrály Mistrovství ČR. Hrálo se sice mimo Starou Huť, ale spojení tohoto úspěchu spolu s otevřením nových kabin se již nesmazatelně vepíše do starohuťské házenkářské historie.
Celkové náklady na výstavbu kabin činí bezmála 15 mil. Kč. Jedná se jak o investice do vlastní stavby a projektové části, tak také do vybavení kabin, terénních úprav kolem, bouracích prací části starých kabin a oplocení.
Obec žádala prostřednictvím Národní sportovní agentury o dotaci, prozatím nebylo v dané věci rozhodnuto.

O budově nové mateřské školy budeme hovořit spíše jako o areálu. Její výstavbou se naprosto změnil charakter pozemku a jeho okolí. Součástí výstavby byly i parkovací plochy, úprava zeleně, terénu. Dokončenou stavbu si mohli zájemci prohlédnout v rámci Dne otevřených dveří ještě před kolaudací. Zkušební provoz byl zahájen dva týdny před koncem prázdnin a kolaudace proběhla, jak jste byli informováni, 27. 8. 2021. Právě z důvodu dodržení hygienických podmínek se neuskutečnilo již veřejné zahájení provozu, ale pouze za účasti zastupitelů a zaměstnanců Základní školy a mateřské školy Stará Huť.
Náklady na stavbu činily 48 400 tis. Kč, z toho budou pokryty z dotace částkou 32 157 tis. Kč, a dále částečně z úvěru v předpokládané výši 7 mil. Kč a zbytek z vlastních zdrojů obce ve výši 9 243 tis. Kč.
Jakkoli to bylo pro tyto dva roky obrovské sousto, ne jen finanční, stále ještě zbyly prostředky a energie na úpravu povrchu účelové komunikace, která měla zajistit bezpečný a především schůdný okruh kolem obce. Jedná se o spojku mezi Památníkem Karla Čapka k lokalitě Nad Strží přes křižovatku u borovic. Záměr je poněkud narušen řidiči, kteří tuto opravu využívají ke zkrácení cesty na Budínek a do Rybníků. Z toho důvodu, jak jinak, musí přijít restrikce v podobě zákazu vjezdu. Bohužel… Sítě silnic tím směrem je dostatečná. Avšak jen proto, že někteří nedokážou respektovat také potřeby druhých, musíme volit toto plošné opatření. Věříme, že si tuto trasu oblíbíte ke svým procházkám, že ji ocení maminky s kočárky a cyklisté. Právě z toho důvodu není žádoucí, aby se stala pouze zkratkou pro osobní vozy. Děkujeme za pochopení.

O tom, že naše obec slouží i širokému okolí právě v těch nejméně očekávaných záležitostech, svědčí i několik případů, kdy k nám obyvatelé okolních obcí dojíždí odložit jak tříděný, tak třeba i bioodpad. Každá obec nabízí možnost odložení všeho druhu odpadu. Ale jen proto, že jsme tak říkajíc „při cestě“, není důvod, abychom se stali skládkou pro všechny projíždějící. Věřte, že máme svých odpadů až dost. Děkujeme za pochopení a dodržování stanovených pravidel. S tím dodržováním pravidel to platí i pro obyvatele Staré Huti trvale i přechodně žijící a návštěvníky dlouhodobé i dočasné.

Obecní knihovna ve Staré Huti obdržela velmi pěkný knižní dar

Děkujeme panu Josefu Ladovi za krásné knihy, které napsal a ilustroval jeho dědeček.
Darované knihy pro děti a mládež jsou k zapůjčení v knihovně.

Týden knihoven 4.–10. 10.

Začíná podzim a s ním i delší večery, kdy přijde vhod pěkná kniha. Rádi přivítáme v naší knihovně nové čtenáře všech generací.
V rámci „Týdne knihoven“ budou mít nově registrovaní čtenáři prominutý poplatek na jeden rok.

Exit mobile version