Přijde Dobříš o lokálku do Prahy?

S údivem jsem si přečetl informaci, že Rada Středočeského kraje schválila na svém zasedání zrušení či omezení provozu na 12 železničních tratích. Mimo jiné také na trati Čisovice–Mníšek–Dobříš, kde se počítá s omezeným provozem jen v letní sezóně. Podle radního pro dopravu Středočeského kraje Petra Boreckého jsou pro mnoho cestujících vlakové tratě zastaralé!? Přitom do uvedeného úseku investovala správa železnic v předchozích letech, jak jsem zjistil, 107 milionů korun. Teď po dokončení celé modernizace přestanou po kolejích vlaky jezdit a tato významná investice do ekologické dopravy se znehodnotí.
Jako další důvod uvádí malou vytíženost v poměru k nákladům na provoz. Jistě, přeprava na méně vytížené trati není rentabilní. Tak to bylo vždycky. Rentabilní tratě obsazují soukromí dopravci a stát dotuje ty ostatní jako veřejnou službu. Tuto službu objednává kraj a prostředky na ni poskytuje státní rozpočet. Kraj tedy v celkové bilanci nic neušetří, jen se zhorší dopravní obslužnost. Náklady na údržbu trati se nesníží, musí se udržovat i bez osobní přepravy. Větší rentabilitu by zajistila podpora nákladní dopravy, tak aby se firmám vyplácela a koleje byly více vytížené. Byl by to i významný ekologický počin – dostat část silniční přepravy na koleje. To je ale na jinou diskuzi.
Údajně má být toto rozhodnutí ještě projednáno s dotčenými samosprávami (proč ne předem?). Proto veřejně vyzývám vedení města, aby se zásadně postavilo proti tomuto záměru současného vedení Středočeského kraje.

Jan Procházka, zastupitel