10.3 C
Dobříš
Úterý, 9 prosince, 2025
Domů Blog Strana 49

Oblíbené Dobříšské regionální trhy zahájí město již tradičně v dubnu

I v letošním roce se můžete těšit na pravidelné nákupy na regionálních trzích.

Trhy zůstávají v tradiční podobě na náměstí Komenského v čase od 8.00 do 12.00 vždy druhou sobotu v měsíci od dubna do října. V letošním roce nás čekají dva tematické trhy, a to 12. dubna velikonoční trh a 30. listopadu adventní trh. Na trzích budete moci nakoupit pečivo, uzeniny, ovoce a zeleninu i textil, kosmetiku a spoustu dalšího. Na trzích vám k nákupu i poslechu zahrají místní kapely.

„Trhy na Dobříši jsou již dlouholetá tradice, která se těší velké oblibě. Trh již není jen o jídle a květinách. Klasický sortiment, jako je pečivo, květiny, sazenice, ovoce a zelenina – vše od lokálních podnikatelů, je obohacen o autorskou módu, bižuterii, různé speciality a mnoho dalšího. Trhy jsou ale zároveň i událostí, při které se náhodně potkávají sousedé a známí takzvaně na kus řeči. Vše doplňují vystoupení místních hudebních těles. Trhy v letošním roce začnou 12. dubna a hlavním tématem budou Velikonoce,“ říká Radka Brožová, hlavní organizátorka dobříšských trhů.
Kromě tradičních produktů přinášejí trhy i moderní pojetí řemesla. Ať už jde o rukodělné výrobky, textilní tvorbu, keramiku nebo regionální speciality, všechny mají společné jedno – kvalitu a lásku k řemeslu.
Přijďte se i vy podívat na Dobříšské regionální trhy a objevte kouzlo ruční výroby!

Páteční trh bude každý měsíc

Náměstí Komenského svůj prostor opět nabídne prodejcům spotřebního zboží a textilu, a to vždy první pátek v měsíci od dubna do října, v čase od 8.00 do 14.00 hodin. Proto se již 4. dubna můžete těšit na nákup ložního prádla, oděvů, kabelek a mnoho dalšího.

Zpracovala DH

Rozdělení dotačních prostředků na rok 2025

Město Dobříš vyhlásilo 30. září 2024 dotační řízení na podporu projektů v oblasti sportu a tělovýchovy, kultury a umění a volnočasových aktivit se zvláštním důrazem na výchovu a vzdělávání, prevenci kriminality a protidrogovou činnost.

V rámci programových dotací bylo přijato 48 žádostí a 9 žádostí o individuální dotaci. Na programové dotace bylo alokováno celkem 5 222 008 Kč, přičemž souhrnná výše podaných žádostí dosáhla částku 7 072 145 Kč. Z tohoto důvodu muselo dojít ke krácení dotací. V programech 1 a 3 byla po přesunu části finančních prostředků z programu 2 dotace krácena na 88 % nároku (žadatelé tedy obdrželi 88 % částky, na kterou by měli nárok, pokud by byl program plně financován). V programu 2 nebylo nutné žádosti krátit, protože zde byly dostatečné finanční prostředky. Nakonec tedy bylo rozděleno v programu 1 sport a tělovýchova 3 446 104 Kč, v programu 2 kultura a umění 521 914 Kč a v programu 3 volný čas 1 253 989 Kč.

U individuálních dotací byla celková výše podaných žádostí 304 000 Kč, z čehož bylo schváleno a přiděleno 217 000 Kč. Tyto prostředky jsou poskytovány mimo rámec dotačního fondu přímo z rozpočtu města.

Kvalita žádostí a projektů byla obecně na vysoké úrovni. Sedmičlenná komise detailně posoudila žádosti během prosince 2024 a na jednáních 9. a 16. ledna 2025 hodnotila podle předem stanovených kritérií. Doporučení komise projednala rada města 4. února 2025 a následně schválila poskytnutí dotací do výše 250 000 Kč. Poskytnutí dotací nad 250 000 Kč bylo poté schváleno na zasedání zastupitelstva města dne 17. února 2025.

Předsedkyně dotační komise Dagmar Mášová k letošnímu procesu vyhlášení a hodnocení uvádí: „Ráda bych vyjádřila své poděkování úředníkům Městského úřadu Dobříš, kteří s maximální pečlivostí kontrolovali všechny žádosti a připravovali podklady pro dotační řízení. Bez jejich důkladné práce bychom nemohli zajistit transparentní a spravedlivé rozdělení finančních prostředků. Dále chci poděkovat všem členům komise za jejich čas, který tráví načítáním žádostí, objektivitu, zodpovědnost a důslednost při posuzování jednotlivých žádostí. Kvalita většiny žádostí a projektů se zvyšuje. Velký dík patří všem, kteří mají chuť svou energii věnovat přípravě akcí a tréninkům jak dětí, tak i dospělých. Dobříšáci se mají opět na co těšit. Nabídka volnočasových, kulturních a sportovních aktivit je pestrá, věřím, že si každý najde to své, co ho bude bavit, obohacovat a těšit. Přeji vám všem hodně krásných a nových zážitků a radost ze vzájemného setkávání. Závěrem si dovolím přání, ať se městu Dobříš dál daří a díky tomu roste částka přidělovaná do dotačního řízení. Děkuji všem zastupitelům, kteří dotační řízení podporují.“

Podrobné informace o přidělených finančních prostředcích naleznete na webových stránkách města v sekci „Občan a úřad“ → „Dotace poskytované městem Dobříš“ → „Dotační řízení pro rok 2025“.

Martina Uhrinová

Odbor obecní živnostenský úřad

Ilustrační obrázek: www.canva.com

Odbor vykonává činnosti především v rozsahu stanoveném živnostenským zákonem od 1. ledna 1992.

Velkým přínosem pro podnikatele jsou služby centrálního registračního místa. Pracovníci úseku registrace od podnikatelů přijímají oznámení (související se živnostenským podnikáním) vůči správě sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovně a správci daně a oznámení o vzniku volných pracovních míst nebo jejich obsazení. Odbor obecní živnostenský úřad je také provozovatelem živnostenského rejstříku a plní funkci jednotného kontaktního místa podle zákona o volném pohybu služeb.
Veškerá tato agenda je vykonávání nejen ve vztahu k podnikatelům z celé České republiky, ale i k podnikatelům ze zahraničí.

Další agendou odboru je kontrolní činnost. Pracovníci úseku živnostenské kontroly sledují, zda a jak jsou plněny povinnosti stanovené živnostenským zákonem, podmínkami provozování živnosti uložené v rozhodnutí o udělení koncese, ustanoveními zvláštních právních předpisů vztahujících se na živnostenské podnikání a na dočasné poskytování služeb státními příslušníky členských států EU.
Pracovníci odboru dále projednávají přestupky podle výše uvedených zákonů a ukládají správní tresty a projednávají přestupky na úseku podnikání podle zákona o některých přestupcích.

Agendou odboru mimo režim živnostenského zákona je evidence zemědělského podnikatele v souladu se zákonem o evidenci zemědělského podnikatele.
Rádi bychom vás seznámili se službou pro podnikatele, a tou je Portál živnostenského podnikání.

Tento portál přináší veřejnosti následující služby:

Průvodce živnostenským podnikáním, který obsahuje všechny potřebné informace pro řešení základních životních situací stávajícího a nového podnikatele, jako jsou informace o vzniku, změnách a ukončení živnostenského podnikání, informace o průběhu a očekávaném výsledku řízení, kterým je realizováno podání podnikatele, o správních poplatcích a další.

Poskytování výpisů ze živnostenského rejstříku, přičemž stávající služba získání výpisu z veřejné části registru živnostenského podnikání je rozšířena i o možnost získání výpisu obsahujícího neveřejné údaje týkající se osoby žadatele (služba je podmíněna autentizací uživatele).

Adresář živnostenských úřadů, který obsahuje všechny potřebné údaje o všech živnostenských úřadech v České republice (tj. adresa sídla, úřední hodiny, kontaktní údaje atd.); uživatel si může vyhledat „zájmový“ živnostenský úřad podle různých kritérií, například nejbližší živnostenský úřad dle zadané adresy, podle názvu (i částečného) úřadu, ale rovněž podle úředních hodin (dotaz, který úřad má aktuálně otevřeno) apod. Výsledky hledání, tedy kde se vybraný živnostenský úřad nachází, se uživateli zobrazí i odkazem v mapě.

Prostřednictvím služby Reklamace údajů bude moci podnikatel reklamovat nesprávnost údajů zapsaných v živnostenském rejstříku, popř. nesprávné nebo chybějící vazby jiných subjektů vedených v živnostenském rejstříku na svoji osobu. Služba reklamace údajů je určena pouze autentizovaným uživatelům.

Služba Potřebuji poradit umožní uživatelům zadávat dotazy a požadavky v souvislosti s provozem portálu nebo dotazy týkající se obsahu živnostenského rejstříku, problematiky živnostenského zákona, jako například vznik a ukončení živnostenského oprávnění, přerušení provozování živnosti, jaké oprávnění podnikatel potřebuje pro výkon určité činnosti apod.

Služba Poskytování notifikací změn zápisu v živnostenském rejstříku umožní podnikatelům získat informace o změnách údajů zapsaných v živnostenském rejstříku, které se jich týkají (např. změna adresy bydliště, změna obsahové náplně živnosti, kterou provozují, změna příjmení podnikatele atd.).

Obsah portálu a jeho služby jsou navíc pro potřeby cizinců z hlediska jejich možného podnikání v České republice poskytovány také v anglické mutaci. Veškeré služby portálu, které nejsou omezeny legislativně jednáním pouze v českém jazyce, jsou tedy uživatelům portálu poskytovány i v anglickém jazyce.

O dalších novinkách budete informováni v dalších vydáních DL.

Kolektiv živnostenského úřadu Dobříš

Město Dobříš hledá nového vedoucího finančního odboru

Ilustrační foto

Městský úřad Dobříš vyhlašuje výběrové řízení na pozici vedoucího finančního odboru. Hledá zkušeného odborníka, který bude odpovědný za finanční stabilitu města, řízení rozpočtu a koordinaci finanční strategie.

Nový vedoucí finančního odboru bude mít na starosti nejen přípravu a správu rozpočtu, ale i metodické vedení příspěvkových organizací, kontrolu jejich hospodaření a zajišťování rovnováhy mezi finančními zdroji a potřebami města. Součástí jeho pracovních povinností bude také spolupráce s dalšími odbory a vedením města při přípravě podkladů pro jednání rady města a zastupitelstva.

Místo je obsazováno na dobu neurčitou se zkušební dobou šest měsíců, pracovní poměr vzniká jmenováním Radou města Dobříše. Platové ohodnocení odpovídá zařazení do 12. platové třídy (podle započitatelné praxe od 28 650 Kč do 41 520 Kč), s příplatkem za vedení ve výši 9 000 Kč a možností osobního ohodnocení až 50 % základního platu. Výhodou pro uchazeče je nejen praxe v oblasti veřejné správy, ale i znalost příslušné legislativy týkající se hospodaření obcí.

Zájemci mohou své přihlášky s požadovanými dokumenty zasílat do 10. března 2025 do 13.00 hodin na adresu Městského úřadu Dobříš.
Další informace poskytne Ing. Šárka Tomášková, vedoucí finančního odboru, na telefonním čísle 318 533 340 nebo e-mailu tomaskova@mestodobris.cz. Výběrové řízení proběhne formou ústního pohovoru s vybranými uchazeči.

Zpracovala DH

Oznámení o vyhlášení výběrového řízení: „referent/ka stavebního úřadu“

Zdroj foto: Pixabay

Pracovní náplň: výkon obecního stavebního úřadu
Pracovní poměr: na dobu neurčitou
Platová třída: 9 nebo 10 anebo 11 (podle dosaženého stupně vzdělání, dosažené praxe a získání zkoušky ZOZ)
(podle započitatelné praxe od 29 120 Kč do 38 570 Kč)
Osobní ohodnocení: po uplynutí zkušební doby podle dosahovaných výsledků až 40 % PT
Možný nástup: od 1. dubna 2025 nebo dle domluvy

Kvalifikační předpoklad:
a) autorizovaný architekt, kterému byla udělena autorizace pro obor architektura nebo bez specifikace oboru podle autorizačního zákona,
b) autorizovaný inženýr nebo autorizovaný technik, kterému byla udělena autorizace pro obor pozemní stavby, dopravní stavby, stavby vodního hospodářství a krajinného inženýrství, mosty a inženýrské konstrukce, statika a dynamika staveb nebo městské inženýrství,
c) fyzická osoba, která má vysokoškolské vzdělání ve studijním programu náležejícím do oblasti vzdělávání architektura a urbanismus, stavebnictví, ekonomické obory, doprava, biologie, ekologie a životní prostředí, lesnictví a dřevařství, vědy o zemi, nebo právo,
d) fyzická osoba, která má vyšší odborné vzdělání v oboru stavebnictví, geodézie a kartografie, obecně právní činnost, veřejnosprávní činnost, nebo doprava,
e) fyzická osoba, která má střední vzdělání s maturitní zkouškou v oboru stavebnictví, geodézie a katastr nemovitostí, nebo veřejnosprávní činnost, nebo
f) fyzická osoba, která má střední vzdělání s maturitní zkouškou – v tom případě bude úředník do doby splnění uvedených požadavků vykonávat činnost pod odborným vedením úředníka splňujícího kvalifikační požadavky pro výkon činnosti na úseku stavebního řádu, nejvýše však po dobu 3 let.

Další požadavky:
– orientace v právním řádu ČR – zejména orientace v legislativě vztahující se ke stavebním předpisům (především stavební zákon a prováděcí vyhlášky)
– schopnost samostatného rozhodování i týmové práce
– vysoké pracovní nasazení a odolnost vůči stresu
– komunikační a organizační schopnosti v písemném i mluveném projevu
– flexibilita a spolehlivost
– pečlivost, systematičnost, přesnost, důslednost
– pokročilá znalost práce na PC – MS Office
– řidičské oprávnění sk. B (aktivní řidič)
– ochota se dále vzdělávat
– zkouška zvláštní odborné způsobilosti výhodou
– praxe ve státní správě či samosprávě výhodou

Písemnou přihlášku spolu s požadovanými dokumenty zasílejte tak, aby ji vyhlašovatel obdržel nejpozději 10. 3. 2025 do 13.00 hod., na adresu: Městský úřad Dobříš, Mírové náměstí 119, 263 01 Dobříš.
Obálku označte heslem: „VŘ – referent/ka SÚ“.
Nebo ji zašlete spolu s přílohami na epodatelna@mestodobris.cz.

Bližší informace poskytne Ing. Alena Harmanová, vedoucí odboru výstavby a životního prostředí, na tel. 318 533 380 nebo e-mailu harmanova@mestodobris.cz.

Vyhlašovatel si vyhrazuje právo zrušit toto výběrové řízení kdykoli v jeho průběhu.

Zpracovala DH

Petice za zákaz kamionů pokračuje do konce března

Foto: archiv města Dobříše

Petici za zákaz tranzitní kamionové dopravy na Hořovicku, Příbramsku a Dobříšsku v uplynulých týdnech podepsaly stovky lidí. Počet podpisů převyšuje tisícovku. Od února je možné podepisovat petici i elektronicky. Sběr podpisů pod peticí pokračuje do 31. března 2025.

Cílem petice není omezit místní nákladní dopravu, ale pouze tu tranzitní. Je nesmyslné, aby se mezinárodní kamiony při cestách po ČR vyhýbaly úsekům s mýtem a zatěžovaly už takto hojně využívané silnice druhých a nižších tříd. Starostové dotčených obcí a petiční výbor následně petici předloží vedení Středočeského kraje s výzvou k úplnému zákazu tranzitní nákladní dopravy pro vozidla nad 12 tun na těchto komunikacích.
Na Dobříši je možné podepsat petiční archy v informačním centru v Kopáčkově domě, denně od pondělí do pátku v čase 9–17 hod.

Za petiční výbor Marek Nesnídal
a Jana Kolomazníková

Kolik žije na Dobříši obyvatel

Nejstarší obyvatelkou našeho města je paní Vlasta Fiřtová, která loni v květnu oslavila rovnou stovku. Jen o trochu mladší jsou dva nejstarší pánové, Jiří Krtil a Antonín Nedvídek, oba ročník 1926.

Podle evidence obyvatel se v roce 2024 v Dobříši narodilo 49 dětí a zemřelo 104 občanů. Do našeho města se přistěhovalo a přihlásilo se zde k trvalému pobytu 242 občanů, naopak vystěhovalo se 233. Za posledních sedm let, s jedinou výjimkou roku 2023, zaznamenáváme každý rok celkový pokles počtu obyvatel. V loňském roce poklesl počet obyvatel Dobříše o 46, celkem k 1. 1. 2025 žilo na Dobříši 8 532 obyvatel. To vše jsou čísla podle trvalého pobytu, skutečný stav může být a pravděpodobně je jiný. Podle dat mobilních operátorů v našem městě ve skutečnosti žije 9 466 obyvatel. To je poslední dostupný údaj z roku 2023, i tyto počty se za poslední roky mohly změnit. Srovnáním dat mobilních operátorů a evidence obyvatel vyplývá, že v našem městě žije 934 obyvatel, kteří zde nemají trvalý pobyt. To je o 11 % více, než uvádí oficiální statistika evidence obyvatel. Přitom počet obyvatel s trvalým pobytem je základním parametrem, podle kterého se plní městský rozpočet v rámci rozpočtového určení daní. V letošním roce město za každého obyvatele do rozpočtu získá 23 875 Kč. Pokud na Dobříši bydlíte a nemáte zde trvalý pobyt, stavte se prosím na radnici a nahlaste si trvalý pobyt zde. Stačí k tomu nájemní smlouva nebo doklad o tom, že danou nemovitost vlastníte. Nejen že pak budete moci volit dobříšské zastupitele, ale také získáte přednostní právo pro přijetí dětí do školky či do školy. Kdyby to udělalo jen 100 osob, která zde žijí bez trvalého pobytu, zvýší se příjmy městského rozpočtu o 2 miliony Kč každý rok.

Pavel Svoboda, starosta

Tvoříme Dobříš 2025 – hlasování spuštěno

Veřejné představení šesti projektů proběhlo ve čtvrtek 20. února a nyní je možné až do  21.  března 2025 hlasovat přes webové stránky participativního rozpočtu Tvoříme Dobříš 2025: https://mojeobec.stredoceskykraj.cz/portal/paroz/dobris nebo přes QR kód zde, ale i přes stránky www.mestodobris.cz.
Pro hlasování je nutné mít e-mail. Projektům můžete udělit 2 kladné a 1 záporný hlas. Pro dokončení hlasování je nezbytné, abyste na svém e-mailu potvrdili své hlasy kliknutím na odkaz, který vám byl zaslán. V případě, že toto nedokončíte, hlasy nejsou započítány.

Na realizaci vítězného projektu nebo více menších projektů je vyhrazena částka 500 000 Kč včetně DPH. Zajímá vás, pro které projekty letos můžete hlasovat?

– Přírodní dětské hřiště Nad Větrníkem
– Boulderingová stěna pro lezení ve sportovní hale
– Vzduchová trampolína 11 x 9 m u Rákosníčkova hřiště
– Mantinely pro velké sny malých hráčů ve sportovní hale
– Dobříš na dlani – vyhlídková místa s relaxačními lehátky
– Dostupné wellness centrum pro místní komunitu – revitalizace městské sauny Dobříš
Děkujeme, že Tvoříte Dobříš.

Za město Dobříš Šárka Krůtová
a Miroslav Sochor, koordinátoři projektu

Participativní rozpočet Tvoříme Dobříš je realizován v rámci projektu Dobříš – Zdravé město a místní Agenda 21.

Dobříšské okénko pro řidiče

Foto: Petr Květoň

Otázky a odpovědi

Vážení občané Dobříše a okolních obcí, dnešním článkem se dostáváme do třetího pokračování, kdy podle mého názoru nastal čas odpovědí na některé otázky, které jste mi do současné doby poslali. Rád bych poděkoval předně těm, kteří našli odvahu a oslovili mě přímo. Musím vám ale zároveň napsat, že mám určité pochopení pro trefně položenou otázku anonymního pisatele, nicméně vždy u mě budou mít přednost tazatelé, kteří mají zájem o věc samou. Zároveň mi také dovolte sdělit, že v žádném případě nebudu reagovat na otázky a názory, které jsou psány agresivně a mluvou na úrovni hospodského tlachání a chytračení.
Na začátku opět začneme stěžejním zák. č. 361/2000 Sb., o silničním provozu (dále jako silniční zákon), který je doplněn množstvím vyhlášek (zejména vyhl. č. 294/2015 Sb.).

Často mi byly pokládány otázky ke křižovatce Na Prachandě. Velké množství tazatelů se ptalo, proč vozidla nemají dávat přednost v jízdě v situaci, kdy odbočím vlevo, směrem z ulice U Pivovaru, pokračuji k železničnímu přejezdu a zprava mi přijíždí vozidlo (od obce Stará Huť), které také pojede na Prahu. Vzdyť přece jede zprava a já mu mám dávat přednost v jízdě!?
Tato modelová situace vybízí k tomu, abych vám objasnil pojem obecné, místní a přechodné úpravy provozu na pozemních komunikacích (§ 61 a násl. silničního zákona). Budu se snažit celou věc popsat srozumitelně. Na okraj uvádím, že se stále jedná o další křižovatku (viz první článek v DL).

Obecná právní úprava je taková, která je stanovena silničním zákonem. V našem modelovém případě odbočím tedy vlevo z ulice U Pivovaru a pokračuji k železničnímu přejezdu. Zprava od obce Stará Huť přijíždí vozidlo. Pokud by tam nebyla dopravní značka V 6b – Příčná čára souvislá s nápisem STOP, doplněná svislou dopravní značkou P 6 – Stůj, dej přednost v jízdě!, jednalo by se o takzvanou obecnou úpravu provozu na pozemních komunikacích. Platila by povinnost dát přednost zprava (§ 22 odst. 2 silničního zákona) a vozidlo přijíždějící od obce Stará Huť by tedy mělo přednost v jízdě.

Bylo ale zákonným způsobem stanoveno, že se místní úpravou předmětná křižovatka „osadí“ dopravními značkami (§ 61 odst. 2 silničního zákona), kdy „(…) místní úprava provozu na pozemních komunikacích je úprava provozu na pozemních komunikacích provedená dopravními značkami, světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály nebo dopravními zařízeními.“ To nám zcela mění situaci, protože zde výše uvedené dopravní značky umístěné jsou a v kombinaci s ust. § 22 odst. 1 citovaného zákona je jasné, že se jedná o vedlejší pozemní komunikaci. Řidič musí dát přednost v jízdě vozidlům přijíždějícím po hlavní pozemní komunikaci.

Co nám z toho plyne? Jedině a pouze to, že když pojedu ve směru od obce Stará Huť a budu na Prachandě odbočovat vpravo směrem k železničnímu přejezdu, jsem bez diskuze na vedlejší pozemní komunikaci. Když jsem já na vedlejší pozemní komunikaci, tak vozidla přijíždějící ulicí Pražskou budou tedy na hlavní pozemní komunikaci!

Obecně máme ještě možnost třetí varianty, a tou je přechodná úprava provozu na pozemních komunikacích (§ 61 odst. 3 silničního zákona), kdy „(…) je úprava provozu na pozemních komunikacích provedena přenosnými dopravními značkami svislými, přechodnými dopravními značkami vodorovnými, světelnými signály a dopravními zařízeními.“ Typicky se jedná například o změnu dopravního značení na silnici „mezi mosty“ směrem z obce Dobříš (kolem hřbitova) do obce Stará Huť. Tady jsou použity přenosné dopravní značky svislé (takové ty na červenobílém pruhovaném sloupku zasunutém v černé těžké desce ☺). Původní značky upravující rychlost jsou správně přeškrtnuty oranžovo-černými pruhy. Přenosnými dopravními značkami je rychlost snížena na max. 30 km/h (dopravní značka B 20a). Jedná se o skvělý modelový případ, protože jsou zde použity dále vodorovné přechodné dopravní značky (takové ty žluté kolmé pruhy u semaforů ☺), které nám přikazují, kde máme zastavit v případě signálu s červeným světlem „Stůj“. Potom tady máme i samotné přenosné světelné signály (tzv. semafory).

Abychom celou tuto záležitost uzavřeli do srozumitelného a uceleného výkladu, je nutné citovat ustanovení silničního zákona v § 76 odst. 1: „(…) místní úprava provozu na pozemních komunikacích je nadřazená obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích. Přechodná úprava provozu na pozemních komunikacích je nadřazena místní i obecné úpravě provozu na pozemních komunikacích.“

Ještě několik posledních vět k tématu křižovatky Na Prachandě. Jak jsem vám v minulosti sliboval, dal jsem podnět k doplnění stávajících dopravních značek o dodatkové tabulky. Jedná se o dopravní značky E 2b – Tvar křižovatky – které vyznačují skutečný tvar křižovatky a upřesňují, která komunikace je hlavní a která vedlejší. Tyto dopravní značky byly přidány k těm stávajícím a celou křižovatku zpřehledňují a vysvětlují. V případě ulice U Pivovaru byla ještě vyměněna dopravní značka Dej přednost v jízdě! za Stůj, dej přednost v jízdě! Velký dík za rychlost a preciznost v tomto případě patří Ing. Pavlu Vonáškovi, který má v rámci našeho ORP na starosti dopravní značení a silniční dopravu.

Věřím, že tímto celá diskuze k přednostem křižovatky Na Prachandě dospěla do svého závěru. Křižovatka je osazena srozumitelnými dopravními značkami, byly přidány dodatkové tabulky a díky většině z vás, vážení čtenáři Dobříšských listů, proběhla smysluplná diskuze. Třeba dozrála doba k rozpracování varianty o vybudování křižovatky s kruhovým objezdem nebo křižovatky řízené světelnými signály.
Další číslo DL bych rád věnoval opět vašim dotazům, protože se na všechny nedostalo.

Hodně šťastných kilometrů bez nehod vám všem přeje Petr Květoň.

Petr Květoň, zkušební komisař řidičů Městského úřadu Dobříš

Společnosti Panattoni a Colloredo-Mannsfeld přicházejí s unikátním konceptem na ochranu českých lesů

Foto: Ondřej Píša

Společnosti Panattoni, Colloredo-Mannsfeld, spol. s r. o., a Tree.ly představily model spolupráce zaměřený na regionální ukládání uhlíku, ochranu lesních ekosystémů, udržitelný rozvoj a podporu vzdělávání.

Unikátní projekt ukazuje, jak mohou soukromé společnosti přispět k obnově a zvýšení odolnosti lokálních lesních porostů. V podstatě se jedná o využití prostředků získaných z kompenzací uhlíkové stopy průmyslové výstavby, a to investicí do projektů zaměřených na ukládání uhlíku přímo v českých lesích. Colloredo-Mannsfeld, spol. s r. o., spravuje rozsáhlé lesní porosty, ve kterých zavádí nové adaptační strategie zaměřené na sekvestraci uhlíku v lesních porostech, zvyšování jejich odolnosti a podporu mimoprodukčních funkcí lesa. Celý proces je nezávisle certifikován rakouským kontrolním sdružením TÜV.

Tímto projektem chce společnost Panattoni představit nový možný model odpovědnosti za uhlíkovou stopu svých projektů. Spolupráce se společnostmi Colloredo-Mannsfeld a Tree.ly je příkladem odpovědného přístupu k ochraně životního prostředí, který odráží rostoucí potřebu praktických řešení klimatických problémů a ukazuje, že spolupráce mezi soukromými subjekty může mít na ochranu klimatu zásadní vliv.

„Jednání byla zahájena již na konci roku 2022. První kontakt proběhl ve věci možnosti certifikace majetku rodiny Colloredo-Mannsfeld v Rakousku a následně byl záměr rozšířen o lesy na území České republiky. S ohledem na skutečnost, že se jednalo o první žádost tohoto druhu na našem území, byla používaná metodika adaptována na vstupní data a podmínky České republiky. I přes to, že se v našich podmínkách jednalo o inovativní projekt, podařilo se ho po vzájemné intenzivní spolupráci dokončit a připravit na certifikaci. Unikátní na projektu je to, že stojí na principu aktivního lesnického managementu, který podle celé řady výzkumných prací významně napomáhá ukládání uhlíku v lesní biomase,“ říká Robin Ambrož, ředitel Lesní správy Zbiroh Colloredo-Mannsfeld, spol. s r. o.

Společnost Colloredo-Mannsfeld, spol. s r. o., hospodaří na více než 17 000 hektarech lesů v České republice. Její přístup certifikovaný organizací PEFC je příkladem udržitelného hospodaření, které zachovává ekologické funkce lesa a zároveň přispívá ke snížení uhlíkové stopy.
Díky projektům realizovaným na těchto lesních plochách může být ročně zachyceno až 17 284 tun CO₂. Takového výsledku se podařilo dosáhnout například snížením těžby dřeva oproti kalkulovaným těžebním možnostem, což zvyšuje kapacitu prostředí pro ukládání uhlíku v lesních ekosystémech. Společnost se rovněž věnuje vzdělávání v oblasti péče o lesní ekosystémy. Kromě akcí určených pro širokou veřejnost organizuje také programy pro děti základních škol, jako je například „Den s lesníkem“.

Ondřej Píša