10.5 C
Dobříš
Úterý, 9 prosince, 2025
Domů Blog Strana 124

Stručně z listopadového zasedání Zastupitelstva města Dobříše

Zdroj foto: Pixabay

Ve čtvrtek 16. 11. 2023 se konalo další veřejné jednání zastupitelstva.

Zastupitelé schválili:
• Změna č. 3 územního plánu Dobříše
• Střednědobý výhled rozpočtu města na roky 2025–2026
• Směrnice o rozpočtovém hospodaření
• Obecně závazná vyhláška o stanovení obecního systému odpadového hospodářství
• Obecně závazná vyhláška o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství
• Obecně závazná vyhláška o místním poplatku za užívání veřejného prostranství
• Obecně závazná vyhláška o místním poplatku z pobytu
• Obecně závazná vyhláška o místním poplatku ze psů
• Obecně závazná vyhláška o nočním klidu
• Stavba 4 parkovacích stání v ulici Plk. B. Petroviče – darovací smlouva

Zastupitelé neschválili:
• Zrušení obecně závažné vyhlášky č. 2/2023, o stanovení místního koeficientu daně z nemovitosti
• Novelu směrnice o zadávání zakázek malého rozsahu
Zastupitelé vzali na vědomí zprávu finančního výboru.

Videozáznam z celého jednání zde https://www.youtube.com/watch?v=ksXheW5opL4

Zpracovala DH

Starostové města Dobříše u jednoho stolu: Na co vzpomínali a na čem se shodli?

V sále dobříšského kulturního domu se konala výjimečná událost, při níž se setkaly všechny generace starostů Dobříše od polistopadové éry až po současnost. Večerní program nabídl jedinečný pohled na historii, současnost i budoucnost města a zároveň připomněl zásadní události z každého volebního období.

Setkání, které se uskutečnilo v rámci oslav státního svátku „Den boje za svobodu a demokracii “, bylo moderováno Petrem Větrovským, zkušeným organizátorem mnoha kulturních a společenských akcí. Na pódiu se společně sešli všichni žijící starostové Dobříše, kteří působili ve městě od roku 1989.

V samotném úvodu přivítal moderátor na pódiu speciálního hosta, kterým byla paní Jindřiška Romba, dcera prvního porevolučního starosty Jana Slance. Jindřiška Romba, nyní místostarostka města, promluvila o svém otci, o jeho přínosu pro město a prozradila, jak v té době vnímala svého otce ona z pozice dítěte.

V průběhu večera starostové vzpomínali na klíčové události svých volebních období. Veřejná debata se nesla ve velmi příjemné a přátelské atmosféře.
Od prvních svobodných voleb v roce 1990 až po nedávné otevření prvního pumptrackového hřiště v roce 2022, každé období přineslo městu něco významného. „Dobříš se neustále vyvíjí a roste,” uvedl starosta Pavel Svoboda, „máme na co navazovat a na nás politicích nyní jsou ty dohady okolo toho, zda v konkrétních věcech uhneme trochu doleva, nebo doprava.“

Hlavními milníky vývoje města byla návštěva prezidenta Václava Havla v roce 1990, vysoká volební účast ve stejném roce, založení Městské policie Dobříš v roce 1991, koncert Karla Kryla, založení Vodohospodářské společnosti Dobříš, s. r. o., v roce 1993, otevření zámeckého parku veřejnosti v roce 1995 a mnoho dalších událostí.
„Každé období přineslo Dobříši něco významného,” řekl po debatě Pavel Svoboda, současný starosta Dobříše. „Od prvních svobodných voleb přes významné rekonstrukce až po otevření nových škol a sportovních areálů si myslím, že Dobříš se neustále vyvíjí a roste.”

Vzpomínání starostů na tyto události nejednou rozesmálo všechny přítomné hosty v sále. Závěrem pak starostové odpovídali na dotazy návštěvníků. V odpovědích zmínili například i to, jak vidí vývoj kulturního a sportovního života ve městě nebo co by městu přáli do budoucnosti. A právě zde se starostové jednoznačně shodli. Všichni by si přáli, aby v Dobříši žili sebevědomí a spokojení lidé, kteří spolu budou mluvit z očí do očí a budou umět řešit problémy ku prospěchu města a jeho obyvatel.

Tato jedinečná akce měla okamžitě velmi pozitivní ohlasy. Je tedy možné, že podobných setkání se v budoucnosti dočkáme více.

Zpracovala DH

Poznámky ke zvýšení daně z nemovitosti

Zastupitelé již v červnu letošního roku schválili zvýšení místního koeficientu daně z nemovitosti formou vydání nové obecně závazné vyhlášky č. 2/2023. Zápis z jednání je na webu města. Na listopadovém jednání ve čtvrtek 16. 11. 2023 předložil zastupitel Jan Procházka návrh revokace této obecně závazné vyhlášky. Zastupitelé tento návrh projednali, ale revokace vyhlášky po obšírné diskusi schválena nebyla. Od 1. 1. 2024 tak bude platit vyhláška se zvýšenými místními koeficienty pro obytné domy z 1 na 3 a pro dvě průmyslové zóny z 1 na 5.

Místní i celostátní zvýšení
Vedle zvýšení místního koeficientu, který odsouhlasilo dobříšské zastupitelstvo letos v červnu, připravila vláda celostátní úpravu, která byla schválena sněmovnou i senátem a podepsána prezidentem 22. listopadu t.r. Pro příští rok se místní koeficienty budou v celé ČR násobit „celostátním“ koeficientem v průměru 1,8. Pro nemovitosti k bydlení tak na Dobříši dojde pravděpodobně ke zvýšení koeficientem 3 × 1,8 = 5,4. Z běžného rodinného domu se nyní v Dobříši platí daň z nemovitosti mezi 500 až 1 000 Kč za rok podle velikosti domu. I v případě, že by platilo prosté násobení koeficientem (tedy bez zohlednění dalších faktorů), bude výsledná daň od rok 2024 za stejný dům 2 700–5 400 Kč za rok.

Doporučení a analýza
Naposledy se daň z nemovitosti ve formě místního koeficientu v Dobříši měnila před 25 lety. Daň z nemovitosti je jediná daň, jejíž výběr jde ze 100 % do rozpočtu města. U ostatních daní se vybrané prostředky dělí mezi stát, kraje a města podle vzorců rozpočtového určení daní. Před červnovým jednáním si město nechalo vypracovat detailní analýzu městských financí. Vyplývá z ní, že městské finance jsou zdravé. V rámci rostoucích nákladů doporučuje autor analýzy Ing. Tesař vedení města začít se chovat odpovědně a mj. zvýšit daň z nemovitosti.

V posledních letech byl příjem do rozpočtu města z této daně kolem 5,5 mil. Kč ročně. Připravovaný rozpočet na rok 2024 již zohledňuje jak zvýšení místního koeficientu, tak i připravované celostátní zvýšení. Proto je v návrhu rozpočtu na rok 2024 očekávaný výnos ve výši 31 mil. Kč. Zastupitelé již v červnu upřesnili, na co mohou být prostředky využity:
„Příjem města z daně z nemovitosti bude využíván pro opravy a investice zvyšující kvalitu veřejného prostoru města Dobříše.“

Průmyslové zóny
V době, kdy byla připravována vyhláška na Dobříši, ještě nebyl ustálený výklad, jak definovat průmyslové zóny a jak podrobně lze místní koeficient stanovit. Toto upřesnil až nález Ústavního soudu měsíc po vydání dobříšské vyhlášky. Obce mohou zatížit vyšší daní z nemovitosti i jen určité nemovitosti podle konkrétních adres, viz Nález Ústavního soudu Pl. ÚS 24/23 ve sporu obce Řepov vs. Ministerstvo vnitra. V Dobříši tak bude zvýšený místní koeficient od 1. 1. 2024 platit pouze pro 2 oblasti: průmyslová zóna Dobříš-sever (Doosan Bobcat, Van Leeuwen, Energon aj.) a Sv. Anna (Kulda, KK Technoing aj.). Důvodem pro uplatnění vyššího koeficientu pro průmyslové zóny je zvýšená zátěž prostředí města (nákladní doprava aj.).

Nejen na Dobříši
Ke zvýšení místního koeficientu daně z nemovitosti se rozhodla letos řada měst. Tato rozhodnutí nejsou vázána na to, které politické strany rozhodují na konkrétní radnici. Pro zvýšení se rozhodla města, kde radnici vedou zástupci stran vládní koalice, ale i města, kde rozhodují politici ANO, či města, kde rozhodují lokální politická uskupení. Příklady: Vítkov zavádí pro průmyslové zóny koeficient 3 a 5. V Říčanech pro obytné domy zvýšili koeficient jako Dobříš na 3, pro průmyslové zóny na 5. Žďár nad Sázavou pro obytné domy 2,5; pro nákupní zóny 5. Jihlava zvýšila základní i místní koeficient, v některých částech města vroste daň 4,5krát plus vládní zvýšení atd.

Důvody
Zvýšení daně je nepopulární krok. Důvodem pro zvýšení místního koeficientu daně z nemovitosti v Dobříši je snaha získat do rozpočtu města další finanční prostředky. Náklady na údržbu městského majetku trvale rostou. Rostou sice i daňové příjmy města, ale zdaleka ne tak rychle jako náklady. Město si s sebou navíc nese historický vnitřní dluh, kde řada ulic i městských budov je ve špatném stavu. V minulosti se zkrátka neopravovalo dost. Město má program strategického rozvoje na období 2021–2028. Přílohou tohoto strategického dokumentu je i zásobník projektů, který se každý rok aktualizuje a který naleznete ne webu města. V tomto zásobníku bylo loni při poslední aktualizaci jen celkem 41 projektů na rekonstrukce ulic a chodníků. Přitom každý rok zvládáme opravit 3–4 ulice. Tímto tempem bychom ty rozbité opravovali 10 let, za tu dobu se nám rozbijí další. Ale nejde jen o ulice, vybrané peníze lze použít i na péči o zeleň a další opravy veřejného prostoru. Chceme mít pěkné město, s opravenými ulicemi a chodníky, s vkusnou a funkční zelení. To nelze uskutečnit zadarmo. Právě na takové opravy a investice budou použity prostředky vybrané formou daně od vlastníků dobříšských nemovitostí.

Jak to bude po roce 2024
V roce 2024 bude vybírána z nemovitostí na Dobříši daň podle obecně závazné vyhlášky č. 2/2023 a podle toho, jaké úpravy nakonec vejdou v platnost po úpravě zákona s platností pro celou ČR. Zastupitelé na jednání 16. 11. 2023 deklarovali, že se tématem budou dále zabývat v první polovině roku 2024. Jedním z požadavků bylo například sjednotit od roku 2025 sazby místního koeficientu pro výrobní podniky tak, aby nebyl nikdo znevýhodněn. Změnu koeficientu lze provést pouze vydáním nové vyhlášky a tu musí schválit zastupitelstvo. Jednání zastupitelstva je vždy veřejné, takže se do diskuse o případných úpravách pro rok 2025 budou moci zapojit jak místní občané, tak i podnikatelé z Dobříše.

Pavel Svoboda,
starosta


Citace doporučení pro Dobříš (str. 34 analýzy):

Převzít daňovou odpovědnost a u daně z nemovitosti uplatnit místní koeficient dle §12 na hodnotu 3 a pro průmyslové lokality 5 a připravit ve vazbě na to projekty rozvoje infrastruktury. Dobříš dosud neuplatňovala místní koeficient daně z nemovitosti podle §12 a zříkala se z nějakého důvodu daňové odpovědnosti přesto, že výnos daně je určen právě na rozvoj infrastruktury a argumenty pro uplatnění zdanění jsou velmi silné, zejména:

i) Město investicemi a infrastrukturou zhodnocuje nemovitosti vlastníků. Prostřednictví výnosů daně z nemovitosti je možné zajistit vyšší investice do infrastruktury, a tím dále zhodnocovat majetek obyvatel/vlastníků a zlepšovat služby;

ii) Majetek umístěný na území města sebou nese potřebu veřejných služeb a náklady jeho zajištění městem (např. komunikace, bezpečnost, …);

iii) Tržní hodnota majetku vlastníků nemovitostí se za posledních 10 let vždy násobně zvýšila, aniž by se změnila výše daně, která je velmi nízká;
iv) Výnos daně z nemovitosti je určen právě k financování rozvoje města, nákladů spojených s infrastrukturou, majetkem a službami města;

v) Koeficient se netýká polí, vinic apod., zemědělců, farmářů apod.;

vi) Opatření může zvýšit finance na rozvoj města a také krýt rostoucí náklady z vybraných společných služeb města;

vii) Tato daň je platbou za prostor ve městě, který zabrali vlastníci nemovitostí (majetkem převážně milionáři), město má omezený prostor;

viii) Tato daň je možností platby za zhoršování životních podmínek na území města vyčleněním vybraných území, např. znečištění, hluk, zábor velkých prostor solárními elektrárnami atp.;

ix) Daň se netýká chudých a nemajetných lidí;

x) Tato daň je v ČR obecně jedna z nejnižších na světě, nebyla valorizována navzdory jednomu z nejvyšších růstů tržní hodnoty nemovitostí na světě, který byl v ČR za poslední roky zaznamenán;

xi) Zavedení místního koeficientu podle §12 dle zákona o dani z nemovitosti na hodnotu 3 se stává v ČR pozvolna standardem;

xii) Aplikace návrhu může přinést Dobříši odhadem alespoň 10 mil. Kč ročně navíc, tj. cca 100 mil. Kč navíc v 10 letech na rozvoj (opravy a investice), ale i provoz.

Drastické zvýšení daně z nemovitostina Dobříši bude!

Ilustrační foto: www.canva.com

Zastupitelům za ANO se nepodařilo přesvědčit koalici ODS, STAN a KDU-ČSL, aby se zachovala citlivě a ohleduplně k dobříšským občanům a firmám a nezvyšovala skokově daň z nemovitostí v dnešní nejisté době, kdy se stále více domácností dostává do existenčních potíží, kdy inflace sebrala všem třetinu úspor, kdy se splátky hypoték zvýšily o tisíce měsíčně, kdy stouply ceny energií a služeb. Tak k tomu se přidává ještě asociální vedení města a zaklekne na své občany a místní firmy skokovým zvýšením daně z nemovitostí. Místo tisícovky zaplatíme příští rok 5 400 a firmy 9 000! Jako bonus ještě zvýšilo poplatky za svoz odpadů, z 950 na 1 200 Kč na osobu. Hluché bylo k argumentům přítomných zástupců dobříšských firem, že zvýšit daň skokově o 900 % může být až likvidační. Firmy budou stagnovat a nebudou budoucí daně. Zapomeňte, Dobříšáci, na podporu sportu a kultury ve městě od místních firem. Je nám líto, že ke krátkozraké politice vlády se připojuje i dobříšská radnice.
Přitom existovalo jednoduché řešení, které jsme navrhli. Zrušme pro příští rok místní koeficienty. I tak dojde k 80% zvýšení daně, o kterém rozhodla vláda v daňovém balíčku. To by bylo ještě únosné a sociálně citlivé. A příští rok se můžeme ke koeficientům vrátit a nastavit je citlivě s přihlédnutím k situaci občanů a s ohledem k dopadům na dobříšské firmy. Ne, ne a ne!

A na co budou potřeba tak vysoké daně? No na splácení dalších dluhů! Nejen že koalice utratí peníze z úvěru na pořízení knihovny, kterou svět neviděl, ale ještě plánuje další dluhy nasekat. Dalších 112 milionů! Až desítky milionů ročně budou splácet budoucí vedení města.
Přijďte nás podpořit 14. 12. na jednání zastupitelstva při projednávání daně z nemovitostí. Ještě není pozdě!

Zastupitelé za ANO 2011


Informace o nové výši daně z nemovitosti pro občany města Dobříše

Město Dobříš vydalo dne 22. června 2023 obecně závaznou vyhlášku, kterou zvyšuje místní koeficient pro navýšení daně z nemovitostí pro občany a firmy, které podnikají na území města, ze současného koeficientu 1 na koeficient 3. Pro část firem navíc stanovilo vyhláškou maximální možný koeficient 5, který je z celostátního hlediska výjimečný.

Pro základní představu o nové výši daně pro rok 2024 je vzorový a jednoduchý tento výpočet:
Pokud v roce 2023 byla vaše daňová povinnost 1000 Kč bude nově 1000 × 1,8 = 1800 × 3 = 5 400 Kč.
Okolní města a obce v drtivé většině využívají koeficient 2, což odpovídá v daném příkladu částce 3 600 Kč.

Upozorňujeme občany, že dne 14. 12. 2023 se koná od 17 hod. veřejné jednání zastupitelstva, kde je možné vznést názory a připomínky k této problematice a požádat zastupitelstvo o zdůvodnění, proč občané Dobříše mají daň vyšší než okolní obce a města.

Zdeněk Kulda

Poplatek za odpadve výši 1 200 Kč

Zastupitelé na jednání 16. 11. 2023 schválili obecně závaznou vyhlášku o místním poplatku za obecní systém odpadového hospodářství. Touto vyhláškou se zvyšuje od ledna 2024 poplatek za odpad z dosavadních 950 Kč za osobu na 1 200 Kč. Zároveň se zvyšuje hodnota EKO-bodu z 9 Kč na 10 Kč.

Odpadové hospodářství města, které zahrnuje jak svoz a likvidaci směsného komunálního odpadu, tak svoz tříděného odpadu, ale i provoz sběrného dvora či výsyp veřejných košů a likvidaci černých skládek, vykazuje velmi dobré výsledky. Dlouhodobě se daří snižovat množství směsného komunálního odpadu (SKO), který se z Dobříše vozí na skládku na Bytíz.

Za prvních 9 měsíců letošního roku tento druh odpadu poklesl ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku o 23,16 t. To jen na poplatku na skládkovném znamená úsporu 57 458 Kč. Navíc díky dobrému poměru třídění SKO platí město skládkovací poplatek ve sníženém režimu celoročně. Zde město šetří 500 Kč na každé tuně. Při produkci odpadu 978 tun od ledna do září činí úspora 489 315 Kč. Od roku 2024 bude zvýšený poplatek v ceně 1 250 Kč, tudíž by město při nesprávném třídění zaplatilo navíc více než 700 000 Kč. V roce 2022 připadalo na jednoho občana 168 kg SKO. To je hluboce pod průměrem ČR i Středočeského kraje.

V oblasti tříděného odpadu došlo za prvních 9 měsíců letošního roku k obratu trendu. V letech 2018–2021 množství tříděného papíru a plastu meziročně rostlo, v roce 2022 však došlo poprvé k poklesu. Letos množství těchto komodit opět roste. Důvodem je především větší zapojení dalších domácností a důslednější třídění. Roste také zapojení domácností do motivačního a evidenčního systému odpadového hospodářství, takzvaného MESOH. V rámci tohoto systému mají domácnosti online přístup do svého odpadového účtu, kde mohou sledovat statistiku výsypu jejich popelnic, ale i přidělené EKO-body, od kterých se odvíjí poskytovaná sleva z poplatku. Ta u nejlepších činí slevu 70 % z poplatku. Zapojení do MESOH rostlo meziročně ve všech kategoriích, nejvýraznější bylo u panelových domů.

I přes tyto pozitivní trendy se však Dobříš přibližuje k zákonné hranici vytříděného odpadu příliš pomalu. Od roku 2025 by množství vytříděného odpadu mělo tvořit 60 % veškerého svezeného odpadu z katastru města. V roce 2022 jsme však byli jen na 48 %.
Podobně jako v ostatních městech celé České republiky, i na Dobříši náklady na svoz a likvidaci odpadu dlouhodobě rostou. I když na Dobříši nemáme náklady nejvyšší a o svoz i třídění se stará firma Dokas, ve které má město majetkový podíl, přesto celkový náklad přepočtený na jednoho obyvatele v letošním roce činí 1 661 Kč a pro rok 2024 je odhadován na 1 976 Kč. Město v letošním roce nakoupilo s přispěním dotace 1 000 nádob na tříděný odpad, které byly zdarma rozdány zájemcům a přistaveny k bytovým domům. I tyto nádoby tak přispěly k nárustu nákladů. Dalšími faktory, které přispěly k růstu nákladů celkově o 19 % na 18 mil. Kč, bylo zavedení poplatku za likvidaci bioodpadu (doposud jsme platili jen svoz), zdražení skládkovného a započtení inflace. Proto rada města doporučila zastupitelstvu obecně závaznou vyhlášku se zvýšeným poplatkem schválit. Po důkladné diskuzi zastupitelé na čtvrtečním zastupitelstvu vyhlášku se zvýšeným poplatkem schválili.

Od 1. ledna 2024 je tak stanoven poplatek za osobu ve výši 1 200 Kč. I při tomto zvýšení bude město na svoz a likvidaci odpadu dále doplácet, v příštím roce přibližně 6,9 mil. Kč. Zároveň se oproti loňskému roku zvyšuje objem slev na poplatku, které budou započteny těm, kdo dlouhodobě předcházejí vzniku odpadu, snižují produkci SKO a důsledně třídí. Děkuji, že nad odpadem přemýšlíte a pomáháte nám jej snižovat.

Pavel Svoboda, starosta

U nás na Dobříši: Poplatek za komunální odpad

Poplatek za takzvaný komunální odpad není jednoduchou záležitostí ať už ve smyslu legislativním, tak politickém. Zákon č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích (dále jen „zákon o místních poplatcích“), mu věnuje značnou část oproti poplatkům ostatním. Víte, že poplatek za komunální odpad je samostatným institutem, zcela odlišným od takzvaného evidenčního a motivačního systému?

Evidenční a motivační systém vs. poplatek za odpad
Evidenční a motivační systém má dvě od sebe zcela odlišné funkce:
• Evidenční funkce: Prostřednictvím čárových/QR kódů umístěných na popelnicích se sleduje množství svezených popelnic (nikoli obsahu odpadu). Lze tak zaznamenat datum výsypu dané popelnice, místo jejího výsypu i druh vysypávané nádoby (směs, tříděný odpad). Díky této evidenci bylo možné začít svážet tříděný odpad přímo od domu.
• Motivační funkce: Cílí na možnost odměnit obyvatele za nakládání s odpady na základě relevantních údajů, a tím tak snížit výši poplatku za svoz komunálního odpadu.

A jak funguje poplatek za komunální odpad
Poplatek za komunální odpad je jedním z několika takzvaných místních poplatků, jehož prostřednictvím se platí služby týkající se likvidace odpadů. Tento poplatek se hradí městu či obci. Ta pak využívá příslušnou společnost, která komunální odpad z popelnic převezme, sveze a následně jej dále odveze a uloží na skládku, či do spalovny. Tento proces je velmi nákladný a legislativa náklady na likvidaci odpadu stále navyšuje.

Zákonné možnosti výběru poplatku za komunální odpad
Jednou z možností je výběr poplatku v podobě takzvaného poplatku za obecní systém odpadového hospodářství, tj. poplatku, který v sobě zahrnuje využívání obecního systému odpadového hospodářství jako ucelenou službu (paušální platba, pevně stanovená částka za službu). Vychází z principu, že z obecního systému odpadového hospodářství má prospěch každá osoba, která je přihlášena v obci nebo vlastní na území obce příslušnou nemovitost. Předpokládá se, že ten, kdo má v obci hlášený pobyt nebo nemovitost, využívá obcí provozovaný systém. Zjednodušeně řečeno jde o poplatek na hlavu s trvalým pobytem. Tento poplatek se od roku 2020 platí také ve městě Dobříš.

Výhody vybírání poplatku na hlavu
• Nejjednodušší model zpoplatnění odpadového hospodářství.
• Paušální charakter poplatku.
• Lze do něho promítnout reálné náklady města za odpadové hospodářství.
• Možnost uplatnit slevu z poplatku. Záleží na každém, jak často přistavuje nádoby ke svozu. Dle četnosti svozu příslušné popelnice se počítává sleva z poplatku za odpad.

Nevýhody vybírání poplatku na hlavu
• Horší vymahatelnost poplatku.
• Problém nájemců, kteří nevlastní nemovitosti a nejsou hlášeni k trvalému pobytu. Za objekt platí vlastník jeden paušální poplatek.
• Poplatek musí platit ty osoby, které mají na území města trvalý pobyt (spojeno s legislativou navázanou na trvalý pobyt). V určitých případech lze žádat o osvobození z poplatku.

Druhou možností je výběr takzvaného poplatku za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci, tj. poplatek za nádobu (popelnici). Tento poplatek je složitější. Dle zákona jej platí fyzická osoba, která má v nemovité věci bydliště, nebo vlastník nemovité věci, ve které nemá bydliště žádná fyzická osoba. Tento poplatek zohledňuje skutečné množství vyprodukovaného směsného komunálního odpadu. Podle toho jej lze vybírat za: 1. objem reálně odloženého odpadu, 2. hmotnosti reálně odloženého odpadu a za 3. za kapacitu soustřeďovacích prostředků na odpad. První dvě varianty vycházejí z teze, že každý platí tolik, kolik odpadu vyprodukuje. I tyto varianty mají svá pro a proti.

Nevýhody poplatku za odkládání odpadu
• Náročné požadavky na technické možnosti na straně svozové společnosti (instalace vážného systému).
• Přesná evidence hmotnosti či objemu vyváženého odpadu z každé jednotlivé nádoby. Přesné vážení nelze zcela zajistit technicky ani prakticky (nepřesné vážení s ohledem na roční období atp). S tím souvisí náročnost na přesné stanovení výše poplatku.
• Odložená splatnost. Tento poplatek se platí v následujícím kalendářním roce. Zpětná platba může znamenat nižší motivaci ke třídění. Vznikat mohou černé skládky, ty je město nuceno na své náklady likvidovat.

Výhody poplatku za odkládání odpadu
• Nejjednodušší pro osobní výpočet.
Třetí typ tohoto poplatku je takzvaný poplatek z kapacity, v minulosti byl využíván i na Dobříši. Jedná se o předplacení služby svozu směsného odpadu (černé popelnice) dle četnosti. Poplatek byl stanoven podle velikosti nádoby, množství nádob a četnosti svozů.

Nevýhody poplatku z kapacity
• Předplácí se dopředu na daný rok. Takové předplatné pak může ztrácet motivační charakter. Není třeba třídit, bylo-li zaplaceno.
• Riziko sníženého množství vytříděných komodit a vyšší množství směsného odpadu.
Likvidace směsného odpad je však legislativou stále obcím zdražována a představuje velké náklady. Současně obec bez vědomí reálných nákladů za daný rok obtížněji své náklady kalkuluje a vypočítává výši poplatku.

Výhody poplatku z kapacity
• Snazší vymahatelnost místního poplatku.
• Možnost nenechat vyvézt nádobu/popelnici bez označení známkou.

Zjednodušeně shrnuto, poplatek za popelnici se vyplatí malým obcím, kde náklady na odpady spočívají zejména ve svozu směsného komunálního odpadu. Menší obce mívají nižší náklady na ostatní služby s odpadovým hospodářstvím spojené (např. neprovozují sběrný dvůr, mají nízké náklady na výsyp veřejných košů, nemají zaveden adresný svoz tříděných odpadů apod.). Naopak pro velká města, která potřebují pokrýt i další náklady na odpadové hospodářství, je vhodnější poplatek na osobu. Do něho lze promítnout reálné náklady na tyto služby.

A jak je tomu na Dobříši?
Ve městě je vybírán poplatek na osobu (tedy za svozy směsného a tříděného odpadu, veřejnou síť na tříděné odpady, svozy zeleně, provoz sběrného dvora, výsyp košů, úklid černých skládek a litteringu a další služby). Město Dobříš v rámci odpadového hospodářství nabízí a zavedlo svoz tříděného odpadu přímo od domu, formou pytlového svozu či svozu popelnic na tříděný odpad. Část popelnic na tříděný odpad pro rodinné domy pořídilo město z dotace.
Zavádí se také pohodlnější možnost třídění u bytových domů, přímo k nim se přistavují kontejnery na tříděný odpad pořízené z dotace. Současně byly z dotace pořízeny biotejnery pro odkládání bioodpadu pro bytové domy. Provozován je sběrný dvůr. Umožňuje se získávat slevu za třídění odpadů.
Snahou města je redukovat celkové množství směsného odpadu, jehož svoz a likvidace je nejnákladnější složkou a je navíc legislativně stále nákladově navyšována. Čím více obyvatelé města vytřídí odpadu, tím vyšší odměnu za vytříděné komodity město obdrží. Současně klesnou náklady na ukládání směsného odpadu. Tyto peníze pak město může svým občanům vrátit ve formě slevy z poplatku.
Přesnou částku poplatku na r. 2024 vč. případné započtené slevy pro vaši domácnost najdete ve svém odpadovém účtu www.mojeodpadky.cz v lednu 2024. Poplatek lze zaplatit bankovním převodem nebo v hotovosti na pokladně městského úřadu, nejdéle však do 30. dubna 2024. V případě, že poplatek nebude uhrazen včas, ztrácí poplatník nárok na slevu.

Jindřiška Romba
a Kateřina Rambousková

Jsou čísla Vaší silnou stránkou?

Ilustrační foto. Zdroj www.pixabay.com

Účtování, mzdy a daně jsou pro Vás hlavní doménou?
Tak hledáme právě Vás!

Co k této práci potřebujete:
• SŠ/VŠ vzdělání ekonomického směru
• výhodou (ne však podmínkou) je praxe na obdobné pozici
• Znalost účetních operací
• Znalost práce v MS Office, především Word, Excel, Outlook
• Zodpovědnost, smysl pro detail

Vaší náplní práce bude:
• Kompletní účetnictví, mzdové i finanční účetnictví
• Sestavení účetní závěrky (měsíční, roční) a zodpovědnost za závěrkové práce
• Kalkulace vodného a stočného
• Komunikace a spolupráce s externími subjekty (například daňový poradce, auditor, banka, finanční úřad atd.)
• Pravidelný reporting managementu
• Daňové přiznání
• Fakturace (mimo vodné a stočné)

Co Vám nabízíme:
• zázemí stabilní společnosti
• osobní přístup
• odpovědnou a zajímavou práci
• hradíme vzdělávání, kurzy, čímž nabízíme možnost seberealizace a profesního růstu
• příjemný a odborný kolektiv
• PC, telefon
• práce na HPP

V případě zájmu o tuto pozici zašlete svůj životopis na e-mail b.marvanova@vhs-dobris.cz.

Optimalizace sběrné sítě na tříděný odpad

Foto: Pavel Svoboda

Od nového roku budou na vybraných stanovištích tříděného odpadu rušeny některé nádoby (tzv. zvony). Jmenovitě se jedná o lokality: prodejna Bedřich, křižovatka ulic Plk. B. Petroviče a Trnovská, v ulici Žižkova (u čp. 1074) a ve skateparku. Zrušeny budou zvony na plast, papír a nápojové kartony. Na lokalitách zůstanou nádoby na sklo, jedlý tuk a olej, případně další kontejnery, které zde aktuálně stojí.

Tento krok navazuje na postupnou optimalizaci sběrné sítě města. V roce 2019 byl na Dobříši zahájen pytlový svoz tříděného odpadu přímo od domu (tzv. „door to door“ systém) a zaveden multikomoditní sběr odpadu (plast se sbírá ve směsi s nápojovým kartonem a kovovými obaly). V roce 2020 město přistoupilo ke svozu barevných nádob, které si občané pořizují na vlastní náklady. V letošním roce město poskytlo občanům 1 000 ks 240litrových a 120 ks 1100litrových nádob na papír a plast. Pokud máte o 240litrovou nádobu na papír nebo plast zájem, stále je možnost se hlásit jako náhradní zájemce. Všechny nádoby nebyly dosud rozdány. Rušení zvonů veřejné sítě na vybraných lokalitách, kde je vysoká míra zapojenosti místních obyvatel do adresného svozu, je dalším krokem k optimalizaci nákladů na svoz tříděných odpadů. Úklid černých skládek (Ano, odložení kartonové krabice vedle zvonu na papír je považováno za černou skládku a musí být vynaložen náklad navíc na její odstranění.) ročně stojí město přes 250 000 Kč. Odhadem dalších 300 000 Kč město ušetří za vývoz zrušených nádob. Ušetřené finance tak můžeme investovat například do opravy silnic nebo chodníků. Cílem města není občanům třídění odpadů znepříjemňovat, naopak. Čím více tříděného odpadu obyvatelé vytřídí, tím méně směsného odpadu končí na skládce (snižují se náklady za jeho uložení) a tím větší odměnu za vytříděné komodity město obdrží od EKOKOMu. Pytlový a nádobový svoz TKO od domu je velmi komfortní metoda, kterou postupně zavádí řada obcí v ČR. Obyvatelé třídí rovnou ve svých domovech, odkud jsou jim odpady sváženy. Nemusí tak vhazovat do zvonů jednotlivé komodity zvlášť. Komu nevyhovuje pytlový svoz, může si pořídit vlastní nádobu na tříděný odpad. Věříme, že obyvatelé, kteří dosud upřednostňovali veřejná sběrná stání, nepřestanou třídit a zapojí se do systému „door to door“. Tříděný odpad je také možné vozit zcela zdarma do sběrného dvora města.

Kateřina Rambousková

Začala nová topná sezóna 2023/2024

Foto: Stipak.cz

Pokud chceme méně obtěžovat kouřem své okolí a maximálně efektivně využívat své kotle na vytápění, pak musíme mimo jiné věnovat svou pozornost výběru a kvalitě paliv.

Kvalitní paliva jsou klíčová pro správné fungování kotlů a prodloužení jejich životnosti. Kvalitní paliva obsahují méně nečistot, které mohou způsobit korozi a zanesení kotlů. Dále kvalitní paliva obsahují více energie, což znamená, že kotle budou pracovat efektivněji a spotřebují méně paliva. Pokud používáte kvalitní paliva, můžete očekávat lepší výkon, nižší spotřebu paliva a delší životnost kotlů.

Výběr vhodného paliva pro vytápění závisí na mnoha faktorech, jako je cena, dostupnost, účinnost a ekologické dopady. V České republice jsou nejčastěji používanými tuhými palivy pro vytápění dřevo, uhlí a pelety. Každé palivo má své vlastnosti a výhody. Například uhlí má vysokou výhřevnost, ale také vyšší emise než dřevo. Dřevo je obnovitelné palivo s nízkými emisemi, ale vyžaduje dostatek skladovacího prostoru. Pelety jsou pohodlné na skladování a mají nízké emise, ale jejich cena může být vyšší než cena uhlí nebo dřeva.

Správným výběrem dáváme najevo, že nejsme lhostejní k sobě a svému okolí.

Ing. Alena Harmanová

Správa hrobů přesunuta do budovy radnice

Dovolte mi vás informovat o přesunu agendy evidence a správy hrobových míst z dosavadního umístění ve druhém patře budovy městského úřadu na Mírové náměstí čp. 230 do přízemí budovy radnice na Mírovém náměstí čp. 119. Věříme, že tato změna bude významným přínosem pro klienty a všechny naše obyvatele, resp. nájemce hrobových míst.

Hlavním důvodem přesunu této agendy je zvýšení dostupnosti těchto služeb pro imobilní a starší klienty a snaha o centralizaci přepážkových agend na jedno místo. Město Dobříš si zakládá na tom, aby byly veškeré městské služby snadno dostupné pro všechny občany. Tímto krokem chceme klientům usnadnit a zpříjemnit procesy spojené se vyřizováním této agendy.

Dalšími důvody, které nás vedly k tomuto přesunu, jsou modernizace a zapojení agendy do vyvolávacího a on-line systému městského úřadu. Věříme, že do systému nově zapojená agenda bude přinášet efektivitu a zjednodušení pro naše občany i úředníky. Máte tedy možnost se objednat na konkrétní den a hodinu v našem objednávkovém systému na https://mestodobris.cz/ → Objednávání klientů online → Objednat se na pobočku. Po příchodu do radnice (ať už jste objednáni předem, nebo přijdete bez objednání) si vyzvednete pořadové číslo z terminálu hned vpravo u vchodových dveří.

Agenda evidence správy a vedení hrobových míst bude na novém místě na radnici fungovat již od pátku 1. prosince 2023.
Tato agenda bude nadále zajišťována úřednicí paní Pavlou Máchovou, která má bohaté zkušenosti v této oblasti a bude stále připravena pomoci vám s veškerými dotazy a požadavky. Kontaktní údaje pro klienty zůstávají beze změn, tel. 318 533 308, e-mail machova@mestodobris.cz.

Těšíme se na vaši návštěvu na novém místě.

Jan Horník,
tajemník úřadu